Kan udlejer bestemme over lejers internetf~
Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-09-05 18:06

Jeg skal til at flytte på kollegie, og har hørt rygter om, at det
ikke er sikkert hvorvidt kollegiet tillader at jeg bestiller min egen
ADSL forbindelse, som går til kollegieværelset, da dette jo
indebærer at der skal oprettes en fastnetlinje med telefonstik på
værelset.

Mit spørgsmål er nu, om det er lovligt for en udlejer, at forhindre
en beboer i at installere sin egen telefonlinje eller ADSL, når
teleselskabet i øvrigt er friske på at levere linjen?

Det skal siges at der på kollegiet i forvejen er telefon og internet
via deres interne net, (jeg vil gerne have mit HELT eget) men mit
indtryk er ellers at det nærmest er en menneskeret i DK at få
installeret en fastnetlinje?

Håber der er nogen der kan referere til en form for lovgivning på
området, hvis det skulle gå så galt at kollegiet vil forhindre mig i
at oprette min egen forbindelse...

Fra : John Nielsen

Dato : 21-09-05 18:28

Så vidt jeg kan se har du mulighed for fastnettelefon din såkaldte
menneskeret er jo opfyldt *G*
Hvad står der i din kontrakt og hvad er problemet med den allerede
eksisterende ?
John

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 22-09-05 08:32

"John Nielsen" <johnkurt@fjerndettemail.dk> skrev:

> Udlejeren kan ihvertfald bestemme om nogle må trække nye
> telefonkabler samt sætte nye telefonstik hvis det er nødvendigt.

Kan udlejeren det?

Lov om leje af almene boliger:
§ 35. Lejeren har ret til at foretage sædvanlige installationer i det
lejede, medmindre udlejeren kan godtgøre, at ejendommens el- og
afløbskapacitet ikke er tilstrækkelig til installationen. Lejeren skal
give meddelelse til udlejeren, inden lejeren foretager installationen.

§ 39. Lejeren har ret til at udføre forbedringer af boligen og ved
fraflytning få økonomisk godtgørelse for de afholdte dokumenterede
udgifter. Retten omfatter ikke hårde hvidevarer.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 23-09-05 00:17

> [...]
> afløbskapacitet ikke er tilstrækkelig til installationen. Lejeren skal
> give meddelelse til udlejeren, inden lejeren foretager installationen.

Vil det sige, at man ubetinget har pligt til at underrette udlejer om
installation af f.eks. ADSL, uanset hvilken type lejebolig man bor i?

Eller er det tiltænkt i større henseender, hvor man f.eks. får
installeleret nyt sikringsskab, toilet og lign?

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-09-05 08:59

Esben von Buchwald <use-net@rem_oVe-amokk.dk> skrev:

> Vil det sige, at man ubetinget har pligt til at underrette udlejer
> om installation af f.eks. ADSL, uanset hvilken type lejebolig man
> bor i?

Nej.

Det med el- og afløbskapacitet gælder eksempelvis vaskemaskiner,
tørretumblere og lignende.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 24-09-05 15:29

> Nej.
>
> Det med el- og afløbskapacitet gælder eksempelvis vaskemaskiner,
> tørretumblere og lignende.

Det kan godt være jeg spørger dumt, men skal det så forstås således, at
en ADSL-installation er så lille en ændring (i.e. kræver begrænset
mængde håndværkerbesøg), at udlejer ikke kan bestemme hvorvidt lejeren
må udføre denne eller ej?

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : bem

Dato : 26-09-05 00:05

Esben von Buchwald wrote:

> [...]
> at en ADSL-installation er så lille en ændring (i.e. kræver begrænset
> mængde håndværkerbesøg), at udlejer ikke kan bestemme hvorvidt lejeren

Nej, det skal forstås sådan, at ADSL ikke er en selvstændig, fysisk
installation, og den kræver ikke håndværkerbesøg. Det gør derimod
fastnetlinien, som ADSL også benytter sig af. Du skal derfor formodentlig
meddele udlejer på forhånd, at du agter at få installeret et telefonkabel.
Hvad du skal bruge det til kommer jo ikke udlejer ved.

/Bo

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-09-05 18:46

Min forståelse af en fastnet-telefon er en normal gammeldags linje,
fra boligen til en central, og ikke bare en telefon på et lokalnet,
hvor man trykker 0 for at ringe ud...

I lejekontrakten står intet om det, kan heller ikke finde noget på
www.nybro.dk

Jeg har skrevet til K-net som er foreningen bag kollegiets netværk, og
de har henvist mig til kollegiets egen netgruppe, hvorfra jeg venter
på svar.

Men uanset udfald, vil jeg gerne vide om en udlejer på nogen måde har
ret til at bestemme over sådanne ting...

Fra : John Nielsen

Dato : 21-09-05 19:57

Udlejeren kan ihvertfald bestemme om nogle må trække nye telefonkabler samt
sætte nye telefonstik hvis det er nødvendigt. Jeg kan godt se du har en
anden opfattelse af begrebet fastnet; men hvori ligger problemet i at
benytte det eksisterende og uanset hvad så har du en fastnet-telefon bare
via et omstillingsbord. Fastnet-telefon dækker jo bare over at den er fast
på telefonnettet vs mobiltelefon. Det siger altså ikke noget om hvorledes
fastnet-telefonen er koblet på telefonnettet.

Fra : Holst

Dato : 21-09-05 20:03

John Nielsen wrote:

> [...]
> på telefonnettet vs mobiltelefon. Det siger altså ikke noget om hvorledes
> fastnet-telefonen er koblet på telefonnettet.

Problemet ligger i, at han via kollegiets interne telefoncentral ikke
kan få sin egen ADSL-forbindelse.

Fra : Jens. B.

Dato : 22-09-05 04:41

John Nielsen wrote:
> [...]
>
> Men uanset udfald, vil jeg gerne vide om en udlejer på nogen måde har
> ret til at bestemme over sådanne ting...

Hvem snakker du med ?

Fra : J. Kragh

Dato : 22-09-05 06:50

Med hensyn til "ret" til en telefonforbindelse, så tag lige og kig i bkg.
1254 af 14 dec 2004. Se den på ITST hjemmeside. Som jeg forstår det, så har
kolligiet mere end opfyldt deres forpligtelser. Herudover er det kollegiets
regler for opsætning af telefonkabler etc. der gælder.

I øvrigt findes der jo andre teknologier end kabelforbindelser.

mvh

Jørgen

Fra : Grunt

Dato : 22-09-05 08:20

On 21 Sep 2005 10:05:30 -0700, "Esben von Buchwald" <groups.google.com@amokk.dk>
wrote:
in dk.videnskab.jura

>Håber der er nogen der kan referere til en form for lovgivning på
>området, hvis det skulle gå så galt at kollegiet vil forhindre mig i
>at oprette min egen forbindelse...

Du kan evt. læse den almene lejelov, som din boligform henhører under.
Det er iøvrigt lang tid siden denne gruppe er holdt op med at give referencer
til lovgivning endsige citere fra love.
Du er bedre stillet ved at kontakte advokatvagten e.lign.

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-09-05 17:57

> Det er iøvrigt lang tid siden denne gruppe er holdt op med at give referencer
> til lovgivning endsige citere fra love.
> Du er bedre stillet ved at kontakte advokatvagten e.lign.
Er jeg gået forkert, eller er det stadig det der står på
http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.jura
som gælder herinde?

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Henning Makholm

Dato : 22-09-05 18:47

Scripsit Esben von Buchwald <use-net@rem_oVe-amokk.dk>

> Er jeg gået forkert, eller er det stadig det der står på
> http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.jura
> som gælder herinde?

Du svarer en kendt trold som blot er ude på at skælde ud og gøre sig
bemærket.

--
Henning Makholm "Monsieur, vous êtes fou."

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-09-05 20:25

> Du svarer en kendt trold som blot er ude på at skælde ud og gøre sig
> bemærket.

Sorry, kunne jeg næsten sige mig selv, med navnet Grunt...

--
MVH: Esben von Buchwald
http://www.sbn.as

Fra : Grunt

Dato : 24-09-05 21:07

On Thu, 22 Sep 2005 21:25:00 +0200, Esben von Buchwald
<use-net@rem_oVe-amokk.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Sorry, kunne jeg næsten sige mig selv, med navnet Grunt...

Nåhja, når du så også tror på løgne, så er du for dum.
Læs du så bare videre om deres personlige meninger og andet pis der ikke har
noget med jura at gøre.
Mit råd er derfor tilbagetrukket, lev som du lærer herinde.