/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Der er sendt en pakke til os
Fra : henrik


Dato : 21-09-05 18:35

Hej

Vi har fået tilsendt en Pakke fra Home Entertaintment AB

Hvor de byder os velkommen til Filmklubben.
Hvis vi alligevel ikke ønsker at være medlem kan vi for egen regning svende
filmen tilbage.

Vi er helt sikre på at vi ikke har bestilt noget fra dem af, og bedt dem om
at fremsende vores tilmelding.
Vi har dog endnu ikke modtaget noget fra dem.

Nu er spørgsmålet.
Kan de forlange at vi skal bruge penge på porto og tid på at køre på
posthuset?
Eller er det rimeligt at jeg beder dem indsætte kr. 100,- på min konto til
porto og ekspiditionsgebyr?
Alternativ lader filmen ligge uåbnet på min adresse hvor de kan afhente den
efter aftale?

Er der ikke noget i markedsførings loven hvor der står at men ikke bare kan
sende den slags til folk?
Evt. gerne et link, evt. et uddrag, da jeg ikke lige er så stiv i at læse
den slags

Eller er der en hel anden måde at køre denne sag på?
Og NEJ det er ikke for den smule porto, men det irritere mig at der bar
dukker sådan noget op hvor man pludselig aktivt skal framelde sig.

På forhånd tak

Henrik



 
 
Esben von Buchwald (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Esben von Buchwald


Dato : 21-09-05 18:54

Nu ved jeg ikke hvordan pakken er blevet leveret, men hvis det er via
Post Danmark, undrer det mig at I har taget imod den, uden at have
erindret at bestille (men det kan self. være en misforståelse).

Er pakken forudbetalt, eller var der efterkrav på?

Personligt ville jeg skrive en mail til firmaet, og bede dem afhente
pakken eller overføre de 100 kr til returen...

Tror du du står lidt dårligere, når du selv har valgt at modtage
pakken


henrik (21-09-2005)
Kommentar
Fra : henrik


Dato : 21-09-05 21:07


>"Esben von Buchwald" <groups.google.com@amokk.dk> skrev i en meddelelse
> >news:1127325242.066654.147820@g14g2000cwa.googlegroups.com...
>Nu ved jeg ikke hvordan pakken er blevet leveret, men hvis det er via
>Post Danmark, undrer det mig at I har taget imod den, uden at have
>erindret at bestille (men det kan self. være en misforståelse).
>
>Er pakken forudbetalt, eller var der efterkrav på?
>
>Personligt ville jeg skrive en mail til firmaet, og bede dem afhente
>pakken eller overføre de 100 kr til returen...>
>
>
>Tror du du står lidt dårligere, når du selv har valgt at modtage
>pakken

Pakken er sendt som brev og lå bare i vores postkasse.
Så vi har ikke valgt at "modtage" den.
Den er heller ikke betalt, der ligger et girokort i pakken

mvh
Henrik



Søren G (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Søren G


Dato : 22-09-05 09:02


"henrik" <no@email.nl> wrote in message
news:4331bd35$0$94403$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Pakken er sendt som brev og lå bare i vores postkasse.
> Så vi har ikke valgt at "modtage" den.
> Den er heller ikke betalt, der ligger et girokort i pakken

Så er det let nok...Skriv modtagelse nægtet på kuverten, og læg den i en
postkasse.

--
Søren



Kim (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 22-09-05 09:19

On Thu, 22 Sep 2005 10:01:38 +0200, "Søren G" <soreng@invalid.wq> wrote:

>"henrik" <no@email.nl> wrote in message
>news:4331bd35$0$94403$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

>> Pakken er sendt som brev

Så er det ikke en pakke, men en brevforsendelse.

>og lå bare i vores postkasse.
>> Så vi har ikke valgt at "modtage" den.
>> Den er heller ikke betalt, der ligger et girokort i pakken

>Så er det let nok...Skriv modtagelse nægtet på kuverten,
>og læg den i en postkasse.

Den mulighed accepterer Post Danmark ikke ( portofrit ),
når forsendelsen har været åbnet.

--
Kim


henrik (22-09-2005)
Kommentar
Fra : henrik


Dato : 22-09-05 09:40


"Kim" <k@x.x> skrev i en meddelelse
news:u0q4j19vd6h11dnbtuaeu0ned2v7vlt4en@4ax.com...
> On Thu, 22 Sep 2005 10:01:38 +0200, "Søren G" <soreng@invalid.wq> wrote:

> Den mulighed accepterer Post Danmark ikke ( portofrit ),
> når forsendelsen har været åbnet.
>
Og det har den været.

Mvh
Henrik



Søren G (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Søren G


Dato : 22-09-05 09:40


"Kim" <k@x.x> wrote in message
news:u0q4j19vd6h11dnbtuaeu0ned2v7vlt4en@4ax.com...
> Så er det ikke en pakke, men en brevforsendelse.

Har jeg skrevet at det var en pakke ?

> Den mulighed accepterer Post Danmark ikke ( portofrit ),
> når forsendelsen har været åbnet.

Det er post danmarks problem, og en problemstilling de må tage op med den
oprindelige afsender af brevet (Filmklubben).

--
Søren



per christoffersen (22-09-2005)
Kommentar
Fra : per christoffersen


Dato : 22-09-05 10:05


"Søren G" <soreng@invalid.wq> skrev i en meddelelse
news:43326dd1$0$94467$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

>> Den mulighed accepterer Post Danmark ikke ( portofrit ),
>> når forsendelsen har været åbnet.
>
> Det er post danmarks problem, og en problemstilling de må tage op med den
> oprindelige afsender af brevet (Filmklubben).

Det er da noget vrøvl.
Post Danmark har ikke nogen udeståender med hverken Filmklubben eller
modtageren, og det kan ikke blive Post Danmarks problem, at Filmklubben
forsøger at binde en modtager ulovligt.
Man kan benytte deres services efter de retningslinjer de har, eller lade
være, men går man udover havd deres services dækker, så skaber man kun
problemer for sig selv.

Det er unødigt al den stund, at modtagren slet ikke behøver at returnere
forsendelsen, men bare kan lade den ligge til afhentning (eller beholde den
og bruge den, hvis man går ud fra, at den ikke er sendt ved en fejl.).

/Per




Søren G (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Søren G


Dato : 22-09-05 11:02


"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message
news:433272e3$0$58144$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Det er da noget vrøvl.

Nej du læser bare ikke hvad der er skrevet.

> Det er unødigt al den stund, at modtagren slet ikke behøver at returnere
> forsendelsen, men bare kan lade den ligge til afhentning (eller beholde
den
> og bruge den, hvis man går ud fra, at den ikke er sendt ved en fejl.).

Det er så noget helt andet. Men ved returnering til afsender behøver man
ikke engang at kontakte filmklubben, så det er alt andet ligegyldigt.

--
Søren



Kim (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Kim


Dato : 22-09-05 10:59

On Thu, 22 Sep 2005 10:39:45 +0200, "Søren G" <soreng@invalid.wq> wrote:

>> Så er det ikke en pakke, men en brevforsendelse.

>Har jeg skrevet at det var en pakke ?

Nej.

>> Den mulighed accepterer Post Danmark ikke ( portofrit ),
>> når forsendelsen har været åbnet.

>Det er post danmarks problem, og en problemstilling de må tage op med den
>oprindelige afsender af brevet (Filmklubben).

Vrøvl.

--
Kim


Søren G (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Søren G


Dato : 22-09-05 13:10


"Kim" <k@x.x> wrote in message
news:o005j11o5rn122o4bk9r9nalqdk91baiki@4ax.com...
> Vrøvl.

Nej det er ikke vrøvl. Det der rent praktisk sker er jo at brevet bliver
registreret som underfrankeret, og eftersom man har streget de oprindelige
modtageroplysninger ud på brevet (skal man jo når man nægter modtagelse af
breve), går opkrævningen på den manglende porto til modtageren af brevet,
altså filmklubben. Det er post danmarks problem at få inddrevet pengene fra
filmklubben.

--
Søren



Peter Makholm (22-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 22-09-05 09:55

Kim <k@x.x> writes:

>>"henrik" <no@email.nl> wrote in message
>>news:4331bd35$0$94403$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>>> Pakken er sendt som brev
>
> Så er det ikke en pakke, men en brevforsendelse.

Det er heldigvis fuldstændig unerordnet i denne sag. Man accepterer
heller ikke et køb ved at kviterer for en pakke som UPS prøver at
levere.

Som sagt er det forbrugeraftalelovens §8 der er relevant. Hvis det er
en fejl skal Henrik give mulighed for at fejlen skal kunne rettes (dog
uden at han skal have udgifter ved det).

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp
http://hacking.dk | -- Depending on you point of view

Peter Makholm (21-09-2005)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 21-09-05 19:15

"henrik" <no@email.nl> writes:

> Hvor de byder os velkommen til Filmklubben.
> Hvis vi alligevel ikke ønsker at være medlem kan vi for egen regning svende
> filmen tilbage.
>
> Vi er helt sikre på at vi ikke har bestilt noget fra dem af, og bedt dem om
> at fremsende vores tilmelding.
> Vi har dog endnu ikke modtaget noget fra dem.

Hvis det ikke er sendt til jer ved en fejl kan I beholde varen uden at
betale. Hvis firmaet påstår at der er sket en fejl har de selvfølgelig
mulighed for at få varen afhentet, men det er ikke jer der hæfter for
at afhjælpe firmaets fejl.

> Er der ikke noget i markedsførings loven hvor der står at men ikke bare kan
> sende den slags til folk?
> Evt. gerne et link, evt. et uddrag, da jeg ikke lige er så stiv i at læse
> den slags

Nej, du skal over i Forbrugeraftaleloven. Dens §8 siger:

§8. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en
forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke
en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en
erhvervsdrivende en tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes
forudgående anmodning, kan forbrugeren ikke blive forpligtet til at
betale vederlag herfor.

> Nu er spørgsmålet.
> Kan de forlange at vi skal bruge penge på porto og tid på at køre på
> posthuset?

Nej.

> Eller er det rimeligt at jeg beder dem indsætte kr. 100,- på min konto til
> porto og ekspiditionsgebyr?

Det vil måske være lidt frækt.

> Alternativ lader filmen ligge uåbnet på min adresse hvor de kan afhente den
> efter aftale?

Det er en mulighed.

> Eller er der en hel anden måde at køre denne sag på?

Basalt set ville jeg lade dem finde ud af om det er en fejl og komme
med et forslag til hvordan fejlen kan blive rettet. Hvis du vil være
helt sikker, så henvender du dig igen og fortæller at hvis du ikke
hører andet inden for 14 dage, så antager du at der ikke er tale om en
fejl fra deresa side og du derfor vil beholde varen efter
forbrugeraftalelovens §8.

--
Peter Makholm | There are 10 kinds of people. Those who count in
peter@makholm.net | binary and those who don't
http://hacking.dk |

henrik (21-09-2005)
Kommentar
Fra : henrik


Dato : 21-09-05 21:19


"Peter Makholm" <peter@makholm.net> skrev i en meddelelse
news:87ek7i47a7.fsf@xyzzy.adsl.dk...
> "henrik" <no@email.nl> writes:
>
> Hvis det ikke er sendt til jer ved en fejl kan I beholde varen uden at
> betale. Hvis firmaet påstår at der er sket en fejl har de selvfølgelig
> mulighed for at få varen afhentet, men det er ikke jer der hæfter for
> at afhjælpe firmaets fejl.
>
"pakken" som er et brev der lå i vores postkasse er adrasseret med mit
korrekte navn og adresse.


>
> Nej, du skal over i Forbrugeraftaleloven. Dens §8 siger:
>
> §8. Fremsender eller afleverer en erhvervsdrivende en vare til en
> forbruger uden dennes forudgående anmodning, og skyldes dette ikke
> en fejl, kan forbrugeren beholde varen vederlagsfrit. Udfører en
> erhvervsdrivende en tjenesteydelse for forbrugeren uden dennes
> forudgående anmodning, kan forbrugeren ikke blive forpligtet til at
> betale vederlag herfor.
>

Tak

>> Nu er spørgsmålet.
>> Kan de forlange at vi skal bruge penge på porto og tid på at køre på
>> posthuset?
>
> Nej.
>
OK

>> Eller er det rimeligt at jeg beder dem indsætte kr. 100,- på min konto
>> til
>> porto og ekspiditionsgebyr?
>
> Det vil måske være lidt frækt.

Ja, men det var også for at understrege min mening omkring deres metoder

>> Alternativ lader filmen ligge uåbnet på min adresse hvor de kan afhente
>> den
>> efter aftale?
>
> Det er en mulighed.

OK

>
>> Eller er der en hel anden måde at køre denne sag på?
>
> Basalt set ville jeg lade dem finde ud af om det er en fejl og komme
> med et forslag til hvordan fejlen kan blive rettet. Hvis du vil være
> helt sikker, så henvender du dig igen og fortæller at hvis du ikke
> hører andet inden for 14 dage, så antager du at der ikke er tale om en
> fejl fra deresa side og du derfor vil beholde varen efter
> forbrugeraftalelovens §8.
>

Jeg sender dem en mail
Tak for svaret


/Henrik



-=JF=- arb (22-09-2005)
Kommentar
Fra : -=JF=- arb


Dato : 22-09-05 14:59

"henrik" <no@email.nl> skrev i en meddelelse
news:4331bffb$0$94431$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
>
>
> Ja, men det var også for at understrege min mening omkring deres metoder
>
Jeg tror godt at du kan gå ud fra at det ikke er 'deres metoder' at sende
hverken pakker eller breve med DVD-film til tilfældige mennesker

Der er nok nærmere tale om at nogen har udfyldt et kuponhæftetilbud i dit
navn... Jeg var for år tilbage selv udsat for den 'spøg' og modtog jævnligt
det mest underlige kuponhæfte-junk i postkassen.

Mvh John



henrik (22-09-2005)
Kommentar
Fra : henrik


Dato : 22-09-05 21:36


"-=JF=- arb" <oplyses@ikke.invalid> skrev i en meddelelse
news:zMyYe.68609$Fe7.231333@news000.worldonline.dk...
> "henrik" <no@email.nl> skrev i en meddelelse
> news:4331bffb$0$94431$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Jeg tror godt at du kan gå ud fra at det ikke er 'deres metoder' at sende
> hverken pakker eller breve med DVD-film til tilfældige mennesker
>
> Der er nok nærmere tale om at nogen har udfyldt et kuponhæftetilbud i dit
> navn... Jeg var for år tilbage selv udsat for den 'spøg' og modtog
> jævnligt det mest underlige kuponhæfte-junk i postkassen.
>
Ja det er da også en mulighed, selv om jeg ikke lige kan forestille mig
nogen gøre dette.

Jeg har sendt dem en mail idag, nu må jeg jo lige se hvordan de reagere
Og så følger jeg da lige op på det her i gruppen senere.

MVH
Henrik
-Tak for alle svarene.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408947
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste