Ægteskab/fælleseje - hvilken jurisdiktion?
Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 03-10-05 12:12

Min Portugisiske kone og jeg blev for 10 år siden gift i England og
flyttede et par år derefter til Danmark. Vi har på intet tidspunkt
lavet aftaler of særeje/fælleseje og er derfor begge gået ud fra at
vi har fælleseje.

Er det opholdslandet eller giftelandet der er bestemmende for hvilke
regler der gælder i dette tilfælde? Reglerne er vist ikke
nødvendigvis de samme, men da vi flyttede derfra ejede vi ikke så
forfærdelig meget.

For yderligere at komplicere tingene er min kone for tiden
udstationeret i Schweiz, med dobbelt residens. Ændrer det noget?

Baggrunden er, at vi er ved at købe en ejendom i Portugal - og
myndighederne insisterer på at den skal være i fælleseje da den ikke
må deles op ved en eventuel skilsmisse.

På forhånd tak,

Martin Sørensen

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-10-05 19:42

santana.sorensen@get2net.dk wrote:

> [...]
> vi har fælleseje.
>
> Er det opholdslandet eller giftelandet der er bestemmende for hvilke

Som det er oplyst her, er I underordnet dansk ret for tiden, såfremt i
vel at mærke begge er enige om, at I er gift

I har som udgangspunkt formuefællesskab, medmindre andet er bestemt ved
ægtepagt eller testamente/gavebrev. Fælleseje og formuefællesskab har
ikke noget med hinanden at gøre. Når I køber huset i Portugal kan I
begge blive tinglyst som ejere af en lige stor ideel anpart af huset.
Dette vil være fælleseje.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-10-05 20:45

In article <43417b4b$0$49020$14726298@news.sunsite.dk>, Kevin Edelvang wrote:

> Som det er oplyst her, er I underordnet dansk ret for tiden, såfremt i
> vel at mærke begge er enige om, at I er gift

Jeg har et beslægtet spørgsmål. Såfremt et dansk/russisk par er gift med
fælleseje, kvinden rejser hjem, får skilsmisse i Rusland på de 30 dage det
nu tager, hvordan deles "boet" så ? Russiske eller danske regler ?

Den ene person er underlagt et sæt regler, den anden person et andet sæt.
Og ægteskalbet kan opløses i et vilkårligt af de 2 lande.

> [...]
> ikke noget med hinanden at gøre. Når I køber huset i Portugal kan I
> begge blive tinglyst som ejere af en lige stor ideel anpart af huset.

tinglysningen er dansk, og giver ikke ret til at dele huset i Portugal,
men gør at værdien skal opgøres og udbetales til den anden part ved
skilsmisse.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 03-10-05 20:58

Povl H. Pedersen wrote:

> Jeg har et beslægtet spørgsmål. Såfremt et dansk/russisk par er gift med
> fælleseje, kvinden rejser hjem, får skilsmisse i Rusland på de 30 dage det
> nu tager, hvordan deles "boet" så ? Russiske eller danske regler ?

Godt spørgsmål - det må jeg vende tilbage til.

> tinglysningen er dansk, og giver ikke ret til at dele huset i Portugal,
> men gør at værdien skal opgøres og udbetales til den anden part ved
> skilsmisse.

Nu mente jeg godt nok en portugisisk tinglysning eller ækvivalent
retshandling.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : santana.sorensen@get~

Dato : 04-10-05 05:40

Kevin Edelvang skrev:

> Som det er oplyst her, er I underordnet dansk ret for tiden, såfremt i
> vel at mærke begge er enige om, at I er gift

Jo, der er ikke noget at komme efter, det er accepteret både her, i
England og i Portugal. Og det har vi det begge fint med, heldigvis

> [...]
> ikke noget med hinanden at gøre. Når I køber huset i Portugal kan I
> begge blive tinglyst som ejere af en lige stor ideel anpart af huset.

Jeg kan godt se jeg har blandet begreberne. Jeg fandt i går ud fra at
Engelsk ret (common law) generelt ignorerer en ægtepagt (det skal
man!), så da vi ikke havde nogen må det være engelsk retstilstand
på vielsestidspunktet der er gældende, dvs formuefælleskab (jvf
familieadvokaten, et spm ang et dansk-philipinsk par).

Hvis vi skulle få lyst kan vi, som jeg læser svaret hos
familieadvokaten
(http://www.familieadvokaten.dk/Breve-500/b500-85.html) få svært ved
at indføre særeje nu, ikke? Et teoretisk spm for os lige nu.
> Mvh
> Kevin Edelvang

Tak for det gode svar.

mvh

Martin Sørensen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 04-10-05 07:29

In article <1128400794.740663.213910@o13g2000cwo.googlegroups.com>, santana.sorensen@get2net.dk wrote:

> [...]
> (http://www.familieadvokaten.dk/Breve-500/b500-85.html) få svært ved
> at indføre særeje nu, ikke? Et teoretisk spm for os lige nu.

Der skriver de, at de ikke aner en hujende fis om hvad effekten af
et særejedokument vil være. Og der kan vel også komme noget geografi
ind i tingene. Men som udgangspunkt, hvis i begge bor i DK, og det er
her boet gøre op, så mener de, at en ægtepagt sandsynligvis vil gælde.