Adgang til kælderrum
Fra : F.Larsen

Dato : 25-09-05 11:27

Hej

I forbindelse med lejemål af lejlighed hvortil der hører et kælderrum, har
jeg konstanteret at der har været nogen inde i mit kælderrum. Der er ikke
tegn på indbrud og der mangler ikke noget. Mit umiddelbare bud er, at det
måske er en håndværker eller viseværten der selv har lukket sig ind. Jeg har
ikke skiftet hængelåsen efter jeg tilflyttede lejemålet.

Jeg har læst lejepapirerne igennem og kan ikke umiddelbart finde noget om
kælderrum i selve aftalen. I de vedlagte papirer, en "populærfolder", står
der kun at man får stillet et kælderum tilrådighed og man er pligtig til at
aflåse det.

Inden jeg går videre, vil jeg derfor gerne vide hvad loven siger på dette
omåde?

Har prøvet lidt søgning på nettet men har ikke kunne finde noget ? Hvad her
jeg ret til ? og hvad, hvis der forsvinder noget fra kælderummet unden
låsen er brudt op ?

--
Flemming

Fra : Anders Christensen

Dato : 25-09-05 11:42

F.Larsen wrote:
> [...]
> jeg ret til ? og hvad, hvis der forsvinder noget fra kælderummet unden

Du kan jo bare skifte låsen til en du er sikker på at det kun er dig
selv der har nøgle til.
Udlejer har ikke krav på at have en nøgle.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Larsen Holstebro

Dato : 25-09-05 12:53

Anders skriv.

> Du kan jo bare skifte låsen til en du er sikker på at det kun er dig
selv
> der har nøgle til.
> Udlejer har ikke krav på at have en nøgle.

Her i Holstebro hvor jeg bor, fik jeg at vide at det nok var en gode ide
at
skifte lånere i døren til alle vores døbere og han skulle ikke haver nogen
nøgler .

mvh

Niels-Henrik

Fra : Holst

Dato : 25-09-05 11:55

F.Larsen wrote:

> [...]
> aflåse det.
>
> Inden jeg går videre, vil jeg derfor gerne vide hvad loven siger på dette

For nu lige at hoppe væk fra loven, så er det meget normalt, at
viceværten skal have en nøgle til kælderrum, idet der ofte går
installationer igennem dem.

Men sådant bør naturligvis stå i papirerne.

> Har prøvet lidt søgning på nettet men har ikke kunne finde noget ? Hvad her
> jeg ret til ? og hvad, hvis der forsvinder noget fra kælderummet unden
> låsen er brudt op ?

Det er jo lidt problematisk, hvis der ikke er tegn på indbrud.

Men man kan jo kun sige det sædvanlige: når man flytter ind et nyt sted,
sørg for at få skiftet eller omstillet alle låse.

Fra : Rea721

Dato : 25-09-05 20:22

I news:43368201$0$38686$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
skrev Holst følgende tekst:

> For nu lige at hoppe væk fra loven,

Det duer da ikke i denne gruppe?

> så er det meget normalt, at
> viceværten skal have en nøgle til kælderrum, idet der ofte går
> installationer igennem dem.

Nej, viceværten skal ikke ha nøgle til noget som helst.

> Men sådant bør naturligvis stå i papirerne.

Den slags papir kan man tøre sig i bagen med.

--
Rea721 AKA Leon Andrea skod3[remove]@721.dk
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning

Fra : Holst

Dato : 25-09-05 20:48

Rea721 wrote:

> Nej, viceværten skal ikke ha nøgle til noget som helst.

Det var det dér, hvor jeg boede tidligere. Der stod i papirerne, at
viceværten skulle have nøgle til kælder- og loftsrum. Det viste sig på
et tidspunkt også at være en god idé, da der engang kom et brud på et
vandrør.

> Den slags papir kan man tøre sig i bagen med.

Ja, vi har jo alle hver vores smag. Jeg har altid foretrukket en
væsentlig blødere fornemmelse i numsen.

Fra : Rea721

Dato : 25-09-05 23:08

I news:4336fee7$0$38676$edfadb0f@dread12.news.tele.dk
skrev Holst følgende tekst:

> Det var det dér, hvor jeg boede tidligere.

Igen, det er "bare" noget der står der.

> Der stod i papirerne, at viceværten skulle have nøgle til kælder- og
> loftsrum.

Der er intet lovgrundlag at forlange det på.

> Det viste sig på et tidspunkt også at være en god idé, da der engang kom
> et brud på et vandrør.

Om det er en god ide er irrelevant, han må altid skaffe sig adgang i sådanne
tilfælde.

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-09-05 23:18

Rea721 said the following on 26-09-2005 00:07:
> I news:4336fee7$0$38676$edfadb0f@dread12.news.tele.dk

> Igen, det er "bare" noget der står der.

> Der er intet lovgrundlag at forlange det på.

Ikke andet end at han måske ikke vil leje ud med mindre viceværten har
en nøgle. så måske ikke et lovgrundlag, men et aftalegrundlag.
/carsten

Fra : Rea721

Dato : 26-09-05 19:49

I news:43372224$0$84029$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Carsten Holck følgende tekst:

> Ikke andet end at han måske ikke vil leje ud med mindre viceværten har
> en nøgle. så måske ikke et lovgrundlag, men et aftalegrundlag.

Man kan jo aftale sig til alt, men det interressante er jo hvilken
konsekvens det kan ha hvis man feks efterfølgende skifter låsene og dermed
ikke lever op til aftalen. Der er jo noget der heder urimelige aftalevilkår.

Mener du seriøst at en lejer kan blive sat ud hvis man bryder en sådan
"aftale" ? Og i givet fald, hvilke §§ i aftaleloven (el lejeloven) mener du
kan bruges i sådan et tilfælde?

Fra : KNT

Dato : 25-09-05 20:47

"F.Larsen" <n0spam@spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> her
> jeg ret til ? og hvad, hvis der forsvinder noget fra kælderummet unden

Slap dog lidt af - er der ingen skade sket er der jo ingen grund til at
sætte himmel og hav i bevægelse - evt. kan du skifte hængelåsen eller hvad
det nu er.

Under alle omstændigheder vil din forsikringsmæssige erstatning for ting i
et kælderrum være yderst begrænset. De fleste har en meget lav
dækningsprocent for ting, som opbevares i kælderrum, lofter og garager.

Knud