/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Hjælp: Urmager
Fra : Steven Nybo Andersen


Dato : 09-10-05 23:58

Hej Gruppe.

Jeg var i sommer hos min urmager da mnit dyre Seikour gik flad for
batteri. Det er et ur der er opgiovet på forsiden til at kunne holde til
100 meter vand (d.v.s. at man kan bruge det på 50 meter uden risiko). Det
er en urmager hvor jeg også har købt uret for de snart 7 år siden og
stort set alle mine batteriskift har jeg fået lavet der da jeg ellers har
været godt tilfreds med dem.

Denne gang fik jeg at vide, længe inden han overhovedet havde haft mit ur
i hånden at det skulle trykprøves. Det vil sige at uret skal undersøges
for utætheder efter batteriskift. Det er en bekostelig afære til ca 500
kr ud over batteriskiftet til omkring 100 - 150 (lithiumbatteri). Jeg
har aldrig fået dette gjort og der har aldrig i de 7 år jeg har haft det
været problemer af nogen art, så jeg takkede pænt nej. Han fortalte mig
at de ikke kunne garantere at det var vandtæt hvbis ikke det blev
trykprøvet.

Da jeg fik uret tilbage et time efter flimrede bagrundslyset temmeligt
meget. Uret meddelte mig også at batteriet var lavt ind i mellem og et
spænde til remmen var slet ikke spændt ordentligt. Det undrede mig meget.
Da jeg så var på ferie i sommer på Cypern i 14 dage kiom der fugt ind i
det da jeg lå poå overfladen af swiummingpollen og pjaskede rundt. Denne
fugtm var der resten af ferien på trods af at jeg holdt op med at bruge
uret i vandet. Nu har en sensor, der skal detektere at jeg drejer armen,
så sat sig fast så jeg nærmest skal stå og ruske uret meget voldsomt.
Lyset har det heller ikke så godt mere. Når jeg tænder det blinker det
meget kort og bliver så så svagt at man slet ikke kan se det.
Digitaltallene på displayet bliver også helt svage så man slet ikke kan
se dem og sekundviseren tikker ikke så højt. Dette vare ved indtil lyset
slukker hvborefter alt er som det skal være. Jeg regner med at det er
fugten fra ferien eder nu kortslutter eet eller andet. Jetg har derfor
min urmager anset for ikke at have samlet uret korrekt, med vilje for at
jeg efterfølgende skulle få det lavet hos ham (sikkert pissedyrt) eller
få det trykprøvet det hos ham hver gang. Dermed løber regningen på et
batteriskift op imod 5-600 kr hver gang hvilket jeg ikke har nogle planer
om. men hvor godt står jeg i den her situation.

Jeg ville jo mene at man har ½ års af købeloven bestemt garanti på
reperationer. Kan jeg hænge ham op på det selvom han prøver at krybe
udenom ved at sige at uret jo ikke er trykprøvet og er der nogle
paragraffer man kan henvis ham til i købeloven? Jeg havde tænmkt mig at
få uret repareret ved en anden urmager og så sende ham en kærlig hilsen
og en regning evt. få den anden urmager til at se om det er samlet
forkert og få ham til at dokumentere at det er samlet forkert men er det
en god løsning eller har I andre foirslag?

Jeg er inde i elektronik men når jeg sender noget til reparation (så jeg
vil mene et batteriskift må gå under) regner jeg med at det er iorden når
jeg får det tilbage og har de funktioner som der står på det men hvordan
og hvor ledes. Men går jho ikke bare og skilder sådan et ur ad med
pakninger og alt muligt der skal være vandtæt?

Nogle der kan hjælpe mig?

Steven

 
 
Carsten Holck (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Carsten Holck


Dato : 10-10-05 07:23

Steven Nybo Andersen wrote:
> Hej Gruppe.
>
> Jeg var i sommer hos min urmager da mnit dyre Seikour gik flad for
> batteri. Det er et ur der er opgiovet på forsiden til at kunne holde til
> 100 meter vand (d.v.s. at man kan bruge det på 50 meter uden risiko). Det
> er en urmager hvor jeg også har købt uret for de snart 7 år siden og
> stort set alle mine batteriskift har jeg fået lavet der da jeg ellers har
> været godt tilfreds med dem.
>
> Denne gang fik jeg at vide, længe inden han overhovedet havde haft mit ur
> i hånden at det skulle trykprøves. Det vil sige at uret skal undersøges
> for utætheder efter batteriskift. Det er en bekostelig afære til ca 500
> kr ud over batteriskiftet til omkring 100 - 150 (lithiumbatteri). Jeg
> har aldrig fået dette gjort og der har aldrig i de 7 år jeg har haft det
> været problemer af nogen art, så jeg takkede pænt nej. Han fortalte mig
> at de ikke kunne garantere at det var vandtæt hvbis ikke det blev
> trykprøvet.

Uret bliver ikke tættere af at blive trykprøvet, du kan ikke kontrollere
kvalitet ind i et produkt, du kan få at vide *om* det er tæt.

>
> Da jeg fik uret tilbage et time efter flimrede bagrundslyset temmeligt
> meget. Uret meddelte mig også at batteriet var lavt ind i mellem og et
> spænde til remmen var slet ikke spændt ordentligt. Det undrede mig meget.
> Da jeg så var på ferie i sommer på Cypern i 14 dage kiom der fugt ind i
> det da jeg lå poå overfladen af swiummingpollen og pjaskede rundt. Denne
> fugtm var der resten af ferien på trods af at jeg holdt op med at bruge
> uret i vandet. Nu har en sensor, der skal detektere at jeg drejer armen,
> så sat sig fast så jeg nærmest skal stå og ruske uret meget voldsomt.
> Lyset har det heller ikke så godt mere. Når jeg tænder det blinker det
> meget kort og bliver så så svagt at man slet ikke kan se det.
> Digitaltallene på displayet bliver også helt svage så man slet ikke kan
> se dem og sekundviseren tikker ikke så højt. Dette vare ved indtil lyset
> slukker hvborefter alt er som det skal være. Jeg regner med at det er
> fugten fra ferien eder nu kortslutter eet eller andet. Jetg har derfor
> min urmager anset for ikke at have samlet uret korrekt, med vilje for at
> jeg efterfølgende skulle få det lavet hos ham (sikkert pissedyrt) eller
> få det trykprøvet det hos ham hver gang. Dermed løber regningen på et
> batteriskift op imod 5-600 kr hver gang hvilket jeg ikke har nogle planer
> om. men hvor godt står jeg i den her situation.
>
> Jeg ville jo mene at man har ½ års af købeloven bestemt garanti på
> reperationer. Kan jeg hænge ham op på det selvom han prøver at krybe
> udenom ved at sige at uret jo ikke er trykprøvet og er der nogle
> paragraffer man kan henvis ham til i købeloven? Jeg havde tænmkt mig at
> få uret repareret ved en anden urmager og så sende ham en kærlig hilsen
> og en regning evt. få den anden urmager til at se om det er samlet
> forkert og få ham til at dokumentere at det er samlet forkert men er det
> en god løsning eller har I andre foirslag?
>
> Jeg er inde i elektronik men når jeg sender noget til reparation (så jeg
> vil mene et batteriskift må gå under) regner jeg med at det er iorden når
> jeg får det tilbage og har de funktioner som der står på det men hvordan
> og hvor ledes. Men går jho ikke bare og skilder sådan et ur ad med
> pakninger og alt muligt der skal være vandtæt?
>
> Nogle der kan hjælpe mig?
>

Ja, der er reklamationsret på din reparation, men du skal nok (mindst)
påregne følgende brok/problemer.
1) Du har ikke sagt til da du opdagede fejlen ved reparationen
2) Når du påberåber dig fejl& mangler ved reparationen skal reparatøren
have chance for at udbedre dem.


/carsten

Steven Nybo Andersen (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Steven Nybo Andersen


Dato : 10-10-05 22:03

Tak for dit svar.

ma 10 okt 2005 08:23:06a satte Carsten Holck sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:



> Ja, der er reklamationsret på din reparation,

Ok ved du hvor meget reklamationsretten er på i det tilfælde?


Steven

@ (11-10-2005)
Kommentar
Fra : @


Dato : 11-10-05 23:28

Hejsa

Må jeg være så fræk og spørge hvor det var henne med det (hvilken urmager)?


Steven Nybo Andersen wrote:

> Tak for dit svar.
>
> ma 10 okt 2005 08:23:06a satte Carsten Holck sig på en taburet og skrev
> følgende på et stykke vådt franskbrød:
>
>
>
>> Ja, der er reklamationsret på din reparation,
>
> Ok ved du hvor meget reklamationsretten er på i det tilfælde?
>
>
> Steven


Steven Nybo Andersen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Steven Nybo Andersen


Dato : 11-10-05 23:48

on 12 okt 2005 12:28:17a satte @ sig på en taburet og skrev følgende på
et stykke vådt franskbrød:

> Hejsa
>
> Må jeg være så fræk og spørge hvor det var henne med det (hvilken
> urmager)?

Ja det må du da gerne.

Det er Svends Ure i Roskilde

Hvorfor spørger du?
Har du oplevet noget lignende eller sådan noget?

Steven

@ (12-10-2005)
Kommentar
Fra : @


Dato : 12-10-05 19:18

Hejsa

Har en ven, der var ude for en lignende situation.


Steven Nybo Andersen wrote:

> on 12 okt 2005 12:28:17a satte @ sig på en taburet og skrev følgende på
> et stykke vådt franskbrød:
>
>> Hejsa
>>
>> Må jeg være så fræk og spørge hvor det var henne med det (hvilken
>> urmager)?
>
> Ja det må du da gerne.
>
> Det er Svends Ure i Roskilde
>
> Hvorfor spørger du?
> Har du oplevet noget lignende eller sådan noget?
>
> Steven


Jens. B. (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Jens. B.


Dato : 12-10-05 00:49

@ wrote:
> Hejsa
>
> Må jeg være så fræk og spørge hvor det var henne med det (hvilken
> urmager)?
>
>
> Steven Nybo Andersen wrote:
>
Hvem spørger du ??



Steven Nybo Andersen (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Steven Nybo Andersen


Dato : 12-10-05 19:15

on 12 okt 2005 01:48:34a satte Jens. B. sig på en taburet og skrev følgende
på et stykke vådt franskbrød:


> Hvem spørger du ??

Han spurgte mig

Steven


Per Krabbe (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Per Krabbe


Dato : 10-10-05 19:05

"Steven Nybo Andersen" <ingen@mail.tak> skrev i en meddelelse
news:4349a072$0$87597$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej Gruppe.
>

Prøv at slå ordet "dialog" efter. Det har reddet mange fra krig og ulykke.

Tag´ dog lige at tal med urmageren og forhør dig hvordan han forholder sig
til de problemer du nævner.

pkc







Steven Nybo Andersen (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Steven Nybo Andersen


Dato : 10-10-05 21:25

ma 10 okt 2005 08:05:10p satte Per Krabbe sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:

> Prøv at slå ordet "dialog" efter. Det har reddet mange fra krig og
> ulykke.
>
> Tag´ dog lige at tal med urmageren og forhør dig hvordan han forholder
> sig til de problemer du nævner.

Det har jeg da så sandelig oogså tænkt mig, jeg vil bare være velforberedt
hvis han begynder på at lave numre. Selvfølgelig forsøger jeg at lægge ud
med en ordentlig dialog men som du jo nok også kunne læse så var der jo
allerede optræk til problemer INDEN jeg fik skiftet mit batteri.

Hvis jeg nu tager ned og snakker med ham vil han jo sikkert bare sige at
det sagde han jo at der ingen garanti var på, så er det jo godt at man har
nogle paragraffer man sådan lige kunne nævne lidt for ham og også for at
finde ud af om jeg gør noget urimeligt over for ham sådan at jeg kommer i
en situation jeg kunne havde undgået ellers.

Steven

Kevin Edelvang (10-10-2005)
Kommentar
Fra : Kevin Edelvang


Dato : 10-10-05 23:59

Steven Nybo Andersen wrote:

> Det har jeg da så sandelig oogså tænkt mig, jeg vil bare være velforberedt
> hvis han begynder på at lave numre. Selvfølgelig forsøger jeg at lægge ud
> med en ordentlig dialog men som du jo nok også kunne læse så var der jo
> allerede optræk til problemer INDEN jeg fik skiftet mit batteri.

Min vurdering er, at du står ualmindeligt dårligt. Du skriver selv, han
fortalte dig, at det kunne være, det ikke ville være vandtæt, hvis ikke
han gjorde noget særligt ved det. Du valgte ikke at følge hans råd. Rent
juridisk har du dermed som udgangspunkt mistet retten til at reklamere
over denne mangel. Noget andet er naturligvis den bevismæssige del. Men
nu lader der jo til at være enighed om forløbet omkring reparationen.

Mvh
Kevin Edelvang

Steven Nybo Andersen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Steven Nybo Andersen


Dato : 11-10-05 23:52

ti 11 okt 2005 12:58:58a satte Kevin Edelvang sig på en taburet og skrev
følgende på et stykke vådt franskbrød:


> Men nu lader der jo til at være enighed om forløbet omkring
> reparationen.

Ikke helt. Jeg mener ikke han har samlet det ordentligt jo.

Hvorfor mener du jeg står dårligt? Kan man virkelig snige sig udenom
reglerne på den nemme måde. Han sagde det jo INDEN han overhovedet havde
set på uret. Han så bare at det var et stort vandtæt (og dyrt) ur og sagde
så sådan. Han har dog sat batteri i ved flere lejligheder og der har aldrig
været brok og sjovt nok ej heller problemer med uret efterfølgende.

Steven

Anders B. Hyltoft (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Anders B. Hyltoft


Dato : 12-10-05 06:43

"Steven Nybo Andersen" <ingen@mail.tak> wrote in message
news:434c4202$0$90367$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> ti 11 okt 2005 12:58:58a satte Kevin Edelvang sig på en taburet og skrev
> følgende på et stykke vådt franskbrød:
>
>
>> Men nu lader der jo til at være enighed om forløbet omkring
>> reparationen.
>
> Ikke helt. Jeg mener ikke han har samlet det ordentligt jo.
>
> Hvorfor mener du jeg står dårligt? Kan man virkelig snige sig udenom
> reglerne på den nemme måde. Han sagde det jo INDEN han overhovedet havde
> set på uret. Han så bare at det var et stort vandtæt (og dyrt) ur og sagde
> så sådan. Han har dog sat batteri i ved flere lejligheder og der har
> aldrig
> været brok og sjovt nok ej heller problemer med uret efterfølgende.

Da du opdagede at lyset flimrede og uret ellers ikke opførte sig som det
plejede, skulle du have reklameret ved urmageren.
Du står dårligt fordi du venter med at reklamere indtil der er kommet fugt i
uret og først nu vil henvise til en "dårlig" samling af uret. Så snart du
opdager/mistænker en fejl, bør du reklamere.

--
Mvh
Anders Hyltoft

Fjern "FJERNDETTE" ved svar på email. Eller lad være, men så får jeg den
ikke



Martin Jørgensen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 11-10-05 23:55

Steven Nybo Andersen wrote:
> Hej Gruppe.
>
> Jeg var i sommer hos min urmager da mnit dyre Seikour gik flad for
> batteri. Det er et ur der er opgiovet på forsiden til at kunne holde til
> 100 meter vand (d.v.s. at man kan bruge det på 50 meter uden risiko). Det

Jeg har prøvet nogenlunde det samme som dig, dog virker mit ur endnu da
jeg ombestemte mig efter en nærmere undersøgelse: Mit råd er: Glem sagen!

Uret bliver ikke ved med at være vandtæt. Det skyldes at pakningen
bliver slidt så lev med at dit dyre ur har fået fugtskade fordi du
troede at pakningen holdt forevigt. Et batteri-skift inkluderer ikke en
trykprøvning, så urmageren kunne ikke vide at den var galt med dit ur...


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Steven Nybo Andersen (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Steven Nybo Andersen


Dato : 12-10-05 19:27

on 12 okt 2005 12:54:47a satte Martin Jørgensen sig på en taburet og
skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:



> Et batteri-skift inkluderer ikke
> en trykprøvning, så urmageren kunne ikke vide at den var galt med dit
> ur...

Ja det er jo også det der undrer mig for han sagde at det skulle
trykprøves INDEN han overhovedet havde skildt uret ad og havde set det
men du har ret jeg skulle nok havde reageret noget før men hvordan kan
han vide det inden han skilder uret ad, med mindre han har samlet det
dårligt med vilje sådan at jeg kommer tilbage for at få det lavet nu med
ekstraudgifter?

Og - kan han virkelig sno sig uden om købeloven ved bloit at sige at der
ikke er garanti? Det svarer i mine øre til at en bilmekaniker som får en
bil ind på sit værksted hvor der blot skal skiftes olie på motoren, siger
at der ingen garanti er på reparationen med mindre hele motoren og
gearkassen bliver skiftet? Det lyder lidt underligt at man bare kan
fravige garantien på en reparation uden vidre hvis kunden ikke
accepterer en hamper merudgift, og så synes jeg det er ufattelig at man
skal tjekke en fagmands arbejde. Det er jo ham der er fagmand ikke jeg?

Steven

Martin Jørgensen (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Martin Jørgensen


Dato : 12-10-05 21:15

Steven Nybo Andersen wrote:
> on 12 okt 2005 12:54:47a satte Martin Jørgensen sig på en taburet og
> skrev følgende på et stykke vådt franskbrød:
>
>
>
>
>>Et batteri-skift inkluderer ikke
>>en trykprøvning, så urmageren kunne ikke vide at den var galt med dit
>>ur...
>
>
> Ja det er jo også det der undrer mig for han sagde at det skulle
> trykprøves INDEN han overhovedet havde skildt uret ad og havde set det

Det er fordi han har prøvet det med utallige kunder og han gider ikke
bøvlet hver gang en kunde føler sig snydt.

> men du har ret jeg skulle nok havde reageret noget før men hvordan kan
> han vide det inden han skilder uret ad, med mindre han har samlet det
> dårligt med vilje sådan at jeg kommer tilbage for at få det lavet nu med
> ekstraudgifter?

Fordi han er urmager. Det med at reagere før: Ved ikke om du misforstår
mig, men jeg fik jo trykprøvet mit ur fordi jeg opdagede at han ikke
blot sagde det for at tjene penge - det er rigtigt nok at pakningerne
bliver slidte og det er rigtigt nok at det godt kan betale sig at
trykteste uret ved batteriskift.

Vandtætheden varer ikke evigt, selvom der står "50 m water resist"
udenpå. Husk det...

> Og - kan han virkelig sno sig uden om købeloven ved bloit at sige at der
> ikke er garanti? Det svarer i mine øre til at en bilmekaniker som får en

Der er garanti på batteri-skiftet. Ikke på din pakning, som sikkert er
meget gammel.

> bil ind på sit værksted hvor der blot skal skiftes olie på motoren, siger
> at der ingen garanti er på reparationen med mindre hele motoren og
> gearkassen bliver skiftet? Det lyder lidt underligt at man bare kan
> fravige garantien på en reparation uden vidre hvis kunden ikke
> accepterer en hamper merudgift, og så synes jeg det er ufattelig at man
> skal tjekke en fagmands arbejde. Det er jo ham der er fagmand ikke jeg?

Du skal ikke tjekke hans arbejde, men hvis du havde købt trykprøvningen
havde han fortalt dig om problemet inden dit ur gik i stykker (ellers
havde han et problem) og så ville han spørge dig om han ikke skulle
ordne problemet ved f.eks. at bestille en ny pakning hjem - nøjagtigt
dette skete i mit tilfælde.

Havde du afslået dette: Så ville det nøjagtigt som nu være dit eget
problem at uret går i stykker.

Der er ikke garanti på noget du ikke har fået leveret af ham og ikke
betalt for. Men der er garanti for det du har betalt for, dvs. fejl på
batteriet, men det lyder på mig som om at uret er vandskadet og dvs. der
dækker hans garanti ikke.


Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk

Steven Nybo Andersen (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Steven Nybo Andersen


Dato : 12-10-05 21:39

Tak for alle svar på mit indlæg til alle der har svarret

Peter Makholm (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 12-10-05 07:14

Steven Nybo Andersen <ingen@mail.tak> writes:

> Jeg ville jo mene at man har ½ års af købeloven bestemt garanti på
> reperationer.

Købeloven giver dig ikke en garanti, den giver dig reklamationsret. En
garanti er noget der skal stille dig bedre end købelovens
reklamationsret.

> Kan jeg hænge ham op på det selvom han prøver at krybe udenom ved at
> sige at uret jo ikke er trykprøvet og er der nogle paragraffer man
> kan henvis ham til i købeloven?

Købelovens §81:

§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give sælgeren
meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at køberen har opdaget
mangelen. I modsat fald taber køberen retten til at påberåbe sig
mangelen. Meddelelse givet inden to måneder efter, at køberen
opdagede mangelen, er altid rettidig.

Da du allerede en time efter reperationen opdager et problem og da det
tilsyneladende er mere end to måneder siden har du tabt retten til at
påråbe dig en mangle med at batteriet tilsyneladende ikke virker.

> Jeg havde tænmkt mig at få uret repareret ved en anden urmager og så
> sende ham en kærlig hilsen og en regning

Det er ikke en af dine mangelbeføjelser efter købelovens §78. Du kan
let ende med regningen selv, også hvis det viser sig at der var en
mangel at afhjælpe.

> evt. få den anden urmager til at se om det er samlet forkert og få
> ham til at dokumentere at det er samlet forkert men er det en god
> løsning eller har I andre foirslag?

Hvis konklusionen er at det skyldes den mangel du opdagede efter en
time uden at gøre brug af din reklamationsret, så har du tabt, men
vundet en ekstraregning. Måske vil det give dig en god fornemmelse i
maven at urmageren lavede en fejl, men du har nok forspildt din chance
til at få rettet op på den.

Hvis konklusionen er at vandutætheden skyldes en slidt pakning og det
er overvejende sandsynligt at det kun ville kunne opdages ved en
trykprøvning, så har du nok også tabt. Urmageren har på forhånd oplyst
dig om risikoen og du har selv fravalgt trykprøvningen.

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun
http://hacking.dk | -- Linus Torvalds

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste