Forbrugers ret
Fra : PS

Dato : 07-10-05 12:14

Hey i gruppen..

Jeg har noget familie der for 1 - 1½ år siden købte en laptop i Bilka, den
har siden da været til rep 3 gange for helt de samme fejl, måske få de
rettet op på lidt af de fejl den ene gang, så kommer de igen den anden gang.

Den er til 3. rep nu, hvor compare lovet at de have den i denne uge, men nu
er det rykket til næste uge, den har været hos dem mere end de 14 dage de
siger det max tager.

Min familie kontaktede så Bilka for at få pengene tilbage, da den igennem de
sidste 2-4 måneder har været umulig at bruge pga. fejl. og fordi den har
været til rep i længere tid af gangen.

Bilka vil ikke give pengene tilbage, men en laptop i samme str som den de
har nu, men af bitter erfaring fra det tidligere køb, så er man jo ikke glad
for at få endnu en fra Bilka, som betyder at man skal bruge compare til rep
i fremtiden.

De vil derfor gerne have det fulde beløb eller det beløb man kan kræve
tilbage også købe den hos en rigtig laptop forhandler.

Hvordan er de stillet og hvad har de ret til at få? Bilka har i denne
sammenhæng bevist at der må være noget ret på vores side :)

På forhånd tak!

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-10-05 12:35

"PS" <mcp@ofir.dk> writes:

> [...]
> rettet op på lidt af de fejl den ene gang, så kommer de igen den anden gang.

Hvis sælger ikke efter gentagende forsøg kan afhjælpe en mangel har
man som forbruger ret til at hæve salget. Der er ikke helt skarpe
regler for hvormange forsøg og hvor lang tid sælger må være om at
afhjælpe en mangel, men I nærmer jer absolut den grænse.

Læs på:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/5/

Tag for eksempel følgende sag med og præsenter for Bilka:
http://www.forbrug.dk/klage/retogpligt/kobelovsguide/4/forbruger-havde-ret-til-at-afvise-ombytning-af-pc/

--
Peter Makholm | Yes, you can fight it, but in the end the ultimate
peter@makholm.net | goal of life is to have fun

Fra : Jimmy

Dato : 07-10-05 13:42

> [...]
> for at få endnu en fra Bilka, som betyder at man skal bruge compare til rep

Du kan ikke kræve dine penge tilbage, hvis Bilka tilbyder dig en
tilsvarende laptop.

Fra : BT

Dato : 07-10-05 14:41

"Jimmy" <jimzzy@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kan ikke kræve dine penge tilbage, hvis Bilka tilbyder dig en
> tilsvarende laptop.

Det er helt korrekt..
Men Bilka tilbyder 14 dages fuld returret på deres varer, hvis de er i
ubrudt emballage.
Og hvis man får en ny, vare i stedet for, bliver der også tale om at
garantiperioede fornyes.
Man skal bare bede om den nye vare.. Og så gå han og aflevere den igen.
Har før gjort det i Bilka hvis de ikke ville give pengene tilbage men en ny
vare..

/Brian

Fra : Jesper Brock

Dato : 07-10-05 15:10

"Jimmy" <jimzzy@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Du kan ikke kræve dine penge tilbage, hvis Bilka tilbyder dig en
> tilsvarende laptop.

Jo - når gentagne forsøg på at udbedre manglen har vist sig formålsløse,
åbnes der mulighed for, at køber kan hæve købet.

Se Købelovens §78, stk 4.

"Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i
købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan
ske
uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens
regning."

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Allan Soerensen

Dato : 07-10-05 15:48

"Jimmy" <jimzzy@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Du kan ikke kræve dine penge tilbage, hvis Bilka tilbyder dig en
> tilsvarende laptop.

Den diskussion har jeg også haft med Bilka.
Jf. Købelovens §78, stk 4. er det ikke Bilka, der bestemmer at der skal ske
en omlevering.

Det er *kunden* der kan "kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af

Fra : Anders Christensen

Dato : 07-10-05 15:53

Allan Soerensen wrote:
> [...]
> købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige
> omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning."

Jeg tror vi er mange som har hevet bilka lidt i ørene.
Jeg måtte for et par år siden bruge længere tid på at forklare at en
ombytning af en defekt vare medførte en fornyet reklamationsret.