Download af musik fra nettet som man aller~
Fra : Steen

Dato : 22-09-05 10:00

At downloade musik fra internettet, f.eks. vha. Kazaa, for derefter at gemme
det på sin computer og høre det igen og igen er - så vidt jeg er
orienteret - ikke tilladt i henhold til gældende, dansk lovgivning.

Hvordan forholder det sig, hvis man downloader musik fra andre
internetbrugere, som man faktisk har stående på hylden derhjemme, dvs. musik
man principielt har købt og betalt? Det er nemlig fristende, da det er langt
nemmere bare at downloade musikken end selv at mp3'e alle sine gamle skiver.
Men må man det?

/steen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-09-05 10:02

Steen formulated the question :
> [...]
> nemmere bare at downloade musikken end selv at mp3'e alle sine gamle skiver.

Nej. I praksis vil det dog være stort set umuligt at bevise du ikke
selv har lavet kopien.

Fra : Grunt

Dato : 24-09-05 21:09

On Thu, 22 Sep 2005 11:02:09 +0200, "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Steen formulated the question :
>
>Nej. I praksis vil det dog være stort set umuligt at bevise du ikke
>selv har lavet kopien.

Jah, smart at lade hans samvittighed råde i stedet for juridisk rådgivning, som
han spurgte om.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-09-05 22:04

Grunt explained on 24-09-2005 :

> Jah, smart at lade hans samvittighed råde i stedet for juridisk rådgivning,
> som han spurgte om.

Mon ikke hans samvittighed havde fået lov at bestemme i sidste ende
uanset hvad han havde fået at vide ?

Men jeg kan da godt præcisere: ovenstående er IKKE en opfordring til
pirateri.

Fra : Grunt

Dato : 25-09-05 10:02

On Sat, 24 Sep 2005 23:03:41 +0200, "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>uanset hvad han havde fået at vide ?
>
>Men jeg kan da godt præcisere: ovenstående er IKKE en opfordring til

Tja, en § eller 2 fra ophavsretloven ville måske skræmme ham til ikke at
foretage pirateri hvis det var hvad loven ville have for konsekvenser for
spørgsmålet.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-09-05 13:43

Grunt explained on 25-09-2005 :

> Tja, en § eller 2 fra ophavsretloven ville måske skræmme ham til ikke at
> foretage pirateri hvis det var hvad loven ville have for konsekvenser for
> spørgsmålet.

Jamen han ved jo godt at det er ulovligt at downloade musik fra nettet,
hvorfor så fortælle ham det igen ? Spørgsmålet gik på om det var
lovligt at downloade musiknumre han har på CD, svaret er nej.

Fra : Grunt

Dato : 26-09-05 14:26

On Sun, 25 Sep 2005 14:43:27 +0200, "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
> [...]
>hvorfor så fortælle ham det igen ? Spørgsmålet gik på om det var
>lovligt at downloade musiknumre han har på CD, svaret er nej.

Naturligvis er det lovligt at downloade musik fra nettet, det er en kæmpe
industri der giver masser af penge til artisterne.
Besøg tdc musikafdeling f.eks.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-09-05 14:36

Grunt brought next idea :

> Naturligvis er det lovligt at downloade musik fra nettet, det er en kæmpe
> industri der giver masser af penge til artisterne.
> Besøg tdc musikafdeling f.eks.

Jeg vælger at tro på du godt ved det ikke var den kontekst spørgsmålet
blev stillet i.

Fra : Grunt

Dato : 26-09-05 21:45

On Mon, 26 Sep 2005 15:35:49 +0200, "Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Grunt brought next idea :

>Jeg vælger at tro på du godt ved det ikke var den kontekst spørgsmålet
>blev stillet i.

Og hvad så, en debat må udvikle sig eller dø. Jura har det med at blive
fortolket. Du var noget skråsikker på at al musikdownload var forbudt.

Fra : Jesper Brock

Dato : 25-09-05 15:07

"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse
> Tja, en § eller 2 fra ophavsretloven ville måske skræmme ham til ikke at
> foretage pirateri hvis det var hvad loven ville have for konsekvenser
for
> spørgsmålet.

Jamen, den får du da så - så håber vi, det bidrager til at julefreden også
kan sænke sig i dit hjem

Lov om Ophavsret §12:

"§ 12. Af et offentliggjort værk må enhver fremstille eller lade
fremstille
enkelte eksemplarer til sin private brug, såfremt det ikke sker i
erhvervsøjemed. Sådanne eksemplarer må ikke udnyttes på anden måde.

Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 giver ikke ret til at.....
5) fremstille enkelte eksemplarer i digital form af andre værker end
edb-programmer og databaser, medmindre det udelukkende sker til personlig
brug for fremstilleren eller dennes husstand.

Stk. 3. Uanset bestemmelsen i stk. 2, nr. 5, er det ikke tilladt uden
ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på
grundlag
af et eksemplar, der er lånt eller lejet."

Kort sagt... kopierne på nettet må slet ikke være stillet til din
rådighed.... og som følge deraf må du heller ikke kopiere dem. Skulle
nogen
mene, at denne tolkning er tvivlsom, kan vi da forstærke med §12, stk 3 -
at
kopier ikke må fremstilles af et eksemplar, der er lånt eller lejet. Da
spørgeren jo ikke ejer de filer på nettet, han vil kopiere, må han altså
ikke låne eller leje dem til at lave en kopi efter.

Lad julefreden sænke sig...

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Grunt

Dato : 26-09-05 14:24

On Sun, 25 Sep 2005 16:07:19 +0200, "Jesper Brock"
<jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse
>for
>

>Jamen, den får du da så - så håber vi, det bidrager til at julefreden også
>kan sænke sig i dit hjem
Hvorfor skal du blive personlig, fjols.

Desuden stiller musikartister tit deres værker til rådighed for buplikum, netop
for at blive downloaded, altså foreligger der tilladelse til at kopiere deres
værker. Så kan man bla.a. hos tdc købe musikken og for at gøre det skal det
downloades. Altså kan man tit downloade musk fra nettet fuldt lovligt.

Fra : Jesper Brock

Dato : 26-09-05 22:14

> Hvorfor skal du blive personlig, fjols.

Den lader vi stå et øjeblik...

> [...]
> det
> downloades. Altså kan man tit downloade musk fra nettet fuldt lovligt.

Du ved udmærket godt, hvad det oprindelige spørgsmål gik på, og det
handlede
ikke om kopiering af frie værker. Ejheller handlede det om indkøb i TDC
musikbutik. Der blev spurgt om det var tilladt at kopiere "fra andre
internetbrugere", hvis man selv havde musikken derhjemme.

Svaret er nej - at man har musikken derhjemme, giver på ingen måde
"licens"
til at downloade andres mp3'ere, bare for at man selv kan slippe for at
rippe. Så gas du bare ned og smut tilbage i TROLL-hulen med dig.

Fra : Grunt

Dato : 27-09-05 12:43

On Mon, 26 Sep 2005 23:14:07 +0200, "Jesper Brock"
<jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>"Grunt" <gruntsaver@msn.com> skrev i en meddelelse
>
>Den lader vi stå et øjeblik...

Og lav en plaket, fjols.

> [...]
>til at downloade andres mp3'ere, bare for at man selv kan slippe for at
>rippe. Så gas du bare ned og smut tilbage i TROLL-hulen med dig.

Du har meget lidt forstand på debat på usenet så fis du over i sandkassen mirc.

Fra : Kenneth

Dato : 29-09-05 11:08

> [...]
> ophavsmandens samtykke at fremstille eksemplarer i digital form på
> grundlag
> af et eksemplar, der er lånt eller lejet."

For lige at få præciseret dette:

I § 12 står at man må fremstille eller *lade fremstille* enkelte
eksemplarer....

I Stk. 3 står der så at man ikke uden ophavsmandens samtykke må fremstille
eksemplarer af lånt materiale.

Det vil sige, at hvis person A er en komplet edb-analfabet, men gerne vil
have fremstillet mp3-filer af nogle af sine lovligt indkøbte cd'er, så må
han altså ikke låne cd'erne til person B, som laver mp3-filerne og derefter
leverer *alt* materiale tilbage til person A?

En sådan procedure skal altså foretages i person A's hjem, så person B på
den måde ikke låner cd'en?

hilsen
Kenneth

Fra : Henning Wangerin

Dato : 27-09-05 22:22

On Thu, 22 Sep 2005 11:02:09 +0200, Henrik Stidsen wrote:

> Nej. I praksis vil det dog være stort set umuligt at bevise du ikke selv
> har lavet kopien.

Har du prøvet at rippe den samme cd flere gange?

Der er ingen garanti for at du får det samme binære resultat ud af at
rippe det samme nummer flere gange. Ok selve den wav-fil du læser fra
cd-en er dan samme, men mp3 eller ogg-filen du komprimerer den til vil
med meget stor sansynlighed være forskellig.

Det beviser selvfølgelig ikke hvem der har rippe den pågældende fil,
men hvis du har den samme fil som din ven, er der ret stor sansynlighed
for at den er blevet kopieret.

Fra : peter.aghl@gmail.com

Dato : 22-09-05 11:06

Steen wrote:

> [...]
> nemmere bare at downloade musikken end selv at mp3'e alle sine gamle skiver.

Det er fremmed hjælp til kopiering og ikke tilladt

Du skal være opmærksom på AGP typisk jagter dem der stiller filer
til rådighed for download og ikke dem der benytter sig af dette
"tilbud"

Så et tilbud om at andre kan hente "lovlige" kopier fra din computer
kan hurtigt bringe dig i AGP's søgelys

- Peter