pligter og rettigheder vedr. el-forsyning
Fra : Lars Hansen

Dato : 03-10-05 10:11

Hej

Jeg har 2 gange bedt el-forsyningsvirksomheden her i byen om at fremsende en
regning til mig baseret på den aflæsning jeg har foretaget og indsendt til
dem. Det har de ignoreret. I stedet for har jeg for manglende
aconto-indbetaling modtaget en rykker fra dem med pålagt rykkergebyr. Jeg
har ikke tænkt mig at betale den rykker. De kan fremsende mig en korrekt
regning.

Spørgsmålet er dog: Hvis en kunde beder om en regning for sit elforbrug, har
elforsynings-virksomheden så ikke pligt til at fremsende den?

Fra : Q

Dato : 03-10-05 10:42

"Lars Hansen" <invalid@nospam.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har ikke tænkt mig at betale den rykker. De kan fremsende mig en korrekt

Elforsyningens forretningsbetingelser nævner formentlig noget om at du
forudbetaler for det anslåede forbrug (aconto).. Typisk vil de så een gang
årligt opgøre det faktiske forbrug og aconto indbetalingerne og sende dig
enten en check eller et girokort sammen med opgørelsen for sidste periode..
Det foregår på nøjagtig samme måde mht. varmeregnskab hvis du bor i
lejlighed..

Det kan vel sammenlignes med at du er nødt til at have benzin i tanken på
din bil inden du skal køre nogen steder...

> Spørgsmålet er dog: Hvis en kunde beder om en regning for sit elforbrug,
har
> elforsynings-virksomheden så ikke pligt til at fremsende den?

Jo, og den regning du får er en opgørelse over aconto indbetalinger og
faktisk forbrug..

/peter

Fra : Lars Hansen

Dato : 03-10-05 11:35

> Jo, og den regning du får er en opgørelse over aconto indbetalinger og
> faktisk forbrug..

Jeg mente "pligt til at sende en regning på forlangende"....

Formålet med det hele er at undgå overraskende regninger ved månedligt at
betale for mit aktuelle forbrug i stedet for et anslået forbrug. Skal jeg
bare
sige at jeg skal flytte hver måned?

Fra : per christoffersen

Dato : 03-10-05 12:02

> Jeg mente "pligt til at sende en regning på forlangende"....

Det har de ikke ifølge lovgivning. lovgivningen bestemmer blot, at der skal
betales som aftalt
Du må kigge i leveringsbetingelserne, for at se, om der er nogen muliogheder
der.

/Per

Fra : Søren G

Dato : 03-10-05 12:10

"Lars Hansen" <invalid@nospam.com> wrote in message
> Jeg mente "pligt til at sende en regning på forlangende"....

Hvad står der i den aftale du har lavet med dem ?

> Formålet med det hele er at undgå overraskende regninger ved månedligt at
> betale for mit aktuelle forbrug i stedet for et anslået forbrug.

Så du vil altså have strømmen på kredit, eftersom du jo ikke kan vide hvad
dit forbrug bliver næste måned ?

> Skal jeg
> bare
> sige at jeg skal flytte hver måned?

Du kan da sige til dem hvad du vil, så længe du ikke forventer at have strøm
i alt for lang tid fremover hvis du ikke betaler dine regninger til
el-selskabet.

--
Søren

Fra : Q

Dato : 03-10-05 12:15

> [...]
> betale for mit aktuelle forbrug i stedet for et anslået forbrug. Skal jeg

Budgetkonto + aconto afregning med forsyningsvirksomheden plejer at passe
rimeligt godt ( +/- et par hundrede pr år iflg. mine erfaringer )

Udover det tror jeg næppe du kan omgå de forretningsbetingelser selskabet
sætter..

Hvis ikke du indbetaler aconto beløbet lukker de bare for strømmen uanset
hvor mange gange du beder om regning for det aktuelle forbrug..

/peter

Fra : alexbo

Dato : 03-10-05 10:36

"Lars Hansen" skrev

> Spørgsmålet er dog: Hvis en kunde beder om en regning for sit elforbrug,
> har elforsynings-virksomheden så ikke pligt til at fremsende den?

Ikke nødvendigvis, det afhænger af den aftale man har indgået med
selskabet.

Nu er dette indlæg en del af en længere historie, som jeg ikke rigtig kan
gennemskue,
men det er altid dumt at tilbageholde penge man ved man skylder, uanset
årsagen.
På dit forsyningsselskabs hjemmeside kan du se de relevante priser, regn din
pris ud med forbrug og fast afgift, send de penge, og fortæl hvordan du er
kommet frem til beløbet.

Når du bare undlader at betale fordi du ikke er tilfreds med
afregningsformen, så er du i ond vilje, du vil jo ikke betale.
Til sidst lukker selskabet for strømmen uanset din retfærdige kamp mod det
uretfærdige selskab.

mvh
Alex Christensen