Hvad er bøden for piratkopiering?
Fra : Helle

Dato : 09-10-05 20:21

Hejsa.

Min kæreste og jeg har siddet og diskuteret hvad man mon egentlig får i
bøde/straf for kopiering mm.

Er der nogen herinde der ved hvad den normale bødestraf for hhv kopiering og
salg af kopierede dvdfilm og cder er?

Mindes at antipiratgruppen på et tidspunkt havde en slags liste over det?

Mvh Helle

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-10-05 22:49

In article <43496dc1$0$87592$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Helle wrote:
> [...]
> salg af kopierede dvdfilm og cder er?
>
> Mindes at antipiratgruppen på et tidspunkt havde en slags liste over det?

Strafferammen er op til 18 måneders fængsel, i grove tilfælde op til
6 års fængsel. Dertil kommer en pris pr musiknummer man har delt (mener
det var 150 kr) og DVD (mener det var 3000 kr).

Fra : Helle

Dato : 09-10-05 23:08

> Strafferammen er op til 18 måneders fængsel, i grove tilfælde op til
> 6 års fængsel. Dertil kommer en pris pr musiknummer man har delt (mener
> det var 150 kr) og DVD (mener det var 3000 kr).

Tak for dit svar. Jeg vil dog lige understrege at jeg IKKE brænder eller
ligger inde med sådanne ting, men var bare ren nysgerrighed. Man hører jo så
meget om folk der bliver snuppet. Tænker på at hvis det koster 3000 kr pr
dvd så er der satme mange der lever livet rigtig farligt (og dyrt!!) hvis de
bliver opdaget. Troede ikke det var så meget for en dvd. Forstår ikke dem
der tør brænde så meget som nogen gør.

Fra : Peter Makholm

Dato : 10-10-05 08:18

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> writes:

> Strafferammen er op til 18 måneders fængsel, i grove tilfælde op til
> 6 års fængsel. Dertil kommer en pris pr musiknummer man har delt (mener
> det var 150 kr) og DVD (mener det var 3000 kr).

Du mener at man både straffes med bøde *og* fængselsstraf?

Eller er de priser du henviser til erstatning efter ophavretslovens
§83 og skal de i så fald ikke vurderes i forhold til det tab
ophavretshaver måtte have haft ved ikke selv at kunen sælge kopier af
værket?

--
Peter Makholm | Det sae banken osse: Hvis du overhovet vil have noen
peter@makholm.net | glæde af din fremtid ska du ikke vente til i morgen.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-10-05 16:09

In article <873bn9yh5v.fsf@xyzzy.adsl.dk>, Peter Makholm wrote:

> [...]
> §83 og skal de i så fald ikke vurderes i forhold til det tab
> ophavretshaver måtte have haft ved ikke selv at kunen sælge kopier af

Prisen er ikke en bøde, men helt korrekt en erstatning, hvor de vist kører
med disse standardsatser for fildelere. Såfrem man ikke deler filer, så vil
det være vanskeligt at identificere piratkopisterne. Jeg ved ikke hvad
erstatningssatsen er for en ren besiddelse af musikken.

Fængselsstraffen er samfundets straf til borgeren.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-10-05 14:51

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> Strafferammen er op til 18 måneders fængsel, i grove tilfælde op til
> 6 års fængsel. Dertil kommer en pris pr musiknummer man har delt (mener
> det var 150 kr) og DVD (mener det var 3000 kr).

Hvilket jo er imponerende taget i betragtning at man kan lave et andet
mennekser til lirekassemand og så være på fri fod igen et par måneder
senere.

Nå det var off topic.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : per christoffersen

Dato : 10-10-05 15:11

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> skrev i en meddelelse

> Hvilket jo er imponerende taget i betragtning at man kan lave et andet
> mennekser til lirekassemand og så være på fri fod igen et par måneder
> senere.

Man skal ikke sammenligne æbler og pærer.
Strafferammen for grov vold går op til 6 år, så hvis man sammenligner de
strafferammer tegner der sig et andet billede.
Der er forskel på rammen og de typiske, udmålte straffe.

/Per

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-10-05 16:09

per christoffersen <pc@NIXcomonto.dk> wrote:

> [...]
> strafferammer tegner der sig et andet billede.
> Der er forskel på rammen og de typiske, udmålte straffe.

Det ved jeg, men jeg tænker ofte ; hold da op - det var da vildt, når
man tager forbrydelsen i betragtning.

Fra : Henning Makholm

Dato : 10-10-05 22:11

Scripsit "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk>

> Prisen er ikke en bøde, men helt korrekt en erstatning, hvor de vist kører
> med disse standardsatser for fildelere.

Disse erstatningssatser er så vidt jeg er orienteret
rettighedshavernes (repræsentanters) _krav_ om vederlag og
erstatning. Der er vist endnu ikke nogen dansk ret som har haft
lejlighed til at realitetsbedømme om størrelsen af disse krav er
udtryk for gældende ret, er der?

Det er ubestrideligt at loven giver rettighedshaveren ret til et
rimeligt vederlag, men der er flere konkurrerebde teorier om
hvorledes en "rimelig" størrelse af vederlaget bør fastsættes.

--
Henning Makholm "Jeg køber intet af Sulla, og selv om uordenen griber
planmæssigt om sig, så er vi endnu ikke nået dertil hvor

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-10-05 22:30

In article <871x2trsc9.fsf@kreon.lan.henning.makholm.net>, Henning Makholm wrote:
> [...]
> erstatning. Der er vist endnu ikke nogen dansk ret som har haft
> lejlighed til at realitetsbedømme om størrelsen af disse krav er

Nej, jeg mener også alt er lavet ved forlig, da man typisk får rabat,
så man slipper med at betale 50-100.000 kr fremfor et krav på millioner.

> Det er ubestrideligt at loven giver rettighedshaveren ret til et
> rimeligt vederlag, men der er flere konkurrerebde teorier om
> hvorledes en "rimelig" størrelse af vederlaget bør fastsættes.

Ja, det kunne være interessant med en retsafgørelse. Om vederlaget
eksempelvis bliver sat i linie med hvad radiostationer betaler for
musiknumre sendt, eller om man går over og siger at hver estimeret
downloadet kopi har en værdi af 150 kr, da alle downloadere ellers
ville købe en hel CD, som har 0 kr i produktionsomkostninger.

Rettighedshaverne har krav på erstatning. Men i Danmark skal en erstatning
være rimelig som du skriver. Og det er tvivlsomt om APGs krav er rimelige.
De har derfor også nu erklæret at de vist ikke længere vil stille op med
krav over 25.000 eller 50.000 kr til almindelige borgere der deler musik.

For ligesom man kan finde dokumentation for at musik på nettet koster penge,
så kan man også finde dokumentation for det omvendte. nemlig at downloadede
kopier resulterer i et mersalg. Pladeselskaberne betaler også for at få
sangen spillet i radio/tv fordi udbredelse af den jo netop fremmer salget.

Så lad os se en retssag hvor APG vil have penge til egen lomme (de garanterer
at musikerne ikke får nogen af dem :) - og en fildeler der dokumenterer, at
pladeselskaberne reelt har tjent penge på gratis promotion, og derfor burde
give hgam penge i stedet :)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-05 23:28

Den 10-10-05 23.29 skrev Povl H. Pedersen følgende:

> Nej, jeg mener også alt er lavet ved forlig, da man typisk får rabat,
> så man slipper med at betale 50-100.000 kr fremfor et krav på millioner.

Ikke alt, se svar til Henning Makholm. Desuden har fremgangsmåden været
at nedsætte kravet til det halve ved frivillig betaling, der har ikke
været den voldsomme forskel, som du nævner.

> [...]
> krav over 25.000 eller 50.000 kr til almindelige borgere der deler musik.

Det skyldes nok mere dårlig omtale og evt. moralske overvejelser end
juridiske overvejelser, jf. at man rent faktisk har kunnet hale de store
beløb hjem.

Hvilket er fuldstændigt irrelevant.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på nettrafikken med det gratis program Down2Home.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-10-05 06:29

In article <434aeb3b$0$175$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>
> Det skyldes nok mere dårlig omtale og evt. moralske overvejelser end
> juridiske overvejelser, jf. at man rent faktisk har kunnet hale de store

Når erstatningen skal fastsættes af en dommer, så skal alle kunne høres.
Og såfremt man kan sandsynliggøre, at den krænkede ikke har lidt et tab,
men haft en økonomisk gevinst, hvad skulle formålet så være med at give
yderligere erstatning ?

Husk, erstatning er IKKE en straf. Men en erstatning/kompensation til
rettighedshaver.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-10-05 09:11

Den 11-10-05 07.29 skrev Povl H. Pedersen følgende:

> [...]
> Og såfremt man kan sandsynliggøre, at den krænkede ikke har lidt et tab,
> men haft en økonomisk gevinst, hvad skulle formålet så være med at give

Bemærk, at Ophavsretsloven specifikt giver ret til vederlag, også selvom
ophavshaver ikke har lidt et økonomisk tab, og selvom dem der har
overtrådt ophavsretten ikke har tjent på det. Herudover kan der være
tale om erstatning for den skade overtrædelsen måtte have medført - og
igen behøver dem der har overtrådt ophavsretten ikke at have tjent på det.

Og så er det nok også en kamp op ad bakke at skulle bevise, at
ophavsretshaver ligefrem skulle have tjent på, at deres ophavsret bliver
overtrådt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-05 23:12

Den 10-10-05 23.10 skrev Henning Makholm følgende:

> [...]
> erstatning. Der er vist endnu ikke nogen dansk ret som har haft
> lejlighed til at realitetsbedømme om størrelsen af disse krav er

Jo, der har været flere sager, den mest omtalte er nok den mod Rasmus
Kjeldgaard, hvor forsvareren prøvede at få underkendt skærmdumps som
bevismateriale.

Kjeldgaard blev dømt i såvel byretten som Østre Landsret til at betale
36.000 kroner for at have stillet 2.500 musikfiler til rådighed på et
lan-party.

Computerworlds artikel efter Østre Landsrets dom:
http://www.computerworld.dk/art/24250?a=search&i=0
Procesbevillingsnævnet afviste senere at give en tredje instansbevilling.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slå tjenesten Messenger fra, så den ikke kan misbruges til spam.

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-10-05 07:26

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> Kjeldgaard blev dømt i såvel byretten som Østre Landsret til at betale
> 36.000 kroner for at have stillet 2.500 musikfiler til rådighed på et
> lan-party.

Og så er vi jo nede omkring 15 kroner per nummer, hvilket er en faktor
10 fra den oprindelige påstand.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-10-05 09:28

Den 11-10-05 08.26 skrev Peter Makholm følgende:

> Og så er vi jo nede omkring 15 kroner per nummer, hvilket er en faktor
> 10 fra den oprindelige påstand.

Hvor ser du en oprindelig påstand om betaling af 150 kroner per nummer?

Jeg har ikke kunnet finde APGs tarif for enkeltnumre, men man har
tidligere meldt ud til pressen, at man krævede 60 kroner per album i
vederlag og 60 kroner i erstatning. Beløbet blev nedsat til det halve
ved et forlig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Skrot mus og tastatur, i fremtiden kan du styre computeren med stemmen,

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-10-05 09:48

Kim Ludvigsen wrote:

> Hvor ser du en oprindelig påstand om betaling af 150 kroner per
> nummer?

Fra tidligere indlæg i denne tråd:

> Strafferammen er op til 18 måneders fængsel, i grove tilfælde op til
> 6 års fængsel. Dertil kommer en pris pr musiknummer man har delt (mener
> det var 150 kr) og DVD (mener det var 3000 kr).

/jim

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-10-05 09:48

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> writes:

> Hvor ser du en oprindelig påstand om betaling af 150 kroner per nummer?

6 indlæg oppe i tråden, påstået af Povl H. Pedersen

--
Peter Makholm | What if:
peter@makholm.net | IBM bought Xenix from Microsoft instead of buying

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-10-05 10:32

Den 11-10-05 10.48 skrev Peter Makholm følgende:

> 6 indlæg oppe i tråden, påstået af Povl H. Pedersen

Ok, jeg troede, det var APGs påstand i retten, du mente var nedsat med
en faktor 10.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en