Naboens buske
Fra : Steen

Dato : 02-10-05 08:51

Må man selv klippe naboens buske, hvis de rager ud over fortovet og er til
gene for passage, dvs. der er mindre end 1,5 meter i bredden til passage,
eller buskenes grene optager mere end 50% af fortovets bredde?

/Steen

Fra : KNT

Dato : 02-10-05 12:06

"Steen" <steen@cutie.dkx> skrev i en meddelelse
> Må man selv klippe naboens buske, hvis de rager ud over fortovet og er til
> gene for passage, dvs. der er mindre end 1,5 meter i bredden til passage,
> eller buskenes grene optager mere end 50% af fortovets bredde?

Lad dog være med at spørge - det er som regel altid lettere at få forladelse
end tilladelse!

Knud

Fra : Rea721

Dato : 02-10-05 12:24

I news:433fbf10$0$25327$edfadb0f@dread14.news.tele.dk
skrev KNT følgende tekst:

> Lad dog være med at spørge - det er som regel altid lettere at få
> forladelse end tilladelse!

Ønskes ikke:
- ------------
Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.

Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme
eller rene gætterier.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod3[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : KNT

Dato : 02-10-05 12:45

"Rea721" <skod3[remove]@721.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> - ------------
> Ukvalificerede svar på juridiske spørgsmål.
>
> Indlæg baseret på personlige holdninger, moralske domme

Hvor meget pladder skal vi høre fra dit tastatur?

Knud

Fra : Henrik Madsen

Dato : 02-10-05 14:25

On Sun, 2 Oct 2005 13:44:55 +0200, "KNT" <knud.thomsensle@tprivat.dk>
wrote:

>Hvor meget pladder skal vi høre fra dit tastatur?

Hej

Nu ved jeg ikke hvor meget pladder der normalt kommer fra hans
tastatur..

Men jeg må så også sige at det pladder du skrev ikke var til meget
mere hjælp for nogen..

Manden spørger om det er lovligt....Ikke om man bare lige skal gøre
det og så håbe på den går, den holdning kommer man sgu ikke langt
med..

Hvad nu hvis svaret er at det er ulovligt og at man kan blive straffet
for at gøre det...Ville det så stadigvæk være et godt svar ... ?

Henrik

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 02-10-05 14:55

> [...]
> gene for passage, dvs. der er mindre end 1,5 meter i bredden til passage,
> eller buskenes grene optager mere end 50% af fortovets bredde?

Du må ikke klippe i naboen buske. Rager de ud over fortovet, så er det
kommunen du skal henvende dig til, da fortover nok er deres.
Hilsen Matthias

Fra : Gamle

Dato : 02-10-05 19:12

Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse
> Du må ikke klippe i naboen buske. Rager de ud over fortovet, så er det
> kommunen du skal henvende dig til, da fortover nok er deres.

Hmmm.

Hvad med sneen om vinteren. Der er det så også kommunens.

Mvh.
Torben

Fra : Henrik Madsen

Dato : 02-10-05 20:05

On Sun, 2 Oct 2005 20:11:44 +0200, "Gamle"
<cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote:

> Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> skrev i en meddelelse
>
>Hmmm.
>
>Hvad med sneen om vinteren. Der er det så også kommunens.

Det er deres fortov men du har pligt til at holde det fri for sne og
din hæk.(Og hvis du ikke gør så har DE påtaleretten, det er ikke en
tilfældig borger som ser det som har påtaleret eller som skal
kontaktes desangående...)

Hvorfor er det så svært at forstå... ???

Henrik

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-10-05 20:25

"Henrik Madsen" wrote

> [...]
> tilfældig borger som ser det som har påtaleret eller som skal
> kontaktes desangående...)
>
> Hvorfor er det så svært at forstå... ???

Jeg vil formode at man ikke risikerer en påtale for hærværk hvis man fjerner
sneen fra naboens fortov?
Forudsat at man ikke laver "sjove" ting med sneen man fjerner

- Peter

Fra : Søren G

Dato : 03-10-05 08:16

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> wrote in message
> Jeg vil formode at man ikke risikerer en påtale for hærværk hvis man
fjerner
> sneen fra naboens fortov?

Nej, da sneen ikke er naboens ejendom...Det er buskene derimod.

> Forudsat at man ikke laver "sjove" ting med sneen man fjerner

Så er det stadigvæk ikke pga. at du har fjernet sneen.

--
Søren

Fra : Gamle

Dato : 02-10-05 21:16

"Henrik Madsen" <hmadsen@fjernfoerst.vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse

> Hvorfor er det så svært at forstå... ???

Ikke spor.
Men er det så også ulovligt af fjerne sneen fra naboens fortov?

Torben

Fra : Frank

Dato : 02-10-05 22:35

On Sun, 2 Oct 2005 22:16:03 +0200, "Gamle"
<cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote:

>Ikke spor.
>Men er det så også ulovligt af fjerne sneen fra naboens fortov?

Det er vel ikke naboens fortov, men kommunens. Og vel rent faktisk
heller ikke naboens sne du fjerner fra kommunens fortov.

Hvorimod det er naboens buske du i givet fald vil klippe/save i.

Mvh
Frank

Fra : Gamle

Dato : 02-10-05 23:05

"Frank" <frank@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er vel ikke naboens fortov, men kommunens. Og vel rent faktisk
> heller ikke naboens sne du fjerner fra kommunens fortov.
>
> Hvorimod det er naboens buske du i givet fald vil klippe/save i.

Hvis du skvatter, når fortovet ikke er ryddet for sne, er det ejerens
forsikring der skal dække om nødvendigt?
Hvis du af een eller anden grund ramler ind i en gren fra busken (som
fylder
som spørgeren fortæller), og beskadiger et eller andet (f.eks. briller)
hvilken forsikring dækker så her?
Hvis du fjerner sneen hjælper du grundejeren.
Det gør du da også ved at studse busken.
Så vil man kunne dømmes for at studse en busk i henhold til Steens
spørgsmål.
Har ikke kunnet finde noget rigtig relevant i hegnsloven.

Mvh.
Torben

Fra : Søren G

Dato : 03-10-05 08:21

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote in message
> Hvis du skvatter, når fortovet ikke er ryddet for sne, er det ejerens
> forsikring der skal dække om nødvendigt?

Det kommer an på om ejeren har misligholdt sine forpligtelser vedr.
snerydning. Der kan godt ligge sne på fortovet uden at ejeren har
> [...]

> fylder
> som spørgeren fortæller), og beskadiger et eller andet (f.eks. briller)

Det vil nok være en skønssag.

> Hvis du fjerner sneen hjælper du grundejeren.

Givet...Jeg ville da blive glad hvis min nabo gjorde det.

> Det gør du da også ved at studse busken.

Du klipper i naboens ejendom, på et sted hvor kommunen har påtaleretten. Så
er du godt igang med at læne dig op imod en hærværkssag fra naboen hvis han
bliver tilpas sur.

> Så vil man kunne dømmes for at studse en busk i henhold til Steens
> spørgsmål.

Ja. Det er naboens ejendom du klipper i.

Fra : Frank

Dato : 03-10-05 14:24

Hej

> hvilken forsikring dækker så her?
> Hvis du fjerner sneen hjælper du grundejeren.
> Det gør du da også ved at studse busken.

Selv om naboen har pligt til at holde fortovet fri for sne/grene har du ikke
ret til at begå hærværk mod hans buske. Naboens regelbrud retfærdiggør ikke
endnu et regelbrud.

> Så vil man kunne dømmes for at studse en busk i henhold til Steens
> spørgsmål.

Uden tvivl, det er jo hærværk.

Mvh
Frank

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-05 23:51

> Må man selv klippe naboens buske, hvis de rager ud over fortovet og er til
> gene for passage, dvs. der er mindre end 1,5 meter i bredden til passage,
> eller buskenes grene optager mere end 50% af fortovets bredde?

Tror næppe du selv må, men du må gå til kommunen, så sender de en mand og
efterfølgende en regning.

Lidt OF her.

Hvor jeg bor står der i vedtægterne for borgerforeningen at hækkene ud til
vejen højst må være 80cm høje. Der er ikke en på vejen som overholder det,
trods der er over 25 børn i de 10 huse på denne stikvej. Hvem skal man klage
til her, kommunen når det er borgerforeningens vej? Eller borgerforeningen?
Kan den i så gøre det samme som kommunen, hyre en gartner og sende en
regning?

/Søren

Fra : Søren G

Dato : 03-10-05 08:23

"Cacba" <me [at] cacba [pletten] dk> wrote in message
> [...]
borgerforeningen?
> Kan den i så gøre det samme som kommunen, hyre en gartner og sende en

Hvis det er reguleret udelukkende fra borgerforeningen, og ikke i f.eks en
lokalplan udstukket af kommunen, skal du gå til borgerforeningen.

Du skal jo rette henvendelse dertil hvorfra det er reguleret.

--
Søren