Nu må vi vist se at få skrevet en FAQ om rykkere og inkasso.
Her er mit oplæg:
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hjælp - jeg bliver ved med at få rykkere og/eller inkasso-skrivelser.
Først og fremmest skal du naturligvis betale hvad du skylder! Man skal
f.eks. stadig betale en regning, selv om håndværkeren sløser med at få
den sendt afsted, og man troede han havde glemt den.
Hvis man ikke _kan_ betale, skal man straks give kreditor (dem, man
skylder pengene til) besked. Man må nemlig kun kræve rykkergebyr for
rykkere, der er sendt med rimelig grund, og der er ikke grund til at
sende en rykker hvis man ved, at kunden ikke kan betale.
I øvrige tilfælde må man kræve gebyr på højst 100 kr (det offentlige må
i nogle tilfælde kræve mere) for op til tre rykkere, hvis de er sendt
med mindst 10 dages mellemrum.
Man kan desuden kræve 100 kr for at overgive sagen til inkasso. Bemærk,
at det _ikke_ er et krav, at der er sendt rykkere inden sagen overgives
til inkasso! Man skal dog have fået en frist på mindst 10 dage til at
betale inden der må pålægges inkasso-gebyr. Efter de 10 dage kan der
kræves inkassogebyr, som afhænger af gældens størrelse (mindste gebyr er
300 kr og det højeste er 4.500 kr plus 1% af beløb over 500.000 kr).
Men hvad nu hvis man ikke skylder pengene?
Så skal man straks meddele det til kreditor. Så er der ingen grund til
at sende rykkere (og derfor kan man ikke pålægge rykkergebyrer). Hvis
kreditor ikke er enig, må han derfor anlægge sag ved retten.
Det sker dog ofte, at sagen alligevel overdrages til inkasso. Så må man
gøre inkasso-firmaet opmærksom på, at man har gjort indsigelser mod
kravet. Inkasso-firmaet må ikke fortsætte opkrævningen uden at vurdere
indsigelsen. Hvis de gør det, overtræder de "god inkasso-skik" og kan i
gentagne eller grove tilfælde miste deres autorisation.
Man kan klage til Rigspolitichefen, hvis man mener, at et inkasso-firma
har overtrådt god inkasso-skik. (Se email og snail-mail adresser på
http://www.politi.dk/da/ompolitiet/rigspolitiet/Administrationsafdelingen/)
Endelig kan sagen ende i retten, hvis parterne ikke kan blive enige. Så
er det på tide at kigge i afsnittet "Hvordan finder jeg en god advokat?"!
Nogle konkrete råd:
Hold alt på skrift! Det kan virke uhøfligt, man hvis du bliver kontaktet
telefonisk eller personligt, har du ret til at afvise personen og bede
dem skrive i stedet.
Du har ikke pligt til at lukke nogen ind, og man skal forlade fremmed
grund, hvis man bliver opfordret til det.
Sørg også for at have kopier og kvitteringer på afsendelse af alt hvad
du skriver. En fax, der kan udskrive kvittering for afsendelsen er ofte
langt billigere end et anbefalet brev.
Du kan også forsøge at sende en email. Hvis firmaet svarer på den, er
det et udemærket bevis på, at den er modtaget. - Men hvis de ikke
reagerer, bør du sende en fax eller et brev.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Kommentarer/rettelser/tilføjelser er yderst velkomne.
Inkasso-loven:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19970031930-REGL
Lovforslag til d.o. (beskriver bl.a. "god inkassoskik"):
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/19961/2K00132.htm
Rente-loven:
http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020074329
Bekendtgørelse om udenretlige inddrivelsesomkostninger i anledning af
forsinket betaling:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/B2002/0060105.htm
M.v.h.
Jonathan
--
Er din email vigtig? Er du træt af, at din hjemmeside er nede?
Stabilt webhotel på redundant setup med daglig backup.
POP3, IMAP, PHP, JSP, Java, Perl, Python, Telnet, SSH, Cron-jobs m.v.
http://www.jsp-hotel.dk/