Problemer med gasfyr ifbm ejerskifte
Fra : Anders H Nielsen

Dato : 27-09-05 21:46

Hej gruppe,

I forbindelse med overtagelse af vores nye hus, stod der i
tilstandsrapporten at gasfyret dryppede og at dette måtte undersøges.

Vi har nu, efter overtagelse af ejendommen og mens vi er igang med
istandsættense, erfaret at sælger ikke kan fremvise papirer for de
seneste syn på fyret, trods vi har fået oplyst fra HNG(Hovedstadens
NaturGas) at fyret lovpligtigt skal serviceres hver 2. år. Han er "igang
med at finde dem"...

Efter et syn, hvor der bl.a. blev skiftet nogle elektroder, var deres
klare opfattelse at der *ikke* havde været service på dette fyr *længe*.
Der var ingen registreringer af service og flere af de normale ting der
bliver ordnet ved service var ikke ordnet.

Der er ydermere ikke registreret hos HNG at en lovpligtig sikring er
installeret - men det var den. Måske sort? Måske ikke - men under alle
omstændigheder, var dette ikke registreret af HNG, som ellers får
rapporter fra alle som har med fyr under deres område. Der er altså
noget 'mærkeligt' ved dette fyr.

Der står nævnt i tilstandsrapporten af fyret drypper og at dette må
undersøges - idet det står dér, så har vi købt huset under disse
betingelser. Men hvordan forholder det sig, hvis sælger direkte har
misligeholdt fyret?
En ny-installation af fyr vil koste ca. 35-40.000 og er en bekostelig
affære efter man lige har købt et hus - men det er nok nødvendigt snart.

Det der s'føli interesserer mig er - hvordan forholder vi os, idet det
viser sig at sælger direkte har misligeholdt dette fyr, trods vi har
købt huset under accept at fyret drypper og har nogle problemer? Har vi
mulighed for at holde sælger ansvarlig på nogen måde, grundet
misligeholdelse, eller?
Han hævder at han lige om lidt nok skal finde nogle papirer frem, men
eftersom HNG intet har registreret, så tvivler jeg...

Har vi overhovedet mulighed for at forfølge denne sag? Hvis ja - hvordan så?

Fra : L.Støvring

Dato : 27-09-05 23:20

"Anders H Nielsen" <not@available.dk> skrev i en meddelelse
> Hej gruppe,
>
> I forbindelse med overtagelse af vores nye hus, stod der i
> tilstandsrapporten at gasfyret dryppede og at dette måtte undersøges.

[Klip]

Vi står i en situation som er næsten helt identisk med din - bortset fra at
sælger ifb. handelen, "glemte" at oplyse at fyret/kedlen er utæt, og at
servicefirmaet for et år siden opfordrede sælger til at udskifte
varmeanlæget - og vi har nu overgivet sagen til advokat. Så hvis ikke du
finder en løsning kan jeg måske - forhåbentlig snart - oplyse hvad
domstolene mener om den slags sager.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 28-09-05 20:47

L.Støvring wrote:

> [...]
> varmeanlæget - og vi har nu overgivet sagen til advokat. Så hvis ikke du
> finder en løsning kan jeg måske - forhåbentlig snart - oplyse hvad

Hmm, det lader til, at der er en meget væsentlig forskel på de to sager,
nemlig at det i den oprindelige sag er oplyst i tilstandsrapporten, at
der er noget galt med fyret, hvilket som udgangspunkt gør indsigelser
sværere at fremsætte.

I dette tilfælde (altså Anders Nielsens) vil man dog muligvis kunne gøre
gældende, at sælger har optrådt groft uagtsomt, hvorved sagen kan falde
anderledes ud.

Under alle omstændigheder vil jeg anbefale at få en advokat til at kigge
på sagen. Der er jo også en bagatelgrænse, og alt efter fyrets skades
omfang kan det blive væsentligt.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Lars Knudsen

Dato : 29-09-05 08:22

Hej,

On Wed, 28 Sep 2005 21:46:40 +0200, Kevin Edelvang
<virker@ikke.invalid> wrote:

>Under alle omstændigheder vil jeg anbefale at få en advokat til at kigge
>på sagen. Der er jo også en bagatelgrænse, og alt efter fyrets skades
>omfang kan det blive væsentligt.

Men den er lav, tror jeg, bagatelgrænsen. Vi havde taget vores
postkasse med inkl. navneskilt (de to passede og var købt sammen...)
og hængte en anden op da vi flyttede.

Købers advokat skrev efterfølgende til os angående dette med
opfordring til at holde køber skadesløs (vi taler om en postkasse til
1000 kroner). Efter lidt snakken frem og tilbage valgte de dog at
frafalde kravet vedr. postkassen.

Og enig - hør en advokat. Har du ikke haft en til at hjælpe dig ifm
købet - det ville imo være nærliggende at høre ham m/k.

** Lars

Fra : Jesper Lund

Dato : 29-09-05 18:41

Lars Knudsen <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

> Men den er lav, tror jeg, bagatelgrænsen. Vi havde taget vores
> postkasse med inkl. navneskilt (de to passede og var købt
> sammen...) og hængte en anden op da vi flyttede.

Lav? Er bagatelgrænsen ikke noget i retning af 5-10 procent af
salgsprisen?

Et krav om udskiftning af en defekt postkasse el.lign. vil helt sikkert
være under bagatelgrænsen.

--
Jesper Lund

Fra : Lars Knudsen

Dato : 29-09-05 20:50

Hejsa,

On Thu, 29 Sep 2005 19:40:39 +0200, "Jesper Lund" <jelu@despammed.com>
wrote:

>Lav? Er bagatelgrænsen ikke noget i retning af 5-10 procent af
>salgsprisen?
>Et krav om udskiftning af en defekt postkasse el.lign. vil helt sikkert
>være under bagatelgrænsen.

Ja jeg er ikke bekendt med det, for som sagt opgav de ret hurtigt at
forfølge sagen. Det kan jo også være "det lige skulle prøves" når nu
advokaten alligevel var betalt....

** Lars

Fra : Finn

Dato : 30-09-05 16:46

> [...]
> En ny-installation af fyr vil koste ca. 35-40.000 og er en bekostelig
> affære efter man lige har købt et hus - men det er nok nødvendigt snart.

har du chekket prisen på et nyt fyr ? 40k lyder helt vildt... sådan en
fætter koster ikke så meget, det er jo ikke en komplet installation du skal
ha..

Finn