Online forum - injurier og ansvar
Fra : Sebastian

Dato : 11-10-05 15:08

Hej gruppe,

Hvis man opretter et internetforum, hvor folk uden registrering kan
skrive kommentarer og indlæg om dette og hint, kan folk jo sikkert finde
på lidt af hvert.

Hvordan forholder det sig mht. injurier og ansvar?

Hvis person A logger på mit website og skriver en masse grimt om person
eller firma B - vil B så kunne lægge injurie/erstatningssag an (og vinde
den) mod mig, som ejer af websitet? Eller kan han kun stille A til
ansvar? A kan kun identificeres vha. en emailadresse og et IP nummer.

Jeg vil så forfærdeligt gerne tilbyde muligheden for at de besøgende på
mit website kan diskutere indbyrdes, men jeg har ikke kunnet finde noget
specifikt i tidligere indlæg om netop dette emne, og ved ikke noget om
det. Emnet på forummet kunne godt dreje sig ind på diskussion af
bestemte virksomheder, hvorfor jeg specielt er bange for
erstatningssager, hvis folk skulle skrive noget grimt om deres
erfaringer med virksomheden.

Hvis I svarer, må I meget gerne oplyse Jeres stilling / uddannelse, så
jeg kan skelne skidt fra kanel.

På forhånd tak,

Sebastian

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-10-05 16:36

Sebastian presented the following explanation :
> [...]
> hvert.

> Hvordan forholder det sig mht. injurier og ansvar?

Enhver er, som altid, ansvarlig for det vedkommende selv skriver. Det
eneste du som forumejer skal er at slette ulovlige ytringer. Jeg tror,
og her har jeg ikke dokumentation, at du kan gå så langt som at kræve
dommerkendelse for at en given ytring er ulovlig før du fjerner den.

> Hvis I svarer, må I meget gerne oplyse Jeres stilling / uddannelse, så jeg
> kan skelne skidt fra kanel.

Hmm, stilling ? siddene :)

Pjat, mangeårig læser af gruppen, driver annoncemarked på internet og
har derfor beskæftiget mig med lign. problemstillinger.

Fra : Sebastian

Dato : 11-10-05 19:59

Hej Henrik, tak for dit svar.

> [...]
> og her har jeg ikke dokumentation, at du kan gå så langt som at kræve
> dommerkendelse for at en given ytring er ulovlig før du fjerner den.

Det lyder godt. Kan du hjælpe mig med at sætte en specifik lovtekst på
det? Jeg er blevet informeret fra anden side om, at det forholder sig
præcist modsat af det du skriver - at ejeren af siden er ansvarlig for
alt hvad der står på siden. Det vil jeg meget gerne kunne modbevise med
henvisninger til de relevante paragraffer, hvis sådanne findes.

*Alt* skriftligt, som kan understøtte det du siger vil kunne hjælpe mig,
meget. Jeg håbede netop at det forholdt sig som du beskriver ... men jeg
er nødt til at kunne bevise det. Jeg hentyder specifikt til det med at
enhver er ansvarlig for hans egne skriverier - og ikke hjemmesideejeren.

Håber at du eller andre kan understøtte det yderligere.

Hilsner,

Sebastian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-10-05 20:51

Den 11-10-05 20.59 skrev Sebastian følgende:

> [...]
> alt hvad der står på siden. Det vil jeg meget gerne kunne modbevise med
> henvisninger til de relevante paragraffer, hvis sådanne findes.

http://www.forbrug.dk/fileadmin/fs-images/jura/loveregl/fb_lov/l_ehand.pdf

Tjek § 16.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Shareware, freeware, sisterware og mange andre warer. Læs hvad de

Fra : Sebastian

Dato : 12-10-05 08:04

Kim Ludvigsen wrote:
> http://www.forbrug.dk/fileadmin/fs-images/jura/loveregl/fb_lov/l_ehand.pdf
>
> Tjek § 16.

Smukt. Jeg takker og bukker.

Såfremt andre måtte have lyst til at komme med deres tolkning af
lovgivningen vedr. spørgsmålet, er de velkomne. Jo flere meninger, jo bedre.

Hilsner,

Sebastian

Fra : Pack Bell

Dato : 13-10-05 18:37

Jeg mindes ellers en sag hvor it-avisen blev dømt til at betale erstatning
til journalist, hvis artikler blev bragt i et diskusionforum af en anonym.