Rentefrie familielån.
Fra : Keld Lergren Nielsen

Dato : 04-10-05 23:26

Vil en konstruktion som denne være gangbar?

Farmand yder Sønnikke et rentefirt lån på 1.000.000 kr,
gælden nedskrives årligt med det i [regl xx] angivne beløb,
for tiden (år 2005) 52.700 kr.

Det lugter jo langt væk af foræring.

Da Farmand dør efter to år, synes Sønnikke selv han er
vældig smart, så for at undgå arveafgift lader han boet
overtage lånet. Da han er enearving, er der ikke nogen til
at protestere. Eller er der?

Keld Lergren Nielsen
"Det kan føre til de frygteligste ting, når folk, som ikke
er vant til det, tænker sig om."

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-10-05 08:48

Scripsit "Keld Lergren Nielsen" <keld.l.n@grafisk.invalid>

> Farmand yder Sønnikke et rentefirt lån på 1.000.000 kr,
> gælden nedskrives årligt med det i [regl xx] angivne beløb,
> for tiden (år 2005) 52.700 kr.
> Det lugter jo langt væk af foræring.

Det *er* en foræring. Det beløb du nævner (så vidt jeg husker) grænsen
for gaveafgiftfri familiegaver.

> Da Farmand dør efter to år, synes Sønnikke selv han er
> vældig smart, så for at undgå arveafgift lader han boet
> overtage lånet.

Det undgår han da ikke arveafgift af. Den skal jo betales af den arv
boet udlodder, uanset at noget af den udloddes i form af en fordring
på ham selv.

> Da han er enearving, er der ikke nogen til at protestere. Eller er der?

Om der er nogen til at opdage det hvis han ikke fortæller andre om
lånet, er en anden sag.

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,