Ulovlige installationer i nybyggeri
Fra : M A

Dato : 02-10-05 21:38

Davs

Jeg har et problem med flere formentlig ulovlige installationer i mit
nybyggede hus (3 år). Jeg har fundet installationer i dåser som er
smeltet helt sammen og samtidigt udløst hpfi-afbryderen.

Kan jeg sætte noget i værk overfor byggefirmaet som har bygget huset.
El-firmaet er gået konkurs.

På forhånd tak.

Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-10-05 21:56

In article <11282856690.398835695087488@dtext.news.tele.dk>, M A wrote:
> [...]
> smeltet helt sammen og samtidigt udløst hpfi-afbryderen.
>
> Kan jeg sætte noget i værk overfor byggefirmaet som har bygget huset.

Har du haft noget at gøre med elektrikerne ? Ellers er det entreprenøren
du har købt huset af du skal gå til.

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-05 23:34

"M A (slet QS7AX)" <chrmic@QS7AXstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Davs

Hej

> Jeg har et problem med flere formentlig ulovlige installationer i mit
> nybyggede hus (3 år). Jeg har fundet installationer i dåser som er
> smeltet helt sammen og samtidigt udløst hpfi-afbryderen.

Det lyder sandelig kedeligt men af ren interesse hvilken type
installationer er det?(halogen 12v, alm. lysinstallation, ell.lign.), og vil
du fortælle om det er et typehus f.eks. Bülow&Nielsen ell.lign.?

> Kan jeg sætte noget i værk overfor byggefirmaet som har bygget huset.
> El-firmaet er gået konkurs.

Da du jo købt det af en entreprenør, som har købt en ydelse hos elektrikeren
er det entreprenøren du skal henvende dig til, det er så dem der skal udrede
trådene.

--
Dannie

Fra : mlt

Dato : 03-10-05 15:14

Hej

Du har iht. AB-92 ret til at trække på den garantisum som hver enkelt
entreprenør forhåbentlig har afleveret til hovedentreprenøren (ham der stod
for dit byggeri).
Normalt er der i perioden 1-5 år efter afleveringen af byggeriet
tilbageholdt 2% bankgaranti af entreprisesummen i tilfælde af at
entreprenøren går konkurs eller nægter at reparere skader der beviseligt kan
henføres til hans entreprise. Denne garanti kan du nu trække på, men som de
andre skriver så henvend dig til hovedentreprenøren, det er også ham der
skal skadesvurdere i 1.omgang.

Hvad med BYG-garantiordningen?

Mvh Michael

Fra : M A

Dato : 05-10-05 18:13

M A <chrmic@QS7AXstofanet.dk> (slet QS7AX) skrev:
> [...]
>smeltet helt sammen og samtidigt udløst hpfi-afbryderen.
>
>Kan jeg sætte noget i værk overfor byggefirmaet som har bygget

Tak for svarene. Jeg er overbevist om at det stadig byggefirmaet
der har ansvaret selvom elektrikeren er gået rabundus. Det er et
typehus bygget af firmaet Sr-Design hvor vi ikke har været for
heldige med elektrikeren.

Ledningerne er fra en 16 A gruppe til vores kogeplade og ovn.
Det der er sket er, at elektrikeren har samlet bløde og hårde
ledninger under samme skrue i en kronemuffe. Det er vist ikke
tilladt og det er helt sikkert derfor det er gået galt. Der har
været dårlig forbindelse p.g.a. forkert montering. Ledningerne
skulle blot monteres under hver sin skrue i kronemuffen.

Jeg har siden hørt at jeg skal kontakte elrådet som evt. vil sende
en lokal samarbejdspartner (elektriker) for at denne kan tjekke
husets installationer.

Nogle der kan bekræfte dette?

På forhånd tak.

Michael

Fra : Nicolai

Dato : 05-10-05 18:47

"M A (slet EMF1Q)" <chrmic@EMF1Qstofanet.dk> wrote in message

> Det der er sket er, at elektrikeren har samlet bløde og hårde
> ledninger under samme skrue i en kronemuffe. Det er vist ikke
> tilladt

Rigtigt, det må man ikke.

> Jeg har siden hørt at jeg skal kontakte elrådet som evt. vil sende
> en lokal samarbejdspartner (elektriker) for at denne kan tjekke
> husets installationer.
>
> Nogle der kan bekræfte dette?

Altså, du vil have tjekket husets øvrige installationer, for at sikre dig?
Jeg ved at Nesa tilbyder at lave den slags tjek, så prøv at ringe til dit
lokale forsyningsselskab.

> På forhånd tak.
>
> Michael

Nicolai

Fra : Ukendt

Dato : 06-10-05 00:18

"M A (slet EMF1Q)" <chrmic@EMF1Qstofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der har ansvaret selvom elektrikeren er gået rabundus. Det er et
> typehus bygget af firmaet Sr-Design hvor vi ikke har været for

Enig

> [...]
> været dårlig forbindelse p.g.a. forkert montering. Ledningerne
> skulle blot monteres under hver sin skrue i kronemuffen.

Ja det er ikke absolut ikke ifølge lærebogen, hvordan er den bløde ledning
iøvrigt aflastet, og hvilken samledåse er der brugt?

> Jeg har siden hørt at jeg skal kontakte elrådet som evt. vil sende
> en lokal samarbejdspartner (elektriker) for at denne kan tjekke
> husets installationer.

Da jeg selv lavede typehuse (Bülow & Nielsen) havde vi en sag hvor en
kollega havde lavet nogle alvorlige fejl, der kom elrådet ud og
kontrollerede installationen.

> Nogle der kan bekræfte dette?

Så det må være et ja.

Velbekommen