Kørekort
Fra : Weasel

Dato : 02-10-05 11:02

Min kone fik for ca. 8 år siden stjålet sin pung, indeholdende bla.
kørekort. Da hun aldrig kørte bil, syntes hun ikke det var besværet værd
at
få lavet et nyt. Nu har vi lige købt en bil og hun gik til politiet for at
få lavet et nyt. Til vores store overraskelse siger de at hun skal starte
forfra. Læge erklæring, teori- og køreprøv, hele dynen. Er der hjemmel for
dette i lovgivningen?

VH

Søren

Fra : KNT

Dato : 02-10-05 12:03

"Weasel" <bob-er-din-onkel@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forfra. Læge erklæring, teori- og køreprøv, hele dynen. Er der hjemmel for

I har jo nok ikke mange beviser for det gamle kørekorts eksistens - så
derfor !

Knud

Fra : Rea721

Dato : 02-10-05 12:14

I news:433fbe6e$0$25314$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
skrev KNT følgende tekst:

> I har jo nok ikke mange beviser for det gamle kørekorts eksistens - så
> derfor !

Det var da et underligt svar at komme med?
Mon ikke, hvis nogen... at politiet _ved_ om vedkommende har kørekort eller
ej....(erhvervet retten til at køre bil)

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod3[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : KNT

Dato : 02-10-05 12:44

"Rea721" <skod3[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
>I news:433fbe6e$0$25314$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

> Det var da et underligt svar at komme med?
> Mon ikke, hvis nogen... at politiet _ved_ om vedkommende har kørekort
> eller ej....(erhvervet retten til at køre bil)

Noget i indlægget kunne tyde på det var et forholdsvis gammelt kørekort -
altså taget før den store ombytning i 90'erne.
En af de reelle årsager til den store ombytning var faktisk at politiet ikke
havde nogen central registrering af, hvor udstedte kørekort befandt sig.
Derfor hvis kørekortet ikke har været ombyttet dengang - kan det godt være
rigtigt at politiet ikke kender til dets eksistens.

Knud

Fra : Søren G

Dato : 03-10-05 08:27

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> wrote in message
> [...]
> Derfor hvis kørekortet ikke har været ombyttet dengang - kan det godt være
> rigtigt at politiet ikke kender til dets eksistens.

Så hvis jeg bliver stoppet af politiet og har glemt mit kørekort (det godt
gamle pap, og ikke kreditkort størrelsen), er det opkald politiet laver
tilbage til "basen" bare for sjovt, da de alligevel ikke kan tjekke om jeg
rent faktisk har et kørekort eller ej ?

--
Søren

Fra : blue

Dato : 03-10-05 14:22

"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilbage til "basen" bare for sjovt, da de alligevel ikke kan tjekke om jeg

Hvis det er det gamle kørekort med påclipset billede, så er det ikke
registreret i politiet systemer. Det er jo også det, der er problemet i
denne sag. Man skal ned i arkiverne og finde kørekortoplysningerne frem, og
hvis de ikke kan findes, har hun et problem...

Fra : Snuden

Dato : 02-10-05 13:50

On Sun, 2 Oct 2005 13:14:14 +0200, "Rea721" <skod3[remove]@721.dk>
wrote:

>I news:433fbe6e$0$25314$edfadb0f@dread14.news.tele.dk

>Det var da et underligt svar at komme med?
>Mon ikke, hvis nogen... at politiet _ved_ om vedkommende har kørekort eller
>ej....(erhvervet retten til at køre bil)

Det skulle man tro. Men så sent som i år blev en af mine kolleger
"blitzet" for at køre for stærkt, og fik naturligvis et girokort. I
det medfølgende brev stod der, at det ikke fremgik af deres systemer,
at min kollega havde kørekort - så hans bøde blev lige forhøjet med
tariffen for at køre uden gyldigt kørekort.

Men han *er* faktisk i besiddelse af et gyldigt kørekort.

--
Snuden

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 02-10-05 12:21

Hej.

"KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk> skrev i en meddelelse

> I har jo nok ikke mange beviser for det gamle kørekorts eksistens - så
> derfor !

Hvad er det for noget ævl.
Fordi kørekortet er blevet stjålet, er jo ikke lig med at hun ikke har
noget.
Det må jo stå et sted i deres system at hun har kørekort.

Ifølge din opfattelse har man kun kørekort hvis man har et kort i hånden.
Det er vel ligegyldigt om det er stjålet for 1 dag eller 8 år siden. Det er
jo først nu hun melder det stjålet.

Vil du mene at hvis du smider din egen pung væk nu med kørekort i, så er det
bare bad luck og du må starte forfra igen.

Frank

Fra : Rea721

Dato : 02-10-05 12:18

I news:433faff6$0$159$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
skrev Weasel følgende tekst:

> Til vores store overraskelse siger de at hun
> skal starte forfra. Læge erklæring, teori- og køreprøv, hele dynen.

Der må være mere i sagen end det du oplyser, ellers kan jeg ikke forstå
hvorfor politiet siger som de gør.

> Er der hjemmel for dette i lovgivningen?

Umiddelbart ikke hvad jeg ved, men det burde politiet ha oplyst. Prøv lige
at kontakte dem igen og spørg hvilke §§ de mener ligger til grund for den
afgørelse eller det udsagn.

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 02-10-05 12:23

"Weasel" <bob-er-din-onkel@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Henvend dig på en anden politistation og meld det stjålet nu.
Så får hun et nyt kørekort, selvfølgelig mod betaling.

--
Mvh.
Fr@nk

Fra : blue

Dato : 02-10-05 13:30

"***Fr@nk***" <Frank.opel@gmx.netdk> skrev i en meddelelse

> Henvend dig på en anden politistation og meld det stjålet nu.

Sagen er forældet, så der vil ikke blive optaget en anmeldelse.

> Så får hun et nyt kørekort, selvfølgelig mod betaling.

Det ved du jo ikke noget om - tror du ikke, der er en grund til politiets
afvisning i første omgang?

Mit gæt er, at kørekortet er erhvervet for mange år siden og at det var af
typen, der var før EF-kørekortet.

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 02-10-05 13:36

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> Sagen er forældet, så der vil ikke blive optaget en anmeldelse.

Historien melder jo intet om anmeldelse for de 8 år siden.
Hvis hun melder kørekortet stjålet nu, behøver hun jo ikke sige noget om at
hun ikke har haft det i 8 år.

> Det ved du jo ikke noget om - tror du ikke, der er en grund til politiets
> afvisning i første omgang?

Nej, jeg ved jo ikke hvad de har snakket om.

> Mit gæt er, at kørekortet er erhvervet for mange år siden og at det var af
> typen, der var før EF-kørekortet.

Muligvis, men der er nok ingen der ved at hun ikke har kørt bil eller har
haft kortet i 8 år, medmindre hun har stået og fortalt det til
motorkontoret.

--
Mvh.
Fr@nk

Fra : blue

Dato : 02-10-05 14:06

> Historien melder jo intet om anmeldelse for de 8 år siden.
> Hvis hun melder kørekortet stjålet nu, behøver hun jo ikke sige noget om
> at hun ikke har haft det i 8 år.

Du opfordrer med andre ord til, at hun skal lyve i forbindelse med
anmeldelsen og risikere fængselsstraf på den baggrund?

Prøv at finde en anden gruppe at komme sådanne latterlige kommentarer i!

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 02-10-05 14:24

> Du opfordrer med andre ord til, at hun skal lyve i forbindelse med
> anmeldelsen og risikere fængselsstraf på den baggrund?

Kald det hvad du vil.
Det kunne være sjovt at se hvis det nu var dig der stod i samme situation.
Så tror jeg at du nok kunne finde en passende forklaring, for at spare
bøvlet med ny køreprøve.

> Prøv at finde en anden gruppe at komme sådanne latterlige kommentarer i!

Det der er mest latterligt her er vist lovgivningen.
Der findes vist mange mennesker med kørekort der ikke har kørt bil i flere
år.

Det må så være din opfordring til dem alle at de skal aflevere deres
kørekort nu, og gå op til prøve igen.

Tror du selv på at de bliver bedre bilister af dette. Tror du også på at man
kører bedre bil fordi man har et kørekort.
Jeg tror nu mere på at man kører bedre bil hvis man har en masse erfaring,
og det får man ikke til en køreprøve.

Men nej du har ret, der er ikke meget jura i mine indlæg, og derfor må jeg
hellere stoppe her.

Frank

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 02-10-05 12:42

> [...]
> forfra. Læge erklæring, teori- og køreprøv, hele dynen. Er der hjemmel for

§72 i bekendtgørelse om kørekort

" Politiet kan bestemme, at en kørekortindehaver skal aflægge en
kontrollerende køreprøve, hvis der er begrundet tvivl om, hvorvidt den
pågældende fortsat er i besiddelse af fornøden kørefærdighed, fornødent
kendskab til færdselsreglerne eller forståelse for hensynet til andre
trafikanter. "

Hvis hun har oplyst, at hun "aldrig" har kørt bil siden hun tog sit kørekort
(som må være mindst 8 år siden) vil jeg mene, der er begrundet tvivl om,
hvorvidt hun fortsat er i besiddelse af fornøden kørefærdighed.

mvh
Bendt

Fra : Weasel

Dato : 02-10-05 18:42

"Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (som må være mindst 8 år siden) vil jeg mene, der er begrundet tvivl om,
> hvorvidt hun fortsat er i besiddelse af fornøden kørefærdighed.

OK, prøver at uddybe. På et eller andet tidspunkt fik min kone et brev om
at
kørekortet skulle omyttes til EU kørekort. Dette reagerede hun ikke på
(stadig ikke behov). Det kørekort der blev stjålet var det gamle med
påclipset billede. Fair nok at politiet kan så tvivl om kørefærdigheder,
og
derfor bede om en (orienterende?) køreprøve. Personen på station 1 ville

i kælderen og finde papirerne, for selv om de ikke findes i computer
systemer findes de åbenbart stadig på tryk.Papirerne skulle herefter gå
til
Holbæk politi (den kreds vi nu bor i), og derefter ny prøve m.m.

Spørgsmålet står stadig, hvad siger loven?

Vh

Søren

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 02-10-05 18:46

Weasel skrev:

> "Bendt Rasmussen" <razz2@dutpost.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet står stadig, hvad siger loven?

I gud fader, læser du slet ikke det du svarer på.
*Det står jo her ovenfor*

--
Lars Fragstrup
Boykot Lidl - om ikke andet, så pga. deres

Fra : Weasel

Dato : 02-10-05 19:09

"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> --
> Lars Fragstrup
> Boykot Lidl - om ikke andet, så pga. deres

Jo Lars, jeg læser det hele. MEN det står jo i skærende kontrast til de
oplysninger jeg har fra politiet. DERFOR kunne det jo være at andre havde
andet at bidrage med. Jeg anser ikke mig selv for specielt dum eller
fatsvag, så derfor var din kommentar hverken hjælpsom eller informativ.

Vh

Søren

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 02-10-05 19:44

Weasel skrev:

> [...]
> andre havde andet at bidrage med. Jeg anser ikke mig selv for
> specielt dum eller fatsvag, så derfor var din kommentar hverken

Så lad værre med at spørge "hvad siger loven"
når det er noget andet du mener.

At du får noget andet at vide ved politiet og bagefter
spør til en lovparagraf der er citeret for dig, virker på
mig som om du bare skriver for at spilde gruppen tid.

Fra : Weasel

Dato : 02-10-05 20:26

> [...]
> spør til en lovparagraf der er citeret for dig, virker på
> mig som om du bare skriver for at spilde gruppen tid.

Ville det være første gang der var flere muligheder jvf. paragraffer i
loven? Hvis jeg har spildt din tid beklager jeg.

Søren, som slutter her

Fra : Jesper Brock

Dato : 02-10-05 19:58

> [...]
> at kørekortet skulle omyttes til EU kørekort. Dette reagerede hun ikke

> (stadig ikke behov). Det kørekort der blev stjålet var det gamle med

Og det koster så nu en ny køreprøve.

Jeg tror, der er opstået en mindre misforståelse på politigården. Din kone
behøver nok ikke starte helt forfra med køreundervisning, men den
manglende
ombytning af kørekortet koster hende nu en såkaldt orienterende køreprøve.

Kørekortbekendtgørelsens §66 fastslår nemlig, at hvis der er gået mere end
3
år siden udløbnet af det gamle kørekort, skal ansøgeren op til en ny
orienterende prøve... og det er mere end tre år siden at de gamle kørekort
udløb.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Weasel

Dato : 02-10-05 20:29

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> år siden udløbnet af det gamle kørekort, skal ansøgeren op til en ny
> orienterende prøve... og det er mere end tre år siden at de gamle kørekort

Mange tak.

Søren

Fra : Weasel

Dato : 18-11-05 09:39

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> Og det koster så nu en ny køreprøve.

Snip

> [...]
> år siden udløbnet af det gamle kørekort, skal ansøgeren op til en ny
> orienterende prøve... og det er mere end tre år siden at de gamle

Nej, det gør den så ikke! Der står at det kan vurderes. Til behagelig
orientering kan jeg så fortælle at jeg skrev til politimesteren, og min
kone
fik herefter et nyt kørekort mod blot at aflevere en lægeerklæring.

Hilsen

Søren

Fra : Rea721

Dato : 18-11-05 19:14

I news:437d931c$0$84021$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
> [...]

> min kone
> fik herefter et nyt kørekort mod blot at aflevere en lægeerklæring.

Det lød godt, og tak for din tilbagemelding...det savnes ofte her i gruppen.

Fra : kurt kristensen

Dato : 03-10-05 13:24

> [...]
> forfra. Læge erklæring, teori- og køreprøv, hele dynen. Er der hjemmel for

Jeg skal ikke gøre mig så klog på det
MEN jeg har en ven som for tre år siden gerne ville til at køret taxa " igen
"
Det var 18 år siden han sidst havde fået fornyet sit erhvervskort
Men en lægeattest og vupti havde han et spritnyt erhververvs kort i
krsditkortstørrelse
Kurt