Har man "flere kørekort"?
Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 10-10-05 07:53

I seneste Motor (FDM's medlemsblad) er bl.a. følgende spm/svar:

Q: Hvis jeg får 2 klip i kørekortet på motorcykel og dernæst et klip mens
jeg kører bil - hvilket kørekort mister jeg så?
A: Vi forventer det er motorcykelkortet, men reglerne er uklare på det
område.
(Ikke just citat, men sådan cirka)

Der overraskede mig meget... Mister man kun retten til at føre et af de
køretøjs typer man har ret til?

Er det kun ved fratagelse pga. klippekortet det gælder, eller gælder det
også ved 60% overskridelser?

Vil det i givet fald sige at hvis fx. man bliver taget med 90kmt på en EU-45
kan vælge om man vil miste sit MC-kørekort eller Bil-kørekort?

/Peter

Fra : blue

Dato : 10-10-05 08:19

"Peter D. Jørgensen" <pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> skrev i en meddelelse

> Der overraskede mig meget... Mister man kun retten til at føre et af de
> køretøjs typer man har ret til?

Nej, man mister førerretten, hvilket vil sige retten til at føre *alle* de
køretøjstyper, som står anført på kørekortet. Og det gælder uanset, hvilken
måde frakendelsen sker og på hvilket køretøj.

Fra : Grunt

Dato : 10-10-05 12:21

On Mon, 10 Oct 2005 08:53:18 +0200, "Peter D. Jørgensen"
<pdj1974@hotKILLSPAMMERSmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>område.
>(Ikke just citat, men sådan cirka)
>
>Der overraskede mig meget... Mister man kun retten til at føre et af de

Mener du politiet skulle udstede et nyt kørekort minus de dele man har fået klip
i ? Eller ikke tage kortet før der er 3 klip i hver kategori ?

> [...]
>
>Vil det i givet fald sige at hvis fx. man bliver taget med 90kmt på en EU-45
>kan vælge om man vil miste sit MC-kørekort eller Bil-kørekort?

Mon ikke fdm tænker på generhvervelsen af kørekortet og til hvilke kategori man
skal op til ? At fdm svare ud i den blå luft kan ikke undre nogen.

Det hele bliver nok mere klart for dem når der er faldet en masse domme efter
den nye lov.

Fra : Peter D. Jørgensen

Dato : 10-10-05 13:06

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse
> Mon ikke fdm tænker på generhvervelsen af kørekortet og til hvilke
> kategori man
> skal op til ?

Ahhh, det kan jo ende med at give mening.
Jeg må hellere lige få nærlæst det når jeg kommer hjem. (I'll be back!)

/Peter