Eks-medarbejder nægter at returnere udstyr
Fra : Jens Bruun

Dato : 06-10-05 15:31

En eks-medarbejder nægter at returnere bærbar, telefon og ISP's ADSL-router
efter opsigelse. Er der basis for en politianmeldelse for tyveri?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-10-05 15:49

Jens Bruun wrote:

> En eks-medarbejder nægter at returnere bærbar, telefon og ISP's ADSL-router
> efter opsigelse. Er der basis for en politianmeldelse for tyveri?

Det kan være underslæb efter § 278. Hvis udstyret forsvinder eller
bliver ødelagt, kan det falde under § 291. § 293 virker også ret oplagt.
(se http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20040096029).

Og ja, det kan anmeldes til politiet, men sørg for at anmeldelsen
indeholder fakta om sagen frem for "tyveri af xxx udstyr".

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-10-05 16:04

Scripsit "Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com>

> En eks-medarbejder nægter at returnere bærbar, telefon og ISP's ADSL-router
> efter opsigelse. Er der basis for en politianmeldelse for tyveri?

Nej. Men muligvis for underslæb.

Men hvis genstandene stadig er i den tidligere medarbejders
besiddelse, tror jeg snarere der bare er tale om et borgerligt krav,
som arbejdsgiveren selv må forfølge.

--
Henning Makholm "What has it got in its pocketses?"

Fra : Peter

Dato : 06-10-05 16:05

> En eks-medarbejder nægter at returnere bærbar, telefon og ISP's
> ADSL-router efter opsigelse. Er der basis for en politianmeldelse for
> tyveri?

Nej!

Det er civilretligt problem (og altså dermed ikke et strafferetligt problem)
som arbejdsgiver selv må klare - i sidste ende ved domstolene.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : Jesper Brock

Dato : 06-10-05 17:12

"Peter" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse

> Nej!
>
> Det er civilretligt problem (og altså dermed ikke et strafferetligt
> problem) som arbejdsgiver selv må klare - i sidste ende ved domstolene.

Øh...?

Jeg vil da ligesom Jonathan og Henning sige underslæb.

Jf. Karnov's noter til §278 er der krav om fortsæt til at påføre en anden
et
tab, og der findes da eksempler på, at retten ikke har kunnet få øje på
fortsættet (se fx U1943 743H - Højesteret frikendte en værnepligtig, som
havde beholdt et sæt overtrækstøj efter hjemsendelse. Frifindelse for
udnerslæb, da han ikke var klar over, at han derved tilføjede søværnet et
formuetab, hvorfor der ikke forelå det fornødne forsæt).

Med de nævnte genstande - bærbar pc, telefon og ISP's ADSL-router - mener
jeg dog ikke, at der på nogen måde kan være tvivl om, at arbejdsgiveren
påføres et tab. De nævnte genstande repræsenterer utvivlsomt en værdi, og
medarbejderen kan på ingen måde være i tvivl om dette.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-10-05 18:37

> påføres et tab. De nævnte genstande repræsenterer utvivlsomt en værdi, og
> medarbejderen kan på ingen måde være i tvivl om dette.

Når man her - rent juridisk - snakker værdi, taler vi så bogført værdi eller
om den værdi som tingene kan indbringe ved salg? I begge tilfælde kan
værdien jo være nul for den slags udstyr og hvad så?

Mvh Maria

Fra : Jesper Brock

Dato : 06-10-05 18:57

> Når man her - rent juridisk - snakker værdi, taler vi så bogført værdi
> eller om den værdi som tingene kan indbringe ved salg? I begge tilfælde
> kan værdien jo være nul for den slags udstyr og hvad så?

Bogført værdi er udelukkende en sag mellem virksomheden og skattevæsenet.
Det er reel værdi, der er udslagsgivende.

Uanset hvad værdien måtte være, tilhører udstyret stadig arbejdsgiver og
skal derfor tilbageleveres. Er den reelle værdi 0 kroner, vil retten dog
formentlig afvise sigtelsen for underslæb, da det bliver svært at bevise,
at
den sigtede havde til forsæt at påføre andre et tab.
Det viser retspraksis i blandt andet den dom, jeg henviste til
(U1943.743H)

I så fald er jeg enig med Peter Grauslund i, at arbejdsgiver må anlægge en
civil sag for at få tingene udleveret.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-10-05 21:23

> Bogført værdi er udelukkende en sag mellem virksomheden og skattevæsenet.
> Det er reel værdi, der er udslagsgivende.

Dvs værdi ved evt salg?

> [...]
> (U1943.743H)
>
> I så fald er jeg enig med Peter Grauslund i, at arbejdsgiver må anlægge en

Tak for hjælpen.

Mvh Maria

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 07-10-05 06:12

In article <43458817$0$9120$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Maria Frederiksen wrote:

> Dvs værdi ved evt salg?

Nok nærmere dokumenteret genanskaffelsesværdi.

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-10-05 19:14

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> arbejdsgiveren påføres et tab. De nævnte genstande repræsenterer
> utvivlsomt en værdi, og medarbejderen kan på ingen måde være i tvivl

Bærbar og telefon er begge nyindkøbt, og arbejdsgiver har modtaget regning
fra ISP på router. Eks-medarbejder er skriftligt - flere gange - blevet bedt
om at aflevere udstyret, men har direkte afvist dette - angiveligt på råd
fra sin advokat, hvilket jeg har svært ved at tro på(vedkommende er ikke
helt tilfreds med afskedigelsen, og mener derfor at være berettiget til at
beholde udstyret).

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-10-05 20:13

In article <43456973$0$78281$157c6196@dreader1.cybercity.dk>, Jens Bruun wrote:
> [...]
> helt tilfreds med afskedigelsen, og mener derfor at være berettiget til at

Som udgangspunkt kan han beholde det i opsigelsesperioden. Man kan ikke
ændre den ansattes vilkår i denne periode.

Derudover, så vil det sandsynligvis være muligt at tilbageholde eventuel
gæld til virksomheden i den sidste løn, men dette er jeg dog ikke helt
sikker på. Men jeg ved min arbejdsgiver gør det i forbindelse med et
firma betalingskort.

Fra : Peter

Dato : 07-10-05 06:50

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Øh...?
>
> Jeg vil da ligesom Jonathan og Henning sige underslæb.

Det er da muligt.

Men det løser jo ikke problemet for arbejdsgiveren at den ansatte straffes.
Det andet er en hurtigere løsning.

/Peter