ophavsret på billeder
Fra : Carlsen

Dato : 05-10-05 20:20

Hej NG...
Jeg sidder og laver en hjemmeside til en spilleclan, og tænkte så lige over
om man må finde og bruge billeder (evt. mnipulere dem) på ens egen side? -
er det strengt forbudt eller "bare" dårlig moral?
Mvh
-LC

--
Slet FJERN fra min e-mail adresse ved svar.
Remove FJERN from my e-mail address when replying.

"Nogen har alt,
men det er også alt hvad de har".

Fra : Anders Christensen

Dato : 05-10-05 20:35

Carlsen wrote:
> [...]
> om man må finde og bruge billeder (evt. mnipulere dem) på ens egen side? -
> er det strengt forbudt eller "bare" dårlig moral?

Ja, det er forbudt at anvende billeder du ikke selv har ophavsretten til.
Lovhjemmel findes i "Lov om ophavsret"
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050072529-REGL

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Lars Hansen

Dato : 06-10-05 00:34

> Ja, det er forbudt at anvende billeder du ikke selv har ophavsretten til.
> Lovhjemmel findes i "Lov om ophavsret"
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A20050072529-REGL

Ja...der er så meget der er forbudt....Hvis du bruger et billede som en
eller
anden gut omme på den anden side af jordkloden har tegnet, så skal du nok
ikke regne med at blive stævnet....med mindre der sidder en eller anden
statsslave
et eller andet sted, uden et liv og med intet andet at give sig til end at
overvåge og melde folk...

Fra : Jesper Brock

Dato : 06-10-05 05:28

"Lars Hansen" <invalid@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> statsslave
> et eller andet sted, uden et liv og med intet andet at give sig til end

Ja der er faktisk meget, der er forbudt...

http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.jura

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.
Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.
Vurderinger af det fornuftige og rimelige ved lovgivningen
samt dens samfundsmæssige og sociale konsekvenser.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Carlsen

Dato : 06-10-05 06:00

Anders Christensen wrote:
> Ja, det er forbudt at anvende billeder du ikke selv har ophavsretten
> til.

Gælder det også fx foto af et ifö-toilet eller en bestemt fælg til en bil,
en vandhane eller et dyr? - altså fotos som man umiddelbart selv kunne tage,
eller gælder det kun malerier/kunst?

Mvh
-LC

Fra : Michael Bruun

Dato : 06-10-05 07:38

"Carlsen" <FJERNcarlsens@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Gælder det også fx foto af et ifö-toilet eller en bestemt fælg til
> en bil, en vandhane eller et dyr? - altså fotos som man umiddelbart
> selv kunne tage, eller gælder det kun malerier/kunst?

Ja, men hvis et foto ikke har værkshøjde vil det kun være omfattet af OHL
§70 og ikke tillige §1. I denne sammenhæng gør det dog ikke den store
forskel - også når det gælder §70-billeder har fremstilleren eneret til
spredning, visning og fremførelse.

/ Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 06-10-05 09:34

In article <4344af38$0$87533$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Carlsen wrote:

> Gælder det også fx foto af et ifö-toilet eller en bestemt fælg til en bil,
> en vandhane eller et dyr? - altså fotos som man umiddelbart selv kunne tage,
> eller gælder det kun malerier/kunst?

Det gælder alle billeder og fotos. Hvis du bare selv kan tage billedet
af dit toilet, så gør det dog selv.

Fra : Mads

Dato : 06-10-05 16:36

> Jeg sidder og laver en hjemmeside til en spilleclan, og tænkte så lige
> over
> om man må finde og bruge billeder (evt. mnipulere dem) på ens egen side? -

Du kan sandsynligvis bruge billeder af spillet uden nogle vil anfægte det.
Hvis fx du har en Counter-Strike klan side findes der nok ca. allerede
fx 10000'er ligende sider. Mange af dem sandsynligvis indirekte støttest af
spil-firmaet igennem interviews mv. Sådan var det i hvert fald tilbage i
1996/7/8

mvh
Thomas