Mobiltlf....
Fra : Søren Larsen

Dato : 29-09-05 08:27

Hej

Jeg har haft min SE K700i til rep som jeg købte i Merlin, da min joystick
lige pludselig ikke virkede mere, fik så et brev igår hvor der stod af de
ville skifte det for 712 kr. det kunne jeg ikke lige forstå der var da en
form for garanti på den, den er kun 9 månedere gammel, snakkede med dem
derinde, han sagde at joystickket havde fået et tryk, hvad er oddset for at
joysticket for et tryk, alt andet kan næsten få det, men jeg ved at det ikke
har, for den holdt bare op med at virke en dag, men de ville ikke give sig
selvom der var garanti på den, jeg kunne få et andet værksted til at kikke
på den, og hvis de sagde noget andet ville de revurdere sagen, så hvad gør
jeg nu:

for et andet værksted til at kikke på den og hvad så,
eller går til forbrugerstyrelsen

Har ikke prøvet det her før....

MVH/Søren

Fra : Thomas Seehausen

Dato : 29-09-05 09:06

Jeg er ikke udannet jurist eller lignende, men ved der generelt gælder
følgende. Garantien gælder kun 6 mdn. og derefter er der 18 mnd. med
reklamationsret. Såfremt der ved køb af telefonen ikke er givet en udvidet
garanti (ved at Merlin giver et års garanti på fjernsyn, men ved ikke om det
gælder telefoner) er du omfattet af reklamationsretten. Det indebærer
imidlertid, at det er dig, der har bevisbyrden, hvis det skulle komme så
langt. Mht. forbrugerklagenævnet mener jeg, at der er en minimumssats mht.
beløb for, hvilke sager de vil tage.

Fra : Søren Larsen

Dato : 29-09-05 09:11

"Thomas Seehausen" <seehausensletdette@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> langt. Mht. forbrugerklagenævnet mener jeg, at der er en minimumssats mht.

De kan jo til hver en tid komme og sige at stickket har fået et tryk, jeg er
ikke uddannet til at se det, kun at jeg ved at det ikke har fået et tryk

Fra : Andy

Dato : 29-09-05 09:45

> De kan jo til hver en tid komme og sige at stickket har fået et tryk, jeg
er
> ikke uddannet til at se det, kun at jeg ved at det ikke har fået et tryk

Du har selvfølgelig 24 mdrs. reklamationret på varen, og hvis forhandleren
nægter at reparere telefonen under reklamationsretten, så bliver du nødt til
at klage til forbrugerklagenævnet.

Andy

Fra : per christoffersen

Dato : 29-09-05 09:41

"Søren Larsen" <bongo50000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> De kan jo til hver en tid komme og sige at stickket har fået et tryk, jeg
> er
> ikke uddannet til at se det, kun at jeg ved at det ikke har fået et tryk

En reklamation skal realitetsbehandles af sælger.
Dvs. at din forklaring om hvad der er sket med telefonen skal tages for gode
varer og efterprøves.
Man kan derfor opfylde sin 'bevisbyrde' ved at forklare, at telefonen ikke
har været udsat for usædvanlig behandling, men kun har været i normal brug.

Forbrugerklagenævnets minimumssats er i øvrigt 800 DKK. Du kalæse mere på
www.klagetjek.dk

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-05 10:54

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan derfor opfylde sin 'bevisbyrde' ved at forklare, at telefonen ikke
> har været udsat for usædvanlig behandling, men kun har været i normal
> brug.

Og det er Merlin, ElGiganten m.fl. kendt for at sk.... højt og flot på. For
dem er der mange penge tjent på at "køre" kunderne trætte- bare tilbudene er
gode nok, er der alligevel kunder i butikken.

Fra : Kylle

Dato : 29-09-05 11:33

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
er
> gode nok, er der alligevel kunder i butikken.

Nu sender de den sandsynlig ind til enten Telecare eller Teleservice for
rep.
De servicesteder får hverken mere eller mindre ud af at kunden skal betale
for rep.
Havde den været dækket under den garanti som Sony-Ericsson (1 år)udsteder
for deres telefoner, havde de bare sendt regningen videre til dem.

Merlin, Elgiganten m.m. tjener ikke noget på rep. eftersom det ikke er dem
der udbedre skaden

Kylle

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-05 12:04

"Kylle" <jesper.hansen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse

> Merlin, Elgiganten m.m. tjener ikke noget på rep. eftersom det ikke er dem
> der udbedre skaden

Så forstår jeg ikke at kunder er udsat for den samme mangel på kendskab til
købeloven&vrangvillighed, gang på gang??. Det er ikke først gang jeg høre om
det, og heller ikke forbrugerrådet.

Fra : Martin Andersen

Dato : 29-09-05 12:09

"Jørgen M. Rasmussen" <garbage.adr#nulspam.ofir.dk> wrote:

> [...]
> til
> købeloven&vrangvillighed, gang på gang??. Det er ikke først gang jeg høre

Refererer du til denne sag ? Vi kan jo ikke udelukke at værkstedet har ret,
at joysticket er blevet ødelagt af bruger.

Martin.

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-05 12:50

"Martin Andersen" <andersen.martin@gmail.com> skrev i en meddelelse

Vi kan jo ikke udelukke at værkstedet har ret,
> at joysticket er blevet ødelagt af bruger.

Søren hævder det er blevet defekt ved normalt brug. Kan du sandsynliggøre at
han har misbrugt det, eller skal man må påregne at levetiden ikke er
længere?. En kollega købte en "fabriksny" SE hos ElGiganten, med snydekoder
fik han adgang til en skjult servicemenu, og kunne se den ikke var ny, og
joysticket var blevet påvirket 5-600 gange..... . Det viste sig at være en
jo-jo-telefon, en som har været i "omløb", som de forsøgte at omsætte igen.
Kan man tænke sig det er en sådan Søren har købt....?.

Fra : Christian Buhrkall

Dato : 29-09-05 12:52

Jørgen M. Rasmussen wrote:
> [...]
>>

> Søren hævder det er blevet defekt ved normalt brug. Kan du sandsynliggøre at
> han har misbrugt det, eller skal man må påregne at levetiden ikke er

Der skal ikke meget tryk til fra fx en bordkant på det rigtige sted, og
joystikket er kaput. Alm brug er vel at have sin telefon i lommen og
stortset altid.

Som sagt har service værkstedet intet at tjæne ved at snyde kunden. De
får deres penge uanset hvad.

> [...]
> jo-jo-telefon, en som har været i "omløb", som de forsøgte at omsætte igen.
> Kan man tænke sig det er en sådan Søren har købt....?.

De gange jeg har handlet i ELG har der altid været et skilt med tilbud
på demo telefoner.

Fra : Ukendt

Dato : 29-09-05 13:34

"Christian Buhrkall" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> Som sagt har service værkstedet intet at tjæne ved at snyde kunden. De får
> deres penge uanset hvad.

Hvis nu butikken undlader at sende den videre, og i stedet stikker den under
disken, og giver kunden "en historie fra de varme lande" når han vil hente
den?. For som skrevet, fx. SE giver kun 1 års garanti på deres produkter,
resten skal betales af sælger, butikken.

> De gange jeg har handlet i ELG har der altid været et skilt med tilbud på
> demo telefoner.

Det var ikke tilfældet her, og et bevidst forsøg på bedrag. Han blev
mistænkelig fordi batt.& tlf. ikke var "vacuum indpakket", som de plejer at
være. Der var kun de sædvanlige "plomberinger" på æsken.

Fra : Christian

Dato : 29-09-05 13:36

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> den?. For som skrevet, fx. SE giver kun 1 års garanti på deres produkter,
> resten skal betales af sælger, butikken.

Hvad nu hvis butikken lige giver alle telefonerne et klap på gulvet
inden de sendes til rep?
Kom on mand.

SE giver kunden 1 års garanti.
Hvilken aftale de har med butikken aner du intet om. Ja for kunden ser
det ud til at det er butikken der "hænger på den", men som oftest får
butikken dækket omkostningerne fra producenten.

> Det var ikke tilfældet her, og et bevidst forsøg på bedrag. Han blev
> mistænkelig fordi batt.& tlf. ikke var "vacuum indpakket", som de plejer at
> være. Der var kun de sædvanlige "plomberinger" på æsken.

hvis plomberingerne var iorden ligger "bedraget" hos leverandøren.

Fra : Søren Larsen

Dato : 29-09-05 14:55

"Christian" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> butikken dækket omkostningerne fra producenten.

> hvis plomberingerne var iorden ligger "bedraget" hos leverandøren.

For at få en ende på det her, og råd til andre i samme situation, hvad er
næste træk..

MVH/Søren

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-09-05 16:13

"Søren Larsen" <bongo50000@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> For at få en ende på det her, og råd til andre i samme situation, hvad er
> næste træk..

At du mailer til Merlin, og fortæller der ikke er sket misbrug + at en
længere holdbarhed må forventes - så har du "ført bevis" og de har aben, +
at sagen foreligges http://www.forbrug.dk/ .. Men jeg gætter som sagt på de
er ligeglade :(.

Fra : Søren Larsen

Dato : 29-09-05 16:34

> At du mailer til Merlin, og fortæller der ikke er sket misbrug + at en
> længere holdbarhed må forventes - så har du "ført bevis" og de har aben, +
> [...]

Takker, det vil jeg prøve

MVH/Søren

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 29-09-05 16:23

"Christian" <darkwing@hco.kollegienet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad nu hvis butikken lige giver alle telefonerne et klap på gulvet inden
> de sendes til rep?

Så bliver der da noget at reparere, varen er mere defekt end da du indlevere
den. Og det står selvf. på din genpart af rep.orderen, hvilke fejl den er
indleveret med ;).

> Kom on mand.

Vi stopper her. Du har helt klart ikke prøvet at blive "taget ved næsen" og
forsøgt trukket rundt.

Fra : Christian

Dato : 29-09-05 21:50

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> [...]
> indleveret med ;).

> Vi stopper her. Du har helt klart ikke prøvet at blive "taget ved næsen" og

Hvad ved du om det?
Jeg har tilgengæld også oplevet rigtig mange som prøver den anden vej rundt.
Folk der behandler deres telefon som en 5140 og forventer at den kan
holde til det.

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-05 02:37

Christian wrote:

> Jeg har tilgengæld også oplevet rigtig mange som prøver den anden vej
> rundt. Folk der behandler deres telefon som en 5140 og forventer at
> den kan holde til det.

Prøv lige og læs hvad det er du skriver.

Fra : Christian

Dato : 30-09-05 09:36

Jens. B. wrote:

> Prøv lige og læs hvad det er du skriver.

ja. og jeg mener det faktisk. det er ganske utroligt hvad nogen folk
mener "almindeligt brug" af en mobil telefon er.

Fra : Henning Wangerin

Dato : 29-09-05 16:22

On Thu, 29 Sep 2005 14:34:25 +0200, Jørgen M. Rasmussen wrote:

> Det var ikke tilfældet her, og et bevidst forsøg på bedrag.

Rolig nu.

> Han blev
> mistænkelig fordi batt.& tlf. ikke var "vacuum indpakket", som de plejer
> at være.

Hvilke mærker skulle det være? Jeg sidder til daglig og håndterer
fabtiksnye telefoner, og de fleste modeller er ikke svejst i plast-poser.
I enkelte modeller er batteriet svejst ind i en pose, men det er meget
sjældent, og ikke på nogen af de mest solgte modeller.

Jeg kan ikke mindes at have set en telefon der har være svejst ind i en pose.

> Der var kun de sædvanlige "plomberinger" på æsken.

Meget normalt.

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-05 06:18

"Henning Wangerin" <news_via_pan+041124@hpc.dk> skrev i en meddelelse
> Hvilke mærker skulle det være? Jeg sidder til daglig og håndterer
> fabtiksnye telefoner,

Det var en SE. Og det kan godt være at den ikke er "indpakket"- Men han
fattede mistanke, gik på i.nettet og fandt de tastetryk som skal til, for at
komme ind i den skjulte service-menu. Prøv og spørg om ElGigant. fik den i
hovedet igen? ;).

> Meget normalt.

Men det er bare klistermærker, som der kan _og_bliver "fusket med"

Fra : Andy

Dato : 29-09-05 09:40

> Garantien gælder kun 6 mdn. og derefter er der 18 mnd. med
> reklamationsret.

Der er 24 mdrs. reklamationsret deraf de første 6 mdr. med omvendt
bevisbyrde.

Der er INGEN lovbestemt GARANTI i forbrugerkøb, og ethvert udsagn om garanti
SKAL stille køberen BEDRE end loven.

Andy

Fra : Søren Larsen

Dato : 29-09-05 11:16

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Andy

"Forbrugerklagenævnets minimumssats er i øvrigt 800 DKK. Du kalæse mere på

Da jeg gav 799 er der vel ikke noget at gøre

Søren

Fra : CC

Dato : 30-09-05 14:49

"Søren Larsen" <bongo50000@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> www.klagetjek.dk"
>
> Da jeg gav 799 er der vel ikke noget at gøre

I h.t. Sony Ericssons hjemmeside gives der 24 måneders garanti på deres
produkter.

M h.t. forbrugerklagenævnets minimumssats, vil jeg ikke mene, at det er et
problem - de 799 kr. er formodentlig under forudsætning af
at du har bundet dig til et abonnement af en eller anden type og telefonen
er derfor reelt dyrere.

mvh
Claus

Fra : Martin Andersen

Dato : 29-09-05 11:31

Thomas Seehausen wrote:

> (ved at Merlin giver et års garanti på fjernsyn, men ved ikke om
> det gælder telefoner)

Er det noget Merlin er begyndt på indenfor de sidste 2 år ?
Der var ikke nogen garanti da jeg arbejdede der, og jeg tvivler
på der er i dag.

Martin.