SU-lån gæld til det offentlige ?
Fra : Pack Bell

Dato : 23-09-05 00:12

Jeg diskuterer med en der mener at su-lån hører under gæld til offentlige.
Også hvis tilbagebetalingsplanen ikke er misligholdt.

Jeg mener kun at gæld til det offentlige omfatter told, restskat,
tilbagebetaling af boligydelse osv.

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-05 07:45

"Pack Bell" <gfnospam@dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Også hvis tilbagebetalingsplanen ikke er misligholdt.
>
> Jeg mener kun at gæld til det offentlige omfatter told, restskat,

Tja... jeg mener nu også SU er offentlig gæld, da det jo netop er lånt ud af
staten...
....men er da ikke sikker...

Mette

Fra : per christoffersen

Dato : 23-09-05 10:59

"Pack Bell" <gfnospam@dk.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg diskuterer med en der mener at su-lån hører under gæld til offentlige.
> Også hvis tilbagebetalingsplanen ikke er misligholdt.

SU-loven:
§ 37. Misligholdt gæld efter §§ 31 og 36 samt efter den tidligere lovgivning
om uddannelsesstøtte, herunder påløbne renter og omkostninger, kan inddrives
ved udpantning. Inddrivelse kan endvidere ske ved indeholdelse i løn m.v.
hos den pågældende efter reglerne for inddrivelse af personlige skatter i
kildeskatteloven.

Hvem af jer der så lige har ret, vil jeg lade være op til jer selv at
vurdere.

/Per

Fra : Pack Bell

Dato : 23-09-05 15:33

Dvs at misligholdt gæld går under offentlig gæld.

Men omvendt står der ikke at su-gæld ikke er offentlig gæld.

Jeg vil bare være helt sikker

Fra : Henning Makholm

Dato : 23-09-05 15:53

Scripsit "Pack Bell" <gfnospam@dk.dk>

> Dvs at misligholdt gæld går under offentlig gæld.
> Men omvendt står der ikke at su-gæld ikke er offentlig gæld.

SU-gæld er gæld til det offentlige. Det kan der ikke være tvivl om.

Men hvad skal du bruge den vurdering til? Hvis det er i en sammenhæng
som "man kan ikke få tilladelse til X hvis man har gæld til det
offentlige", er der med stor sandsynlighed tale om en journalistisk
forsimpling af "man kan ikke ..."-sætningen. De underliggende regler
siger utvivlsomt at det er _forfalden_ eller _misligholdt_ gæld der
udelukker tilladelse til X.

--
Henning Makholm "Der er ingen der sigter på slottet. D'herrer konger agter
at triumfere fra balkonen når de har slået hinanden ihjel."

Fra : Pack Bell

Dato : 23-09-05 19:24

Der drejer sig om en der ville have sin thailandske kæreste på besøg i DK.
Hun havde fået turistvisum til Dk og blev opholdt i lufthavnen af politiet
fordi han havde gæld til det offentlige = su-lån.
Lånet blev betalt med det samme og hun fik lov til at komme ind.

Jeg synes det lyder utroligt.

hinanden ihjel."

Fra : Pack Bell

Dato : 23-09-05 19:32

Så der bliver ingen thai dame til mig de næste mange år :)