Ulovlige installationer nybygget hus (fort~
Fra : M A

Dato : 10-10-05 19:16

Hej igen

Jeg skrev følgende brev til Elrådet og fik et svar som kan læses
nederst.

Brev:

Jeg har et problem med flere formentlig ulovlige installationer i
mitnybyggede hus (3 år). Jeg har fundet installationer i dåser som er
smeltet helt sammen og samtidigt udløst hpfi-afbryderen.

Ledningerne er fra en 16 A gruppe til vores kogeplade og ovn.
Det der er sket er, at elektrikeren har samlet bløde og hårde
ledninger under samme skrue i en kronemuffe. Det er vist ikke
tilladt og det er helt sikkert derfor det er gået galt. Jordledningen
har fået forbindelse til fasen og dermed udløst HFI-afbryderen. Altså
en forkert montering.

Jeg ved at samme fremgangsmåde er anvendt i andre dåser i huset
og kunne derfor godt tænke mig, at få tjekket resten af mine
installationer inden der går galt igen. Hvordan forholder jeg mig i
denne situation.

Kan jeg sætte noget i værk overfor byggefirmaet som har bygget huset.

El-firmaet er gået konkurs og har i sin tid arbejdet som
underentreprenør for byggefirmaet.

SVAR:

Du skal lade en autoriseret elinstallatør gennemgå den elektriske
installation for fejl og mangler.

Mht. Byggefirmaet er der tale om civilt søgsmål såfremt der er fejl og
mangler ved installationen/byggeriet.

Så er det jeg spørger. Skal jeg til at anlægge sag med økonomiske
konsekvenser til følge. Er der ikke en "overordnet" myndighed der kan
tage sig af en sådan sag og hvis ikke hvordan får jeg hul på bylden.

På forhånd tak for svaret.

MVH

Michael

Fra : Jesper Lund

Dato : 10-10-05 19:46

M A (slet Z7NUN) <chrmic@Z7NUNstofanet.dk> wrote:

> [...]
> konsekvenser til følge. Er der ikke en "overordnet" myndighed der
> kan tage sig af en sådan sag og hvis ikke hvordan får jeg hul på

Der er ikke nogen offentlig myndighed, som varetager dine interesser i
denne sag. Hvis entrenøren ikke frivilligt vil udbedre manglerne, og
hvis han ikke har stillet en garanti i 5 år (som man ofte gør i
byggesager efter AB92), er din eneste mulighed at anlægge en sag ved
retten (eller en voldgift, hvis I har aftalt dette).

--
Jesper Lund

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-10-05 21:34

Efter de almindelige entrepriseretlige regler hæfter en hovedeentreprenør
for fejl begået af underentreprenøren-uanset om disse er gået konkurs eller
ej.
Du retter derfor henvendelse til hovedentreprenøren og oplyser om de
ulovlige forhold og beder ham om at sørge for at få den udbedret inden for
"rimelig tid".- Hvis der er tale om risiko for personskade eller f.eks brand
skal denne tid være meget kort.
Prøv at ringe til Tekniq ( brencheorganisationen for VVS-og El-installatørr
og hør deres opfattelse af sagen og farligheden.
venlig hilsen
Henrik Nielsen
cand.jur underviser i entrepriseret