Ang. vedtægter
Fra : Kim

Dato : 06-10-05 06:30

Hvor gældende er vedtægterne i en idrætsklub ?

"Geert Lund" <glund-news@post.tele.dk> skrev
> Eftersom der hverken er forretningsbetingelser eller vedtægter m.v. online
> for klubben må du da have modtaget et eller andet ud over blot et
> girokort? Har de ikke sendt noget velkomstmateriale eller lign. hvor der
> står nogle betingelser?

Jeg har et lignende problem.

Har betalt for en sæson svømning 2400,- kr for
min datter. Der står intet i deres vedtægter eller andre steder,
eller har fået udleveret, at hvis man ønsker at udmelde sig,
at man så ikke kan få det resterende kontigent tilbage for
resten af sæsonen.
Det gør der præcist i andre klubbers vedtægter.
Vores kan læses her:
http://www.kbh-kfum.dk/filer/vedtaegter.pdf

Skal klubben så ikke tilbagebetale den resterende
kontigent for resten af sæsonen ved en udmeldelse ?

Mvh Kim

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-10-05 09:39

Den 06-10-05 07.30 skrev Kim følgende:

> [...]
> eller har fået udleveret, at hvis man ønsker at udmelde sig,
> at man så ikke kan få det resterende kontigent tilbage for

Det er en meget brugt fremgangsmåde.

> Det gør der præcist i andre klubbers vedtægter.
>
> Skal klubben så ikke tilbagebetale den resterende
> kontigent for resten af sæsonen ved en udmeldelse ?

Hvis det står i vedtægterne, deres brochurer eller andre relevante
steder, så skal de, ellers ikke.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få en lille, praktisk og helt gratis lommeregner i proceslinjen.

Fra : Kim

Dato : 06-10-05 17:35

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Det er en meget brugt fremgangsmåde.

Undskyld min formulereing.
Mener du det er en brugt fremgangsmåde at man få
det resterende kontigent tilbage for resten af sæsonen ?
( håber jeg )

> Hvis det står i vedtægterne, deres brochurer eller andre relevante steder,
> så skal de, ellers ikke.

Øh, ikke forstået.

- Hvis det klart står i vedtægterne, deres brochurer eller andre
relevante steder, at de tilbagebetale den resterende kontigent
for resten af sæsonen ved en udmeldelse, ja så gør de
det selvfølgelig.
men
- Hvis det IKKE står klart og tydligt i vedtægterne, deres
brochurer eller andre relevante steder, at de IKKE tilbagebetale
den resterende kontigent for resten af sæsonen ved en udmeldelse,
hvad så ?

Jeg mener selvfølgelig at når det ikke står klart nogle steder, så skal
de selvfølgelig være forpligtet til at tilbagebetale det resterende beløb.

Eller kunne klubben jo bare dreje forskellige problemstillinger
efter deres ønske, ved at undlade at skrive noget i vedtægterne.

Derfor mit spørgsmål her, da jeg håbede at der sad nogle jurister
eller lign. der kunne fortælle hvad der gælder i sådan en situaton her ?

Mvh Kim

Fra : Jonathan Stein

Dato : 06-10-05 18:00

Kim wrote:

> Jeg mener selvfølgelig at når det ikke står klart nogle steder, så skal
> de selvfølgelig være forpligtet til at tilbagebetale det resterende beløb.

Hvis aftalen er, at man betaler x kroner for en sæson, så kan man
formentlig frit vælge, om man vil møde op eller ej - men pladsen har man
og betaler for.

> Eller kunne klubben jo bare dreje forskellige problemstillinger
> efter deres ønske, ved at undlade at skrive noget i vedtægterne.

"Klubben" er jo også dig, når du har meldt dig ind. Du kan jo tage det
op på en (evt. ekstraordinær) generalforsamling.

Der er juridisk stor forskel på at handle med et firma og melde sig ind
i en forening.

Viasat har f.eks. tabt en sag om binding af kunderne, men den kan næppe
overføres til en forening.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-10-05 20:11

Den 06-10-05 18.34 skrev Kim følgende:
> "Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev

> Mener du det er en brugt fremgangsmåde at man få
> det resterende kontigent tilbage for resten af sæsonen ?
> ( håber jeg )

Nej, det er meget brugt, at man ikke kan. Jeg har på fornemmelsen, at fx
motionsklubber lever af folk som melder sig ind, og som ikke kan få
tilbagebetalt kontigentet for resten af perioden, hvis de fortryder.

> [...]
> brochurer eller andre relevante steder, at de IKKE tilbagebetale
> den resterende kontigent for resten af sæsonen ved en udmeldelse,

De skal kun tilbagebetale, hvis det står i vedtægterne eller andre
steder. De skal selvfølgelig ikke overholde nogle regler, der ikke er der.

> Derfor mit spørgsmål her, da jeg håbede at der sad nogle jurister
> eller lign. der kunne fortælle hvad der gælder i sådan en situaton her ?

Jeg er ikke jurist, men jeg er sikker på, at juristerne er enige.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug filtre i Outlook Express til at holde styr på dine mails og til at

Fra : Jesper Brock

Dato : 06-10-05 21:53

"Kim" <no.way@dude.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> brochurer eller andre relevante steder, at de IKKE tilbagebetale
> den resterende kontigent for resten af sæsonen ved en udmeldelse,

Hvis der ikke står andet (og det gør tilsyneladende ikke), så gælder de
almindelige aftaleretlige regler.

Dansk lovgivning opererer ikke emd nogen geenrel fortrydelsesret. Som
udgangspunkt er en aftale en aftale og kan ikke ændres, når først den er
indgået - dette princip har været gældende siden indførelsen af Christian
den 5.'s Danske lov af 15. april 1683.

Du har indgået en aftale med klubben om at være medlem i en periode og har
betalt for en plads i den periode. Som Jonathan Stein ganske rigtigt
skriver, har du betalt for retten til at benytte klubbens tilbud i en
periode - om du bruger pladsen er op til dig selv, men klubben holder
deres
del af aftalen ved at stille en plads til rådighed for dig i perioden.

> Jeg mener selvfølgelig at når det ikke står klart nogle steder, så skal
> de selvfølgelig være forpligtet til at tilbagebetale det resterende
beløb.

Hvorfor mener du det?

Det er jo dig, der bryder den aftale, I har indgået.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Kim

Dato : 07-10-05 06:50

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev
> Hvis der ikke står andet (og det gør tilsyneladende ikke), så gælder de
> almindelige aftaleretlige regler.

okay.

> [...]

> periode - om du bruger pladsen er op til dig selv, men klubben holder
> deres del af aftalen ved at stille en plads til rådighed for dig i

okay.
Hvad så hvis klubben siger at vi ikke kan gå i klubnben mere, skal
de så tilbagebetale restenerne kontigent ?
Det står der jo heller ikke noget om.

For mig lyder det som om du siger at klubben kan gøre lige som
det passer dem. Hvis man køber et nyt fjernesyn eller bil har man
jo også et vis fortrydelsesret hvor man kan få pengene tilbage ikke ?

> beløb.
>
> Hvorfor mener du det?

Nu er jeg jo ikke jurist men, det troede jeg bare da det lyder
mest fornuftigt i mine ører. Og det mest anstændige overfor
klubbens svømmere. Hvad nu hvis man skulle flytte pludselig,
eller andre forhold såsom sygdom eller andet, det står der jo
heller ikke noget om i deres vedtægter, så ligemeget hvad der
sker kan de jo så bare lade være med at tilbagebetale
resterende kontigent ?

> Det er jo dig, der bryder den aftale, I har indgået.

Nu har vi ikke sendt en udmelding endnu, blot et forslag til
betsyrelsen om vi kunne aftale om at udmelde vores barn
og så få tilbagebetale resterende kontigent.
Afventer stadig svar. Imens passer vi vores træning til vi
får et svar, og får vi intet svar bliver vi i klubben sæsonen ud.
Og siger de nej til forslaget, bliver vi ligeledes sæsonen ud.

Det v er for at undgå yderlige skærmydsler, at vi mener at
alle ville være bedst tjent med at vi stoppede i klubben.

Mvh Kim

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-10-05 07:35

on 07-10-2005, Kim supposed :
> Hvis man køber et nyt fjernesyn eller bil har man
> jo også et vis fortrydelsesret hvor man kan få pengene tilbage ikke ?

Med mindre det er fjernsalg har du kun den fortrydelsesret butikken
eventuelt giver dig.

Fra : Jesper Brock

Dato : 07-10-05 09:21

> Hvad så hvis klubben siger at vi ikke kan gå i klubnben mere, skal
> de så tilbagebetale restenerne kontigent ?
> Det står der jo heller ikke noget om.

Udgangspunktet er, at begge parter skal levere det, det er aftalt. Hvis
klubben bryder aftalen, så har den et problem - og ja, så har du krav på
at
få dit resterende kontingent tilbage

> For mig lyder det som om du siger at klubben kan gøre lige som
> det passer dem. Hvis man køber et nyt fjernesyn eller bil har man
> jo også et vis fortrydelsesret hvor man kan få pengene tilbage ikke ?

Forkert. Jeg har aldrig sagt, at nogen kan gøre, som det passer dem.

Du har *selv* indgået en aftale med klubben om at gå der i en periode mod
at
betale et bestemt beløb i kontingent.

Det er *dig*, der vil bryde den aftale ved at melde dig ud i utide

og nej, der findes ikke nogen lovbestemt fortrydelsesret, hvis du køber en
vare uden fejl. Det er en service (eller et konkurrenceparameter), at de
fleste butikker giver fortrydelsesret. Det er udelukkende ved fjernsalg,
at
forbrugere i visse tilfælde har fortrydelsesret.

> [...]
> heller ikke noget om i deres vedtægter, så ligemeget hvad der
> sker kan de jo så bare lade være med at tilbagebetale

Korrekt. Så længe klubben overholder sin forpligtelse til at stille
svømmetid til rådighed for dig, så har de holdt deres del af aftalen.

At *du* ikke er i stand til at overholde aftalen, er rent juridisk ikke
klubbens problem. Det er jo ikke klubbens ansvar, at dit barn bliver
sygt/flytter/får andre interesser osv. Det er *jeres* ansvar.

Hvad der er "anstændigt" er iøvrigt et definitionsspørgsmål. Se det fra
klubbens side: Er det da ikke mest anstændigt at overholde de aftaler, man
selv indgår?

> [...]
> Det v er for at undgå yderlige skærmydsler, at vi mener at
> alle ville være bedst tjent med at vi stoppede i klubben.

Hvis det er noget, alle har en interesse i, er det vel heller ikke noget
problem at indgå en ny aftale om det?

Fordi man ikke har noget lovmæssigt krav, er det jo ikke ensbetydende med
at
man ikke kan finde en fornuftig løsning... loven forbyder ikke, at man
tænker selv og indgår en aftale, der er fornuftig for alle parter

Fra : Henning Makholm

Dato : 07-10-05 18:10

Scripsit Jonathan Stein <jstein@image.dk>

> [...]
> op på en (evt. ekstraordinær) generalforsamling.
> Der er juridisk stor forskel på at handle med et firma og melde sig

Bemærk at ordet "klub" ikke nødvendigvis angiver at der er tale om en
forening. Sml fx bogklubber eller natklubber.

Det synes at være almindeligt accepteret at fx et ApS kan markedsføre
sig som en "klub" og kalde sine kunder for "medlemmer" i håb om at
skabe en større loyalitesfølelse blandt kunderne.

--
Henning Makholm "... popping pussies into pies
Wouldn't do in my shop

Fra : Jonathan Stein

Dato : 09-10-05 16:16

Henning Makholm wrote:

> Bemærk at ordet "klub" ikke nødvendigvis angiver at der er tale om en
> forening. Sml fx bogklubber eller natklubber.

Det er naturligvis korrekt - men nu startede Kim jo med at henvise til
klubbens vedtægter, og jeg mener ikke der kan være nogen tvivl om, at
der er tale om en forening i dette tilfælde.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/