ulykke - hvem bliver kontaktet?
Fra : Inger

Dato : 29-09-05 20:18

Hej NG

Jeg kunne ikke komme i tanker om en bedre gruppe, så here comes

Min kæreste og jeg kom til at diskutere, hvem der bliver kontaktet hvis
en af os skulle komme ud for en ulykke og ikke selv være i stand til at
give besked om hvem der skal underrettes.

Vi bor sammen, men er ikke gift og har derfor ikke samme efternavn. Når
nu politiet (det er vel dem der ringer?) skal ringe og fortælle om denne
ulykke, hvem ringer de så til? Eller rettere: Hvordan finder de frem til
hvem de skal ringe til? Vil de mon finde frem til forældrene, når nu vi
ikke er gift, eller vil de finde frem til samleveren? Mine forældre bor
f.eks. i Grønland og jeg har meget begrænset kontakt til dem, så det vil
jo være en anelse kaotisk hvis de er de eneste der bliver kontaktet...

Det store spørgsmål er selvfølgelig hvorvidt jeg vil blive underrettet,
hvis der sker min kæreste noget og vice versa. Selvom de har vores
adresse fra sygesikringskortet og skulle finde vores (i øvrigt
hemmelige) nummer, er jeg/han jo ikke nødvendigvis hjemme. Har de
overhovedet en chance for at finde mit/hans mobil nummer, medmindre man
render rundt med en seddel hvorpå der står, at man skal ringe til det og
det nummer i tilfælde af ulykker?

Mvh. Inger

Fra : Erik Rasmussen

Dato : 29-09-05 21:30

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse
> [...]
> af os skulle komme ud for en ulykke og ikke selv være i stand til at give

Politiet har ALTID adgang til Folkeregisteret og kan se hvem der bor på
adressen og forældres navne mm.
og deri kan du selv søge via CPR.dk du skal have en digital signatur eller
bedre du bestiller en udskrift af dig selv

vh ER

Fra : Inger

Dato : 30-09-05 18:57

Erik Rasmussen wrote:

> Politiet har ALTID adgang til Folkeregisteret og kan se hvem der bor på
> adressen og forældres navne mm.

Okay... Men derfra, har de så også oplysningen eller andet register med
telefonnumre og finder f.eks. mit telefon den vej? Kan jeg så være
*helt* sikker på at det er mig der bliver kontaktet?

> og deri kan du selv søge via CPR.dk du skal have en digital signatur eller
> bedre du bestiller en udskrift af dig selv
>
> vh ER

Det har jeg nu ikke så meget brug for, men så ved jeg det da

Inger

Fra : Erik Rasmussen

Dato : 30-09-05 21:28

> Okay... Men derfra, har de så også oplysningen eller andet register med
> telefonnumre og finder f.eks. mit telefon den vej? Kan jeg så være *helt*
> sikker på at det er mig der bliver kontaktet?

Politiet bruger ikke telefon ifm ulykker og dødsfald, de kontakter *dig*
personligt, og har forinden aftjekket
din status, det kan gøres på mange måder evt. kontakt til arbejdsgiver, chef
og kollegaer, mv.

Da du ikke er interesseret i CPR.dk - kan jeg fortælle at der er 34
firmaer der abonnerer på oplysninger om mig,
lige fra bank - PBS - DR licens - Århus Byret - Rigspolitichefen -
fagforening - bilfirmaer og mange flere.

vh ER

Fra : blue

Dato : 01-10-05 01:21

"Erik Rasmussen" <Erik@Rasmussen.dk> skrev i en meddelelse

> Politiet bruger ikke telefon ifm ulykker og dødsfald, de kontakter *dig*
> personligt

I langt de fleste tilfælde hvor der sker ulykker/uheld uden dødelig udgang,
er det sygehuset, der står for kontakten til pårørende og det sker ikke
personligt.

> og har forinden aftjekket din status, det kan gøres på mange måder evt.
> kontakt til arbejdsgiver, chef og kollegaer, mv.

Hvad mener du med "aftjekket din status"?

Fra : Inger

Dato : 01-10-05 18:12

blue wrote:
> [...]
> er det sygehuset, der står for kontakten til pårørende og det sker ikke

Og hvordan finder de så frem til de rigtige mennesker? Får de
oplysningerne af politiet?

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-10-05 22:48

Inger has brought this to us :

> Og hvordan finder de så frem til de rigtige mennesker? Får de oplysningerne
> af politiet?

Mon ikke de har direkte adgang til den slags, evt via CPR ?

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 01-10-05 02:25

"Inger" <no@emailToMe.org> skrev i en meddelelse

Kan jeg så være
> *helt* sikker på at det er mig der bliver kontaktet?

Min erfaring er, at itfa. tvivl om "tilhørsforholdet", bliver alle de
nærmeste kontaktet, samlevende & forældre el. søskende. Man bliver altså
ikke bare stoppet i "de ukendtes grav" :).

Fra : Inger

Dato : 01-10-05 19:14

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
> nærmeste kontaktet, samlevende & forældre el. søskende. Man bliver altså
> ikke bare stoppet i "de ukendtes grav" :).

Tak for alle svarene... Jeg er lidt mere tryg nu

Lige et ekstra spørgsmål:

Jeg overvejer at lave nogle små kort til at have på sig i tegnebogen. På
dem står det hvem der skal kontaktes, foruden blodtype, sygdomme,
allergier mm. Men vil sådan en hjemmelavet kort overhovedet blive taget
seriøst? Vil lægerne, f.eks., overhovedet bruge de oplysninger der står
på sådan et kort? Eller vil de lave deres egen blodtype måling og være
ligeglad med evt. allergier der står???

Mvh. Inger

Fra : Ivar Madsen

Dato : 01-10-05 19:40

Inger wrote:

> [...]
> dem står det hvem der skal kontaktes, foruden blodtype, sygdomme,
> allergier mm. Men vil sådan en hjemmelavet kort overhovedet blive taget

Mit gæt, delvis.

> Vil lægerne, f.eks., overhovedet bruge de oplysninger der står
> på sådan et kort?

De vil vel ikke bare overse det.

> Eller vil de lave deres egen blodtype måling

Hvis blodtypen er galt, så kan det gå temlig galt, så de vil sikkert lave
deres egen.

> og være
> ligeglad med evt. allergier der står???

Alergi kan det også gå frykeligt galt at ignore, så dem vil de vel stole på.

Mit bedste bud, har vi nogle læger i gruppen?

Ivar Madsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 01-10-05 22:50

Inger presented the following explanation :
> [...]
> Eller vil de lave deres egen blodtype måling og være ligeglad med evt.

Lige med hensyn til blodtype vil de ikke benytte dit kort. Selv
bloddonorer - der har et kort med deres blodtype og lign. fra
blodbanken - vil blive blodtypebestemt før en transfusion. På kortet
står der: "Blodtype på basis af 2 blodtypebestemmelser." og videre
"Donorblodtype. Må ikke anvendes som patientblodtype".

Det kan jeg kun tolke som at de vil undersøge din blodtype helt præcist
før de fylder dig op, uanset om man har et kort med blodtypen på sig.