Straf for Tatovering ????
Fra : Henrik og Pia

Dato : 10-10-05 17:28

Hej i gruppen
Hvis ens barn på 16 - 17 år kommer hjem med en tatovering hvad kan straffen
så blive for tatovøren da det er forbudt at tatovere en person under 18 år
snakker vi bøde på 500 kr til tatovøren eller hvad ???

håber i kan hjælpe med at fortælle om straf for dette...

MVH
Henrik

Fra : jacob nielsen

Dato : 10-10-05 19:15

Henrik og Pia wrote:
> [...]
> snakker vi bøde på 500 kr til tatovøren eller hvad ???
>
> håber i kan hjælpe med at fortælle om straf for dette...

Lom om tatovering §1, stk. 1: Den, der tatoverer en person under 18 år,
straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf
er forskyldt efter den øvrige lovgivning.

--

Jacob

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-10-05 10:14

jacob nielsen wrote:

> Lom om tatovering §1, stk. 1: Den, der tatoverer en person under 18 år,
> straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder, medmindre højere straf
> er forskyldt efter den øvrige lovgivning.

Så forældre kan ikke engang give børnene lov til at få en tattovering?

JonB

Fra : bem

Dato : 11-10-05 10:26

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Så forældre kan ikke engang give børnene lov til at få en tattovering?

Nej, og forældre kan heller ikke give nogen lov til at skære øret af deres
barn eller foretage anden skamfering.

/Bo

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-10-05 07:06

bem wrote:

> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> Nej, og forældre kan heller ikke give nogen lov til at skære øret af deres
> barn eller foretage anden skamfering.

Det er ikke sandt. Forældre må godt skære forhuden af deres drenge, hvilket
mange, jeg selv inklusiv, betragter som en skamfering.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg mads@dydensborg.dk http://www.madsdydensborg.dk/

In a stinging rebuke, a federal judge Monday ruled Microsoft Corp. violated
the nation's antitrust laws by using its monopoly power in personal computer
operating systems to stifle competition.
- CNN Financial News April 03, 2000: 7:53 p.m. ET

Fra : Søren G

Dato : 11-10-05 11:16

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> wrote in message
> Så forældre kan ikke engang give børnene lov til at få en tattovering?

Det kan de såmænd godt. De kan bare ikke finde nogle der må foretage
tatoveringen. Man må ikke uden videre skamferer et barn om man så har
forældrenes tilladelse eller ej. Hvorfor man så mener at børn under 18 må få
huller i ørene o.l. har jeg dog aldrig kunne forstå.

--
Søren

Fra : Thor Larholm

Dato : 11-10-05 17:01

"Søren G" <soreng@invalid.wq> wrote in message
> [...]
> forældrenes tilladelse eller ej. Hvorfor man så mener at børn under 18 må få
> huller i ørene o.l. har jeg dog aldrig kunne forstå.

Det afgøres af samfundets sociale normer og om man kan lide det eller ej så er
huller i ørene ret almindeligt, helt ned til 8 eller 10 års alderen.

Det var så lidt offtopic, så her er en juridisk indgangsvinkel: Har vi love i
Danmark der juridisk kan fortolkes forskelligt efter hvordan samfundets sociale
normer ændrer sig? Mit eget bud er blufærdighedskrænkelse, det er blevet normalt
at solbade topløs i Danmark på en vilkårlig strand hvorimod man kan straffes for
blufærdighedskrænkelse i USA - som man sikkert også kunne herhjemme for 50 år
siden.

--
Thor Larholm

Fra : Søren G

Dato : 12-10-05 08:44

"Thor Larholm" <me@nowhere.com> wrote in message
> Det afgøres af samfundets sociale normer og om man kan lide det eller ej
så er
> huller i ørene ret almindeligt, helt ned til 8 eller 10 års alderen.

Jeg ved det. Undrede mig såmænd bare.

> [...]
straffes for
> blufærdighedskrænkelse i USA - som man sikkert også kunne herhjemme for 50

Det er nok er rumlen i det er at der ikke som ved tatoveringer findes en lov
der forbyder det. Ergo er det lovligt. Jeg tror såmænd ikke engang at et 10
årige barn skal kunne fremvise forældrenes tilladelse til at få det gjort.
Men barnet må ikke købe en øl til farmand (igen off topic i know, så nu skal
jeg nok stoppe). *S

--
Søren

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-10-05 10:50

Thor Larholm wrote:
> [...]
> Danmark på en vilkårlig strand hvorimod man kan straffes for
> blufærdighedskrænkelse i USA - som man sikkert også kunne herhjemme

Love og love... måske hedder det forordninger eller cirkulærer... men tit er
det jo op til den lokale politimester at beslutte sig for den slags. Mener
da bl.a at nøgenbadning hører under den kategori.

/jim

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-10-05 11:48

On Tue, 11 Oct 2005 12:16:12 +0200, Søren G wrote:

> [...]
> forældrenes tilladelse eller ej. Hvorfor man så mener at børn under 18 må få
> huller i ørene o.l. har jeg dog aldrig kunne forstå.

Nåja, det er er også tilladt at snitte forhuden af små drenge...
--
MVH
osv...