Hvordan forholder/sikre jeg mig
Fra : Bo

Dato : 11-10-05 08:55

Hej Gruppe

Er der nogen her der ved hvordan man "sikre" sig imod at blive draget til
ansvar mod ens søns evt. ulykker, jeg forventer selvfølgelig ikke at det
kommer på tale, men man skal aldrig sige aldrig, jeg ved at der normalt er
en ansvarsforsikring i ens familieforsikring, men da knægten er et "dele"
barn er han vel kun dækket af min når han er hos mig. i.flg. betingelserne
står der.

1.1.1. Forsikringstagerren med hustand. ved hustand forstås.

-Personer, der er gift med henholdsvis lever i fast parforhold med
forsikringstager,
-Børn, herunder plejebørn,
-Øvrige familiemedlemmer,
-fastboende medhjælp i husholdningen

Det er en forudsætning, at ovenstående personer, er tilmeldt samme
helårsadresse på folkeregistret som forsikringstageren.

(det skal siges at han IKKE er tilmeldt folkeregistret hos mig)

1.1.2.

Udeboende børn af et medlem af hustanden (Jf. punkt 1.1.1.) såfremt barnet
-er under 21 år,
-bor alene og
-ikke har fastboende børn hos sig

Humlen er, hvad nu hvis hans mor ikke har en forsikring, hvordan står jeg så
???

Hilsen

Bo

Fra : MAndersen

Dato : 11-10-05 12:01

"Bo" <bo@mail-online.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> helårsadresse på folkeregistret som forsikringstageren.
>
> (det skal siges at han IKKE er tilmeldt folkeregistret hos mig)

Du står såmænd udmærket, da du ikke er ansvarlig for dine børns handlinger.

MAndersen

Fra : Søren G

Dato : 11-10-05 12:30

"Bo" <bo@mail-online.dk> wrote in message
> [...]
> barn er han vel kun dækket af min når han er hos mig. i.flg. betingelserne

Du er ikke ansvarlig for hans "ulykker" hvis han over en 5-6 år gammel.

> [...]

> helårsadresse på folkeregistret som forsikringstageren.
>
> (det skal siges at han IKKE er tilmeldt folkeregistret hos mig)

Så er han jo ikke dækket af den forsikring.

> Humlen er, hvad nu hvis hans mor ikke har en forsikring, hvordan står jeg

> ???

Du står som sagt fint, da du ikke er ansvarlig for hans "ulykker". Din søn
derimod kan komme til at stå i en rigtig dårlig situation, hvis han laver
"ulykker".

Sørg for at få forsikret knægten. Det er både din og hans mors interesse
(for slet ikke at snakke om drengens, men den får du ham nok ikke til at
forstå). Det koster ikke alverden at få knægten ordentligt forsikret.

--
Søren

Fra : Bo

Dato : 11-10-05 15:24

"Søren G" skrev i en meddelelse

> Du er ikke ansvarlig for hans "ulykker" hvis han over en 5-6 år gammel.

Min søn er 8 år, men jeg forstår på det der er skrevet, at hvis han leger
med tændstikker på en skole og der ryger en bygning (ikke direkte påsat) så
er det ene og alene ham der får erstatningsansvaret og ikke forældrene.

Eller hvis han skubber til en som uheldigvis smadre sine fortænder.

> Så er han jo ikke dækket af den forsikring.

Jov, det skulle han være når han er hos mig (har ham halvdelen af tiden) men
som bekendt er det kun indsatte i fængsler der har en undtagelse om
folkeregister adresse og knægten kan jo ikke stå to steder.

> Sørg for at få forsikret knægten. Det er både din og hans mors interesse
> (for slet ikke at snakke om drengens, men den får du ham nok ikke til at
> forstå). Det koster ikke alverden at få knægten ordentligt forsikret.

Hvilken forsikring dækker disse ting, jeg var i min bedste overbevisningom
at det var inbo (familieforsikringen) og den har jeg, der står
ansvarsforsikring, personskade 10.000.000 og tingskade 3.000.000 tager jeg
fejl eller ??

Hilsen

Bo

Fra : Søren G

Dato : 12-10-05 08:33

> Min søn er 8 år, men jeg forstår på det der er skrevet, at hvis han leger
> med tændstikker på en skole og der ryger en bygning (ikke direkte påsat)

> er det ene og alene ham der får erstatningsansvaret og ikke forældrene.

Ja. Eller den forsikring han muligvis er dækket under. Forældrene vil jo
ofte have en ansvarsforsikring som kommer i brug.

> Eller hvis han skubber til en som uheldigvis smadre sine fortænder.

Det samme.

> [...]
> som bekendt er det kun indsatte i fængsler der har en undtagelse om
> folkeregister adresse og knægten kan jo ikke stå to steder.

Det er rigtigt...Jeg fik lige genopfrisket § 1.1.2 i dit indlæg...Sorry.

> [...]
> at det var inbo (familieforsikringen) og den har jeg, der står
> ansvarsforsikring, personskade 10.000.000 og tingskade 3.000.000 tager jeg

Det er en ansvarsforsikring. Men ring til dit forsikringsselskab og spørg
dem...De skal såmænd nok fortælle dig hvis du er "underforsikret"...De lever
jo af at sælge forsikringer.

--
Søren

Fra : Bo

Dato : 12-10-05 11:42

> [...]

> Det er en ansvarsforsikring. Men ring til dit forsikringsselskab og spørg
> dem...De skal såmænd nok fortælle dig hvis du er "underforsikret"...De

Hej og tak for dit/jeres svar

Jeg har kontaktet dem og de har fortalt at han er forsikret når han er hos
mig, om hans mor så har en forsikring, kommer ikke mig ved, jeg ville bare
have noget at kunne forholde mig til hvis det skulle gå galt hos hende, det
jeg mener er at jeg har gjort og gør hvad jeg kan.

Men forsikringsverdenen er jo en ret "firkantet" f.eks kan man ikke tegne en
ansvarsforsikring der dækker ham hele tiden, uanset hvor han er. (og dog,
hvis mor og far bor sammen, så kan man)

Men det har så ikke lige noget med Jura at gøre.

Tak for svarene

Hilsen

Bo

Fra : Søren G

Dato : 12-10-05 12:03

> [...]
en
> ansvarsforsikring der dækker ham hele tiden, uanset hvor han er. (og dog,

Hvorfor kan du ikke tegne en ansvarsforsikring på ham ?
Normalt er det ikke nødvendigt da barnet går under den ansvarsforsikring der
ofte følger med inboforsikringen som forældrene har tegnet, men der skulle
da ikke være noget i vejen for at barnet får tegnet sin egen
ansvarsforsikring.

--
Søren

Fra : Bo

Dato : 16-10-05 01:42

"Søren G" skrev i en meddelelse

> Hvorfor kan du ikke tegne en ansvarsforsikring på ham ?

Det er fordi at den normalt er med i indboforsikringen (Familieforsikring)
som du skriver, men da han kun er hos mig halvdelen af tiden, så dækker den
kun når jeg har ansvaret for ham.
Hvorfor andet ikke kan lade sig gøre ved jeg ikke, måske har det noget at
gøre med at han ikke er 18 år.

> Normalt er det ikke nødvendigt da barnet går under den ansvarsforsikring
der
> ofte følger med inboforsikringen som forældrene har tegnet

Jep, den dækker hustanden også knægten selvom han ikke har adresse hos mig.

> men der skulle
> da ikke være noget i vejen for at barnet får tegnet sin egen
> ansvarsforsikring.

Det findes ikke i det forsikringsselskab jeg er i, men ved ikke om andre
firmaer har det.

Hilsen

Bo