bestyrelsen i ejerlejlighedsboligforening
Fra : Ulrich

Dato : 11-10-05 05:55

Hej NG,
subj. lavede en uannoncerede hovedoprydning af opgangen, og fjernede ved den
lejlighed mine cykelsko.
Nu forlanger de 250kr for at levere dem tilbage.
Er det overhovedet lovligt, pkt 1, at tage skoene? Og pkt 2, at forlange en
løsesum?

Mvh
/Ulrich

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-10-05 06:27

In article <434b45b0$0$49010$14726298@news.sunsite.dk>, Ulrich wrote:
> [...]
> Nu forlanger de 250kr for at levere dem tilbage.
> Er det overhovedet lovligt, pkt 1, at tage skoene? Og pkt 2, at forlange en

Nej. Det er tyveri. Anmod dem om at levere dem tilbage, eller du vil
foretage en politianmeldelse.

Hvis de vil straffe dig for at bryde eventuelle regler er en anden sag,
så må de få det med i husordenen. At det sandsynligvis er ulovligt at have
objhektier i gangen (af hensyn til brandmyndigheder/flugtvej) er sekundært.

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 11-10-05 08:36

> subj. lavede en uannoncerede hovedoprydning af opgangen, og fjernede ved
> den lejlighed mine cykelsko.

Pengene til side, står der så noget i jeres husorden om, at de må fjerne
ting uden varsel? Ellers var der jo endnu en ting, du kunne bruge imod dem.

Jeg mener der står noget lignende i vores husorden, men jeg er ikke sikker.

Mvh. Kim, Aalborg.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-10-05 09:23

"Kim Fritze Sillasen" <Fritze76NOSPAM@hotmail.com> skrev:

> Pengene til side, står der så noget i jeres husorden om, at de må
> fjerne ting uden varsel?

Det er ret så meget uden betydning, hvad der står i husordenen. Man må
ikke fjerne andres ting - det er strafbart.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 11-10-05 10:22

> Det er ret så meget uden betydning, hvad der står i husordenen. Man må
> ikke fjerne andres ting - det er strafbart.

Så selvom opgangen er blokeret med cykler, møbler, sko og andet godt, så
overboerne brænder inde i tilfælde af brand, så må man ikke flytte tingene?

Selvfølgelig et overdrevet tilfælde, men som du siger det, så er det enten
eller...

Min pointe er, at der jvf. brandmyndighederne ikke må stå ting i opgange og
jeg er selv ret irriteret over at falde over andres sko og andet godt, når
jeg kommer med store kasser i armene op af trapperne.

Mvh. Kim, Aalborg.

Fra : per christoffersen

Dato : 11-10-05 10:35

"Kim Fritze Sillasen" <Fritze76NOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så selvom opgangen er blokeret med cykler, møbler, sko og andet godt, så
> overboerne brænder inde i tilfælde af brand, så må man ikke flytte
> tingene?

Man må gerne flytte tingene, men da man ikke må stjæle, så er man nødt til
at give meddelelse om, hvor tingene kan afhentes.
Det kan ikke rigtig komme på tale at opkræve gebyr for dette, medmindre man
har en aftale om dette med tingenes ejermand.

/Per

Fra : Kim Fritze Sillasen

Dato : 11-10-05 10:42

> [...]
> Det kan ikke rigtig komme på tale at opkræve gebyr for dette, medmindre
> man har en aftale om dette med tingenes ejermand.

Ok, det kan jeg bedre gå med til.

Mvh. Kim, Aalborg.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 11-10-05 15:33

> Så selvom opgangen er blokeret med cykler, møbler, sko og andet
> godt, så overboerne brænder inde i tilfælde af brand, så må man
> ikke flytte tingene?

I princippet da det er strafbart at bortfjerne andres ting se bla. §291
og §293 i Straffeloven. I praksis vil det dog nok ikke være strafbart
at flytte på tingene i den nævnte situation forudsat, at ejerne får at
vide, hvor tingene kan hentes.

At opkræve penge for afhentningen vil der næppe kunne aftales via en
husorden uden at komme i bekneb med overtrædelse af Straffeloven på den
ene eller den anden måde.

--
Morten http://miljokemi.dk