Ejerlejlighed
Fra : Torben

Dato : 26-09-05 11:29

Hej min kæreste har lejet en lejlighed af sin fætter, der er opå
udlandsophold i nogle år. En repræsentant fra ejerforeningen har henvendt
sig til hende og gjort opmærksom på at hun ikke kan bo der uden bestyrelsen
godkendelse, hun spurgte til om det galdt alle indflyttere også kærester
mvd. til det var svaret ja... Er det lovligt eller skal hun blot ignorere
dem ?

Spørgsmål 2 - Der er til ejendommen knyttet gratis parkering i kælderen,
denne må hun heller ikke bruge iflg. repræsentanten, da det kun er ejer af
boligen´s bil der må stå der, dette skal dokumenteres med registrerings
attest, men hun har en nøgle til at åbne med, og ved indgangen til P-læderen
står på et skilt at det er for beboere og gæster til ejendommen,
repræsentanten siger nu at det max. er et par timer af gangen og ikke
overnattene gæster (som mig). Nogle kommentarer til dette ?

Mvh. Torben

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-09-05 11:41

Torben submitted this idea :
> [...]
> til det var svaret ja... Er det lovligt eller skal hun blot ignorere dem ?

Hvad siger ejerforeningens vedtægter ? Hvis vedtægterne siger en ekstra
beboer skal godkendes af bestyrelsen, ja så skal beboeren godkendes.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-09-05 11:56

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad siger ejerforeningens vedtægter ? Hvis vedtægterne siger en ekstra
> beboer skal godkendes af bestyrelsen, ja så skal beboeren godkendes.

- så vidt jeg husker kan ejerforeningen godt kræve at fremleje skal
godkendes, en ikke en ekstra beboer i lejligheden. Hvad nu hvis foreningen
af en eller anden grund ikke vil godkende de tobeboeres nyfødte barn?

ras

Fra : per christoffersen

Dato : 26-09-05 12:10

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> - så vidt jeg husker kan ejerforeningen godt kræve at fremleje

Fremleje er videreudlejning af en lejet lejlighed.
Udlejing af en ejerlejlighed er bare udlejning.

(Det kan godt være, at nogen ejerforeninger vil forbyde fremleje, altså at
ejer udlejer til en person, som herefter videreudlejer, men det vil være en
meget mystisk bestemmelse...)

/Per

Fra : rasmus carlsen

Dato : 26-09-05 12:15

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Fremleje er videreudlejning af en lejet lejlighed.
> Udlejing af en ejerlejlighed er bare udlejning.

- ok, men det er i al fald praksis mange steder, blandt andet for at undgå
nedenstående.

Fra : Gamle

Dato : 26-09-05 15:32

"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bestyrelsen godkendelse, hun spurgte til om det galdt alle indflyttere
> også kærester mvd. til det var svaret ja... Er det lovligt eller skal hun

Fætteren har udlejet sin ejerlejlighed. Det er hans ret og i n g e n kan
forbyde ham det.
Han risikerer højest at have dummet sig, hvis det ikke udtrykkeligt fremgår,
at lejemålet ophører på en bestemt dato.
Dette fremgår også af lejeloven.
Ejerforeningen kan intet bestemme vedr. udlejningen eller p-pladsen som
hører til lejligheden.
Har lige kigget efter hos www.familieadvokaten.dk

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 26-09-05 16:17

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Fætteren har udlejet sin ejerlejlighed. Det er hans ret og i n g e n kan
> forbyde ham det.

Se også Lov om boligregulering §48.
Hvis en ejerlejlighed står tom i mere end 6 uger, f.eks. grundet
udlandsophold, kan kommunen tvangsudleje ejerlejligheden, hvis ikke ejer med
visse mellemrum selv bebor lejligheden.
Så der er sådan set pligt til at udleje en ejerlejlighed, hvis man ikke selv
kan bebo den i en vis periode.

Mvh.
Torben

Fra : Torben

Dato : 27-09-05 17:50

> [...]
> med visse mellemrum selv bebor lejligheden.
> Så der er sådan set pligt til at udleje en ejerlejlighed, hvis man ikke

Hej igen,

Jeg kan ikke lige finde dokumentation for at en ejer af en ejerlejlighed kan
leje den ud efter forgodtfindene, nogle der kan hjælpe

Mvh. Torben

Fra : Gamle

Dato : 27-09-05 18:27

> [...]
>
> Jeg kan ikke lige finde dokumentation for at en ejer af en ejerlejlighed
> kan leje den ud efter forgodtfindene, nogle der kan hjælpe

Hej.
Jeg fik en privatmail fra dig, som jeg har besvaret.
Søg efter lov om boligregulering §48.
Nu er det irrelevant om det er efter forgodtbefindende eller ej.
Du skrev, at fætteren var i udlandet. Det er vel ikke efter
forgodtbefindende.
Der er ingen der forbyder een at have en ejerlejlighed som man udlejer.
Lejeloven kan også bruges til oplysninger.
Men vi har da glimrende advokater som mod betaling kan rådgive dig.
Nu har jeg prøvet.

Mvh.
Torben

Fra : Gamle

Dato : 27-09-05 19:05

rp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kan ikke lige finde dokumentation for at en ejer af en ejerlejlighed
> kan leje den ud efter forgodtfindene, nogle der kan hjælpe

Hej.

Se ejerlejlighedsloven.
Bl.a. § 4. Hver ejerlejlighed anses som en selvstændig fast ejendom.
Hvem tror du bestemmer over en selvstændig fast ejendom?

Nu burde du være beroliget.
Jeg kunne godt forestille mig, at andre ikke har svaret, da mit svar er nok
og dækkende.

Mvh.
Torben

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-09-05 14:11

Scripsit "Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk>

> Bl.a. § 4. Hver ejerlejlighed anses som en selvstændig fast ejendom.

> Hvem tror du bestemmer over en selvstændig fast ejendom?

Det gør ejeren. Og ejeren kan fx gøre brug af sin bestemmelsesret ved
at love de andre ejere i ejendommen at han ikke vil leje den ud uden
ejerforeninges godkendelse, _OG_ at han kun vil sælge til købere der
påtagere sig en tilsvarende begrænsning.

Efterfølgende købere er bundet af sådan et løfte, hvis det er tinglyst
før handlen (hvilket det ofte vil være i form af en tinglysning af
ejerforeningens vedtægter).

--
Henning Makholm "The Central Intelligence Agency is committed to
protecting your privacy and will collect no personal

Fra : Gamle

Dato : 28-09-05 19:17

> [...]
>
> Efterfølgende købere er bundet af sådan et løfte, hvis det er tinglyst
> før handlen (hvilket det ofte vil være i form af en tinglysning af

Det er vist den yderste teori. I realiteten bliver §48 i lov om
boligregulering sat ud af kraft.
Men jeg kan også komme med en teori.
Ejers kæreste må ikke bo der. Ejer lader lejlighed stå tom. Loven siger,
at
ejer s k a l udleje sin lejlighed. Det kan han ikke, det er kun kæresten
han vil have ind.
Kommunen tvangsudlejer nu lejligheden og sørme om ikke det er til ejers
kæreste. Hvem er så mest på den? Kommunen med loven i hånden eller
ejerforeningen.
Spørgsmål er om en ejerforening kan tinglyse en ordning som kan sætte
loven
ud af kraft.
Og hvem i alverden skulle tage første spadestik til hvad jeg vil kalde
tåbeligt at lade fremmede bestemme over ens private ejendomsret?
Desuden skal et kvalificeret flertal stemme ja til samme tåbelighed.
Teori eller ikke?
Men din teori er vist irrelevant, da ejer nok havde været klar over, hvis
der havde været en sådan tinglysning.

Mvh.
Torben