Kommunens ansvar?
Fra : Allan

Dato : 09-10-05 09:36

Hej

Vi har fået renoveret vores fortove og nye kantsten ud mod vejen, for at
gøre plads til mere asfalt.
Første gang vi kører indover fortovet og ind i vores indkørsel, skraber
bilen på fortovet eller kantsten.

Kommunen svarer, at det er på egen regning hvis der er sket noget med bilen?

Kan det virkelig være rigtigt, er kommunen ikke skal stå til ansvar for, at
vi kan køre ind i vores indkørsel uden at beskadige vores bil på et fortov,
som kommunen har renoveret?

Mvh Allan

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 09-10-05 12:00

"Allan" <fjernallan0807@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> at
> vi kan køre ind i vores indkørsel uden at beskadige vores bil på et

Jeg er sikker på at der findes "standarder" for hvordan en opkørsel fra en
vej til et fortov skal udføres. Hvis din opkørsel overholder disse
standarder er der næppe noget at komme efter. Hvis ikke standarderne er
overhold (og din bil ikke er gjort kunstigt lav) kan du sikkert gøre ansvar
gældende, men om det er komunen eller den udførende entrepenør du skal gå
efter kan jeg ikke sige

Peter

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 09-10-05 14:33

Allan skrev:

> [...]
> at gøre plads til mere asfalt.
> Første gang vi kører indover fortovet og ind i vores indkørsel,
> skraber bilen på fortovet eller kantsten.

Er den nye asfalt lagt? Hvis ikke, så er området
vel at betragte som "vejarbejde" og så skal du
jo køre efter forholdene.

> Kommunen svarer, at det er på egen regning hvis der er sket noget med
> bilen?

Det er det også, hvis ikke den nye asfalt er pålagt.

> Kan det virkelig være rigtigt, er kommunen ikke skal stå til ansvar
> for, at vi kan køre ind i vores indkørsel uden at beskadige vores bil
> på et fortov, som kommunen har renoveret?

Ja.

--
Lars Fragstrup

Fra : Jim Andersen

Dato : 10-10-05 12:05

Allan wrote:
> Første gang vi kører indover fortovet og ind i vores indkørsel,
> skraber bilen på fortovet eller kantsten.
>
> Kommunen svarer, at det er på egen regning hvis der er sket noget med
> bilen?

Har absolut ingen juridisk indsigt, men det afholder jo ikke nogen fra at
svare på indlæg i denne gruppe

Jeg mener ikke de moralsk kan klandres. Hvis arbejdet ikke er ordentligt
udført vil jeg mene de har pligt til at få det fixet. Men man kan ikke bare
brase bevidstløst ind i ting der er ulovlige og så forvente at få det
repareret på kommunens regning.

Ligesåvel som man ikke, hvis ens bil har fået lidt for mange rustpletter,
kan cruise rundt efter en bil der er ulovligt parkeret, kvase ind i den, og
så sende ham en regning på en ny forskærm.

/jim

Fra : Peter

Dato : 10-10-05 14:54

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Har absolut ingen juridisk indsigt, men det afholder jo ikke nogen fra at
> svare på indlæg i denne gruppe

Der er ingen grund til at smile ad det

> Jeg mener ikke de moralsk kan klandres.

Moral? Dét diskuteres ALDRIG i dette forum. Husk det

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Allan

Dato : 10-10-05 14:56

Hej Jim

Tak for svar!
Jeg braser ingen steder .. jeg kører næsten så langsomt som det er muligt
ind i min indkørsel... og bilen skraber på!

mvh Allan

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-10-05 15:05

> [...]

> Jeg braser ingen steder .. jeg kører næsten så langsomt som det er muligt
> ind i min indkørsel... og bilen skraber på!

Hvad med et billede af forholdene ?

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Allan

Dato : 10-10-05 16:08

Jeg har indlagt billede i dk.binaer.

Billedet illusterer desværre ikke tydeligt højdeforskellen... men den er
der.

Fra : Jim Andersen

Dato : 11-10-05 09:38

Allan wrote:
> Jeg braser ingen steder .. jeg kører næsten så langsomt som det er
> muligt ind i min indkørsel... og bilen skraber på!

Men det er jo meningen at du, inden du kører over kantstenen, skal se om der
er plads nok, eller om niveauforskellen er for stor til netop din bil. Der
er jo forskel på om man kører i en lille lav Lotus eller en stor grim
firhjulstrækker. Og der er forskel på kantstene.

Mener jeg så noget i tv ang parkering... Dér var det meningen at man skulle
holde med næsen inde over fortovet, for at kunne have bagenden inde i
p-båsen. Men kantstenen var så høj at en hel del fik baldret deres
spoiler-skørter-kofangere. Så det var noget man lige skulle huske at være
opmærksom på.

/jim (der ikke har meget plads under snuden, og derfor holder god afstand
ved den slags parkeringspladser)

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-10-05 21:50

Anmeld skaden til din kaskoforsikrng-tag billeder af skaden og opkørslen(
husk at få medfotograferet en god klar målestok).
Spørgs dit selskab om 1) vil de dække denne skade,og 2) vil det gøre regres
mod kommunen,så du ikke skal af med selvrisiko og evt bomusstigning. Hvis
nej:regn ud hvad det koster at udbedre skaden og overvej om du selv gider
(og har råd til) en sag mod kommunens tekniske forvaltnin
Der er en mulighed til-vi har jo valgår: skriv til den lokale avis om
sagen,gerne med billede. Kommuner kan være ganske flinke i valgår-ingen skal
jo rokke med borgmesteren båd ! Det ved ajeg af erfaring gennem næsten 40
års arbejde som jurist med mange sager mod kommuner
vh
Henrik Nielsen
forsikringsjurst

Fra : Jens. B.

Dato : 12-10-05 01:27

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> valgår-ingen skal jo rokke med borgmesteren båd ! Det ved ajeg af
> erfaring gennem næsten 40 års arbejde som jurist med mange sager mod

Hvem svarer du ?