vedr. ophavsret på trykte publikationer
Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 09-10-05 09:01

Må man tage en kopi af ca 3 sider af et blad på ca 70 sider (f.eks. Bo
Bedre) og give dem til venner og bekendte?
Eller er det totalt forbudt at distribuere noget fra et magasin uanset hvor
mange sider man kopierer?

Mvh Anders

Fra : per christoffersen

Dato : 09-10-05 09:28

"Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:4348ce1b$5$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Må man tage en kopi af ca 3 sider af et blad på ca 70 sider (f.eks. Bo
> Bedre) og give dem til venner og bekendte?

Det må man godt. Ophavsretsloven tillader analoge kopier til privat brug, og
det omfatter også bekendte og omgangskreds i et begrænset omfang.

> Eller er det totalt forbudt at distribuere noget fra et magasin uanset
> hvor mange sider man kopierer?

Det er forbudt at distribuere digitale kopier uden for familien og
husstanden, men ikke analoge kopier.

/Per

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-10-05 12:16

"per christoffersen" <pc@FJERNcomonto.dk> skrev i en
meddelelse

> [...]
> omgangskreds i et begrænset omfang.

> Det er forbudt at distribuere digitale kopier uden for
> familien og husstanden, men ikke analoge kopier.

Der skal dog ses bort fra de skoler og institutioner, der
kopierer efter aftale med CopyDan. Her gælder særlige
regler.

--
ahw

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-10-05 13:02

"Arne H. Wilstrup" wrote

> "per christoffersen" skrev

> Der skal dog ses bort fra de skoler og institutioner, der kopierer efter
> aftale med CopyDan. Her gælder særlige regler.

For kopiering til privat brug?

- Peter

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 09-10-05 13:18

On Sun, 9 Oct 2005 10:27:59 +0200, "per christoffersen"
<pc@FJERNcomonto.dk> wrote:

> [...]
>det omfatter også bekendte og omgangskreds i et begrænset omfang.

>Det er forbudt at distribuere digitale kopier uden for familien og
Hvad er en hhv. analog/digital kopi ?
Hvis jeg scanner noget og printer det ud, er det så digitalt ?
Hvis jeg scanner noget og sender det i en email, er det så digitalt ?
Hvis jeg kopier noget på en kopimaskine, er det så analogt ?

Kopimaskiner idag er digitale, altså en scanner og printer bygget
sammen i en enhed.

Det er lidt svært for mig at se den dybere mening i analogt/digitalt i
dette tilfælde. Kan det evt. uddybes lidt, tak.

/Hans

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-10-05 15:06

Den 09-10-05 14.18 skrev Hans Kjaergaard følgende:

> Hvis jeg scanner noget og printer det ud, er det så digitalt ?

Nej, papirkopier er analoge.

> Hvis jeg scanner noget og sender det i en email, er det så digitalt ?

Ja, elektroniske kopier er digitale.

> Hvis jeg kopier noget på en kopimaskine, er det så analogt ?

Ja.

> Kopimaskiner idag er digitale, altså en scanner og printer bygget
> sammen i en enhed.

Teknikken til at kopiere med er uden betydning.

> Det er lidt svært for mig at se den dybere mening i analogt/digitalt i
> dette tilfælde. Kan det evt. uddybes lidt, tak.

Du skal blot se på slutresultatet. Er den kopien fx på papir er den
analog, er den elektronisk er den digital.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : Anders B. Hyltoft

Dato : 09-10-05 14:10

> [...]
> og det omfatter også bekendte og omgangskreds i et begrænset omfang.

> Det er forbudt at distribuere digitale kopier uden for familien og

Nu havde jeg tænkt mig at scanne det og mailedet som en PDF fil. Er det så
at betragte som en digital kopi? Kan man overhovedet bruge termen digital
kopi når "masteren" er i temmelig analog papirform?

Mvh Anders

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-10-05 15:02

Den 09-10-05 15.09 skrev Anders B. Hyltoft følgende:

> [...]

Ja.

> Kan man overhovedet bruge termen digital
> kopi når "masteren" er i temmelig analog papirform?

Det er slutresultatet, der tæller. Altså er en pdf-fil en digital
kopiering, selvom indholdet stammer fra en tekst på papir. Mens en kopi
på papir er en analog kopi, selvom teksten stammer fra en hjemmeside.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nemmere, hurtigere og mere sikkert internet med Firefox.

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-10-05 15:43

Scripsit Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk>

> Hvad er en hhv. analog/digital kopi ?

I ophavsretsmæssig sammenhæng skal man ikke falde for fristelsen til
at tro at disse ord bruges i en teknisk betydning. Det kan de ikke
holde til.

I praksis vil man gå ud fra om det fremstillede eksemplar findes i et
medium som man på grund af dens diskrete form kan kopiere i vilkårligt
mange generationer uden at risikere at kvaliteten falder efterhånden.
Og så ser man stort på at det ikke stemmer helt med den tekniske
betydning af ordene "digital" og "analog".

(Fx vil en afskrift i hånden af en novelle bogstav for bogstav rent
teknisk kunne betegnes som en "digital kopi", men det er ophavsretten
ligeglad med).

> Hvis jeg scanner noget og printer det ud, er det så digitalt ?

Sandsynligvis ikke. Udskriften er ikke eget som grundlag for videre
kopiering uden (fortsat) kvalitetstab.

> Hvis jeg scanner noget og sender det i en email, er det så digitalt ?

Ja. Den vedhæftede scanning kan da (rent teknisk) kopieres vilkårligt
uden at tabe noget af den kvalitet den oprindelige scanning har.

> Hvis jeg kopier noget på en kopimaskine, er det så analogt ?

Ja.

> Kopimaskiner idag er digitale, altså en scanner og printer bygget
> sammen i en enhed.

Det er ophavsretten for det meste ligeglad med.

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-10-05 16:11

"Henning Makholm" wrote

> (Fx vil en afskrift i hånden af en novelle bogstav for bogstav rent
> teknisk kunne betegnes som en "digital kopi", men det er ophavsretten
> ligeglad med).

Hmm det kommer vel an på håndskriften

- Peter

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-10-05 15:44

Scripsit "Anders B. Hyltoft" <dslFJERNDETTE142221@vip.cybercity.dk>

> [...]
> at betragte som en digital kopi?

Ja.

> Kan man overhovedet bruge termen digital kopi når "masteren" er i

Ja. Loven udtaler sig (i sin nuværende skikkelse) kun om formen af det
fremstillede eksemplar.

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."