Fraflytning af lejlighed til ikke indflytt~
Fra : Jacob Rungwald

Dato : 30-09-05 17:26

Hejsa

Min mor har opsagt sin lejlighed i et boligselskab, og skal flytte i et
rækkehus i samme boligselskab, alt opsigelse af det gamle og udlejning af
det nye er gået efter planen. Hun skal være ude af det gamle i denne
weekend, og skulle så flytte ind det nye også i denne weekend. Problemet er
bare det at det rækkehus hun skal flytte ind i overhovedet ikke er færdigt
endnu, det har omgået en renovering hvor lofter/gulve/køkken osv skulle
udskiftes, da hun ankommer med de første ting her i dag, er der ikke lister
nogenseteder, der er ikke køkken overhovedet, dvs ingen rindende
vand/komfur/køleskab eller skabe, det har hun intet fået af vide om. Hvad
gør man så, hendes nuværende lejlighed skal synes på mandag og jo fraflyttes
i denne weekend, hun ringede med det samme idag til boligselskabet over
middag da hun fandt ud af det ikek var klart, men de sagde bare, "det er der
jo ikke noget at gøre ved, vi kan ikke gøre andet end at få håndværkerne
igang hurtigst muligt, og det er på torsdag"

Hvad gør man lige i sådan en situation ? Har hun ret til at blive boende
hvor hun er til det nye er klart til indflytning, ihvertiflad så man kan
lave mad osv ? Hvad sker der hvis hun ikke er ude på mandag hvor synsmanden
kommer ?

Håber der er nogen der kan kaste lidt lys på sagen.

Jacob

P.S Fjern dyret i min email ved mailsvar

Fra : mlt

Dato : 30-09-05 19:08

Hej Jacob

Normalt opsiger en fraflytter sin bolig, og har så en periode på f.eks. 3
måneder til at fraflytte boligen(opsigelsesperioden). Hvis boligen er klar
til syn efter boligforeningens retningslinjer(tømt og rengjort og evt.
istandsat), kontakter man igen boligforeningen der så indkalder til
fraflytningssyn af boligen. Dette syn kan udemærket ske før
opsigelsesperioden er udløbet. Fraflytter har så i princippet ret til at
bebo lejligheden indtil opsigelsesfristen er udløbet, men ofte ikke længere
end dette da boligforeningen jo ofte allerede har en ny lejer klar til at
overtage boligen efter fraflytter er ude.

Hvis I ikke er lige på nippet til at overskride opsigelsesfristen på
lejligheden, så har I faktisk ret til at bebo lejligheden i
opsigelsesperioden. Dog skal I selvfølgelig betale husleje i perioden.
Umiddelbart sker der derfor ikke noget ved at lejligheden ikke er fraflyttet
på mandag, fordi synsmanden ikke kan/vil syne en møbleret lejlighed. I vil
typisk få at vide at I skal bestille et nyt syn via boligforeningen når I
har tømt lejligheden for møbler. Og selvfølgelig skal I jo så også betale
husleje i perioden. Men kontakt lige boligforeningen tidligt mandag morgen,
hvis I ønsker at aflyse synet; Så slipper synsmanden jo for at køre
forgæves!

Mvh Michael

Fra : HKJ

Dato : 30-09-05 19:47

Jacob Rungwald wrote:
> Håber der er nogen der kan kaste lidt lys på sagen.

Hvad med lidt oplysninger:

Hvad siger kontrakterne med hensyn til opsigelse og indflyttelses dato

Er det samme boligselskab

Fra : Grunt

Dato : 01-10-05 10:29

On Fri, 30 Sep 2005 20:46:39 +0200, HKJ <xx.hkj.xx@mailme.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Hvad med lidt oplysninger:
>
>Hvad siger kontrakterne med hensyn til opsigelse og indflyttelses dato
>
>Er det samme boligselskab

De 2 der har svaret indtil nu har åbenbart ikke læst indlægget og især ikke
første sætning.

"Min mor har opsagt sin lejlighed i et boligselskab, og skal flytte i et
rækkehus i samme boligselskab, alt opsigelse af det gamle og udlejning af
det nye er gået efter planen."

Det din mor (du?) skal gøre er at kikke i loven om almene boliger og se om der
ydes erstatning for at bo alternativt et andet sted medens den nye bolig
færdiggøres.

Det er jo en mangel ved boligen når den ikke kan benyttes.
I lejeloven (for privat udl) er der mulighed for at huslejen sættes tilsvarende
ned i den periode hvor boligen ikke kan benyttes til sit formål.
(det er jo også en form for erstatning)
Nu er det nok op til en afgørelse hos beboerklagenævnet, men mit bud er at
huslejen sættes 100% ned mens boligen ikke kan benyttes 100%.

Kapitel 4

Lejerens indflytning

§ 14. Udlejeren skal stille det lejede til lejerens rådighed i god og forsvarlig
stand fra det aftalte tidspunkt for lejeforholdets begyndelse, jf. § 25. Har
lejeren pligt til helt eller delvis at istandsætte det lejede ved fraflytning,
kan det dog aftales, at det lejede først stilles til lejerens rådighed indtil 14
dage efter lejeforholdets begyndelse, medmindre der er indgået aftale efter §
44, stk. 3, eller § 93, stk. 3. I forbindelse med indflytningen skal udlejeren
under lejerens medvirken udarbejde en indflytningsrapport. Socialministeren kan
fastsætte nærmere regler om indflytningsrapporter.

§ 15. Er det lejede mangelfuldt ved lejeforholdets begyndelse, skal lejeren for
ikke at miste retten til at påberåbe sig mangelen, jf. §§ 18- 20, senest 2 uger
efter lejeforholdets begyndelse meddele udlejeren, at lejeren vil gøre den
gældende. Dette gælder dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse
af sædvanlig agtpågivenhed eller udlejeren har handlet svigagtigt.

§ 16. Uenighed om, hvorvidt det lejede er mangelfuldt ved lejeforholdets
begyndelse, afgøres af beboerklagenævnet.

Stk. 2. Beboerklagenævnet kan pålægge udlejeren at udbedre mangelen.

§ 18. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets bestående i
den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem lejeren og udlejeren kan
forlange, og afhjælper udlejeren ikke straks mangelen efter påkrav derom, kan
lejeren selv afhjælpe den for udlejerens regning. Vedrører mangelen det lejedes
forsyning med lys, gas, varme el. lign., kan lejeren ved fogdens bistand skaffe
sig adgang til ejendommens installationer for at afhjælpe mangelen.

Stk. 2. Lejeren kan kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen, så længe en mangel
forringer det lejedes værdi for lejeren.

§ 19. Er det lejede mangelfuldt som nævnt i § 18, og afhjælper udlejeren ikke
straks mangelen, eller kan den ikke afhjælpes inden for rimelig tid, kan lejeren
hæve lejeaftalen, hvis mangelen må anses for væsentlig eller udlejeren har
handlet svigagtigt.

Stk. 2. Er mangelen afhjulpet, inden lejeren har hævet lejeaftalen, kan lejeren
ikke senere påberåbe sig mangelen som grund for ophævelse.

§ 20. Lejeren kan kræve erstatning, hvis det lejede ved aftalens indgåelse
savnede egenskaber, som må anses for tilsikrede, eller udlejeren har handlet
svigagtigt. Det samme gælder, hvis det lejede senere lider skade som følge af
udlejerens forsømmelse eller der i øvrigt opstår hindringer eller ulemper for
lejerens brugsret som følge af forhold, som udlejeren er ansvarlig for.

Fra : mlt

Dato : 02-10-05 14:16

> De 2 der har svaret indtil nu har åbenbart ikke læst indlægget og især
ikke
> første sætning.

Nå, men vi har vist alligevel mere praktisk forstand på det end dig, der jo
tydeligvis juristeriserer og komplicerer problemet til uanede nye problemer
i paragraffernes hellige tegn... Efter min mening ikke et særligt godt råd
fra dig om at Jacob og hans mor skal eskalere konflikten ved at komme med
henvisninger til paragraffer og regler FØR man har forsøgt at tale
fornuftigt med boligforeningen.
Mit råd er stadig: Tal med boligforeningen om din mor ikke bare kan blive i
den nuværende lejlighed indtil den nye er 100% iorden. Det lyder jo ikke til
at det er boligforeningen der ønsker synet afholdt mandag, men mere at det
var planen at din mor kunne flytte ud mandag og ind i en 100% klar ny bolig.

Mvh Michael

Fra : Grunt

Dato : 03-10-05 12:19

On Sun, 2 Oct 2005 15:15:50 +0200, "mlt" <mlt@husbygninghxz.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>fra dig om at Jacob og hans mor skal eskalere konflikten ved at komme med
>henvisninger til paragraffer og regler FØR man har forsøgt at tale

Læs fundatsen fjols.

Fra : mlt

Dato : 03-10-05 15:03

> Læs fundatsen fjols.

Og høflig er han også )) ???
Virkelighedsfjern er også et ord der popper op, og ubegrænset usympatisk i
sin formuleringsevne. Håber sandelig ikke han også føler sig truffet når jeg
slynger ord som nørdet upraktisk anlagt paragrafrytter.

mvh Michael(der ikke gider "drøfte" denne tråd længere)

Fra : Grunt

Dato : 03-10-05 22:20

On Mon, 3 Oct 2005 16:02:54 +0200, "mlt" <mlt@husbygninghxz.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>slynger ord som nørdet upraktisk anlagt paragrafrytter.
>
>mvh Michael(der ikke gider "drøfte" denne tråd længere)

Hunden stikker af.