Overdrage pant i ejendom til egen pension ~
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-10-05 20:49

Er der nogen her der ved, om man relativt omoostningsfrit kan overdrage pant
i sin ejerbolig til sit pensionsdepot, eksempelvis for 36.000 kr årligt,
få et skattefradrag, og reelt ikke tage penge op af lommen ?

Fra : Jesper Lund

Dato : 03-10-05 21:13

Povl H. Pedersen <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote:

> [...]
> for 36.000 kr årligt,
> få et skattefradrag, og reelt ikke tage penge op af lommen ?

Hvis jeg forstår dig ret vil du indskyde 36.000 på en ratepension og
investere pengene i et pantebrev, som du selv udsteder, hvorved
pensionsordningen så at sige låner dig de 36.000. Renteindtægten i
pensionsdepotet beskattes med 15%, mens du trækker de samme renter fra
med ca. 32%. Derudover får du fradrag i topskatten her og nu for de
36.000. Korrekt?

Jeg skal ikke kunne sige hvad skattemyndighederne mener om den model,
men der er et andet problem, nemlig at der er begrænsninger på hvad
midler i en pensionsordning kan investeres i. Det vil ramme dit forslag,
idet §11 i Finanstilsynets bekendgørelse om "puljepension og andre
skattebegunstigede opsparingsformer" ikke medtager private pantebreve
som godkendte værdipapirer.

Derimod kan du optage et afdragsfrit realkreditlån, indskyde pengene på
en pensionsordning, og investere i præcist de samme obligationer som
bruges til at finansiere realkreditlånet i din pensionsordning. Du skal
ganske vist betale bidrag, så renteudgift og renteindtægt matcher ikke
helt, og der er selvfølgelig omkostninger ved at gøre det. I mange
tilfælde vil skattefordelen dog mere end opveje disse ekstra udgifter.

Dette "produkt" ligger på hylderne i alle danske banker

--
Jesper Lund

Fra : ha

Dato : 03-10-05 21:17

Povl H. Pedersen wrote:
> [...]
> 36.000 kr årligt,
> få et skattefradrag, og reelt ikke tage penge op af lommen ?

Det kan du ikke.

/ha

Fra : Poul Christensen

Dato : 03-10-05 21:16

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> wrote in

> [...]
> overdrage pant i sin ejerbolig til sit pensionsdepot, eksempelvis for
> 36.000 kr årligt, få et skattefradrag, og reelt ikke tage penge op af

Nej - det forhindrer reglerne om placering af skattebegunstigede
pensionsmidler. De findes her:
http://195.184.36.35/Lov.aspx?ItemId=f9ac9c75-ea4a-4b49-868c-
ba4e006a079d#K10

mvh