Advarsel /ansvar på websites ved pornograf~
Fra : webmaster@skriftesto~

Dato : 10-10-05 20:12

Hej Jura eksperter.

Affødt af spørgsmålet om advarsel ved pornografiske sites, så har jeg
et par beslægtede spørgsmål:

Hvad når det drejer sig om tekster; skal jeg sikre mig mod at
mindreårige kan komme ind på siden, ved at bede dem bekræfte at de er
over 16?

Der er vel ikke noget indhold der som sådan er ulovligt, når det
gælder fiktion? Jeg tænker her på indhold der tangerer og måske
direkte overskrider nogle menneskers moral og etiske grænser (incest,
pædofili, dyresex, snuff)?

Selvfølgelig skal regler om ophavsret og injurier overholdes, og jeg
skal som webmaster / indehave på forlangende fjerne indhold som
overtræder disse regler, men jeg er vel derudover ikke ansvarlig for
hvad mine brugere / tilfældige gæster på siden skriver?

På forhånd tak.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-10-05 21:27

In article <2oelk1t2um8564jpnu9sp250l12lan2b5p@4ax.com>, webmaster@skriftestolen.dk wrote:

> [...]
>
> Hvad når det drejer sig om tekster; skal jeg sikre mig mod at
> mindreårige kan komme ind på siden, ved at bede dem bekræfte at de er

Som der var en anden der skrev. Det skal du alligevel ikke. Du må
bare ikke sælge porno. Gratis distribution er lovligt.

Ved at kræve betaling md Dankort eller kreditkort (iike visa electron
og maestro9 så har du ved salg sikret at brugeren er over 18.

> [...]
> gælder fiktion? Jeg tænker her på indhold der tangerer og måske
> direkte overskrider nogle menneskers moral og etiske grænser (incest,

Helt OK at distribuere gratis. Danmark er et af de få lande hvor
alt porno er tilladt (pånær børneporno / pædofili). Så en tyrkisk
gedehyrde med sine geder er helt lovligt at vise til skolebørn.

> [...]
> overtræder disse regler, men jeg er vel derudover ikke ansvarlig for
> hvad mine brugere / tilfældige gæster på siden skriver?

Jo, hvis du er bekendt med ulovligt indhold, så skal du fjerne det.
Hvis du er i tvivl om det er ulovligt, så vil jeg opfordre dig til at
opfordre en eventuel anmelder til at kontakte politiet eller rettigheds-
haver afhængig af krænkelsen. Mange gange kan man ikke selv vurdere om
indhold er ulovligt.

Undtagelsen er klart ulovlige ytringer, som racisme, som du skal fjerne.

Fra : Søren G

Dato : 11-10-05 08:28

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in message
> Ved at kræve betaling md Dankort eller kreditkort (iike visa electron
> og maestro9 så har du ved salg sikret at brugeren er over 18.

Nej. Man kan sagtens have dankort selvom man er under 18. Det kræver såmænd
bare forældrenes godkendelse og at de overfor banken påtager sig ansvar for
eventuelle ulovlige overtræk.

--
Søren

Fra : Eliasen

Dato : 11-10-05 09:48

"Søren G" <soreng@invalid.wq> wrote in message
> [.....ulovlige overtræk.]

Hvad for en størrelse er "ulovlige overtræk"?

--
Eliasen

Fra : Søren G

Dato : 11-10-05 10:02

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> wrote in message
> Hvad for en størrelse er "ulovlige overtræk"?

Et overtræk der ikke er aftalt med banken. Og nej et sådanne overtræk er
ikke ulovligt jvf. straffeloven.

--
Søren

Fra : webmaster@skriftesto~

Dato : 11-10-05 21:12

Hej Povl,

On 10 Oct 2005 20:26:54 GMT, "Povl H. Pedersen"
<povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

>Som der var en anden der skrev. Det skal du alligevel ikke. Du må
>bare ikke sælge porno. Gratis distribution er lovligt.

Okay, det med at det kun var ved betaling var jeg ikke klar over.
Problemet er jo også at et "klik her hvis du er over 16" direkte
opfordrer mindreårige til at klikke på det ;)

>Helt OK at distribuere gratis. Danmark er et af de få lande hvor
>alt porno er tilladt (pånær børneporno / pædofili). Så en tyrkisk
>gedehyrde med sine geder er helt lovligt at vise til skolebørn.

Men - tekster (fiktion) om seksuel omgang med børn er vel stadig
lovlig? Eller er der sket noget for nyligt?

Det virker som om reglerne er som jeg regnede med. Og lad os håbe der
ikke bliver ændret på det.

Tak for svarene.