Sanktions/udsættelsesmuligh. overfor ejer ~
Fra : Finn og Angela

Dato : 06-10-05 13:43

Vi er en mindre ejerforening (22 stk. et-værelses ejerlejligheder) med
normalvedtægter for ejerforeninger. Vi har i løbet af de sidste 2 år haft
problemer med en ejer (ældre invalidepensionist med alkoholmisbrug), der
næsten dagligt har besøg af sin teenagesøn samt dennes kammerater (op til
8-10 stk.). Især de tættest beboende er meget generet af larm, råben etc.,
men også på vore fællesarealer har vi hadt problemer (igen støj, urinering,
knuste flasker mv.).

V. henvendelse til politiet har vi fået oplyst at vi selv som ejerforening
må forsøge at gøre noget, da ejerforeningen og dens fællesarealer er at
betragte som privat område og de besøgende har et tilhørsforhold til den
pågældende ejer. Kun hvis der er tale om hærværk, som vi vil anmelde og
rejse erstatningskrav over for, kan politiet reagere.

Der er flere gange henstillet til ejeren at tage hensyn og bede gæsterne om
det samme, men uden mærkbart resultat.

Vi er nu så trætte/belastede af forholdene at vi tænker på om vi ved hjælp
af oprettelse og tinglysning af særlige vedtægter har mulighed for at bringe
generne til ophør. Har nogen erfaringer/viden om noget lignende og er det i
givet fald muligt, på basis af særvedtægter at få en ejer smidt ud?

Mvh.
Finn

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-10-05 16:58

In article <tZ81f.335$ow.191@news.get2net.dk>, Finn og Angela wrote:
> [...]
> generne til ophør. Har nogen erfaringer/viden om noget lignende og er det i
> givet fald muligt, på basis af særvedtægter at få en ejer smidt ud?

Der er ind imellem lidt presse på sagen fra Gellerupparken, hvor man vil
smide familier ud fordi børnene i familierne ikke overholder alm.
vedtægter angående fornuftig opførsel, og er til gene for andre beboere.

Men er vist stadig under behandling da den er anket.

Fra : Finn og Angela

Dato : 06-10-05 18:46

> [...]
> vedtægter angående fornuftig opførsel, og er til gene for andre beboere.
>
> Men er vist stadig under behandling da den er anket.

ja, fandt lidt om den (bl.a. her:
http://www.arbejderen.dk/index.aspx?F_ID=21711&TS_ID=1&S_ID=27&C_ID=132 )

- men det drejer sig jo så om lejemål..

Mvh. Finn

Fra : ksk

Dato : 13-10-05 13:20

nå det var sgu da godt jeg solgt .. men vi ha jo prøvet det før med Chris

Mvh

Karsten tdilig lejlighed 25 so nu er tilslag igen igen

Fra : Grunt

Dato : 07-10-05 02:49

On Thu, 6 Oct 2005 14:43:10 +0200, "Finn og Angela" <afc.chris_fjern
dette_@get2net.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>generne til ophør. Har nogen erfaringer/viden om noget lignende og er det i
>givet fald muligt, på basis af særvedtægter at få en ejer smidt ud?

Har i en husorden med regler om støj/gener m.m.
Vedtægterne er for at regulere forholdet til foreningen med bla.andet
finanserne.

I ejerlejlighedsloven § 2 stk 2 tales der om rettigheder og forpligtigelser i
fællesskabet (ejerforeningen)

§ 5 giver ejerforeningen ret til at lave en husorden med alm. ordensregler.

§ 8 taler om hvordan en ejer kan blive bedt om at fraflytte lejligheden hvis
vedkommende gentagne gange har misligholdt sine forpligtigelser over for
ejerforeningen, herunder husordenen.

Det skal nok bemærkes at hvis der ikke er tale om misligholdelse af betaling til
fællesudgifter, kan ejerskab af lejligheden ikke ophøre. D.v.s. at hvis ejeren
ikke selv kan bo der, så kan andre som ejeren ønsker at bo der så gøre det.
(udleje til sønnen f.eks.)

Fra : Finn og Angela

Dato : 07-10-05 12:50

Tak for dit svar

> Har i en husorden med regler om støj/gener m.m.
> Vedtægterne er for at regulere forholdet til foreningen med bla.andet
> finanserne.

Vi har så vidt jeg ved ingen (nedskreven) husorden. Kan bestyrelsen
fastsætte denne eller skal den vedtages på generalforsamling?

> [...]
> hvis
> vedkommende gentagne gange har misligholdt sine forpligtigelser over for

Synes ikke, der i §8 (eller i loven som helhed) specificeres forpligtelser
ift. husorden - men det er måske underforstået?

> [...]
> ejeren
> ikke selv kan bo der, så kan andre som ejeren ønsker at bo der så gøre

Tja, havde godt på fornemmelsen at det vil være mere end vanskeligt at
bringe et ejerforhold til at ophøre. Men en evt. lejer må vel på samme måde
som ejer være underlagt/forpligtet ift. en husorden (?)

Igen tak for dit svar, det ser ud til at vi må stikke hovederne sammen og
formulere en husorden.

Hilsen Finn

Fra : Grunt

Dato : 07-10-05 22:41

On Fri, 7 Oct 2005 13:49:53 +0200, "Finn og Angela" <afc.chris_fjern
dette_@get2net.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Tak for dit svar

> Vi har så vidt jeg ved ingen (nedskreven) husorden. Kan bestyrelsen
>fastsætte denne eller skal den vedtages på generalforsamling?

Så vidt jeg kan bedømme efter § 5 kan bestyrelsen alene lave en husorden, som
derefter forpligter alle ejere at overholde.

I skulle nok kikke i TBB på et bibliotek og se om der er domme/artikler om
hvorvidt støj/andre gener har bevirket at en ejer har måttet fraflytte sin
ejerlejlighed.

Tidsskrift for Bolig- og Byggeret - TBB