Arveret ... igen - igen ...
Fra : BOB

Dato : 21-09-05 15:12

Jeg er far til to - er fraskilt - og for noget tid siden
meddelte min søn mig at han ikke ønsker kontakt til
mig mere .... (han er voksen) det var noget af en melding!

Spørgsmålet er enkelt - hvis han ikke kommer til besindelse
kan jeg så gøre ham arveløs - eller bede ham frasige sig ret til at
arve mig når jeg dør som alle andre?

Vil der altid være en tvangsarv? - det er en trist historie - som
jeg ikke vil uddybe nærmere, da den berører mig dybt.

Omvendt vil jeg ikke blot accepterer at blive kasseret som
en anden ven eller veninde eller kone.

Jeg vil gerne vide hvor jeg står!

Med venlig hilsen
BOB

Fra : per christoffersen

Dato : 21-09-05 15:24

"BOB" <bob@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er enkelt - hvis han ikke kommer til besindelse
> kan jeg så gøre ham arveløs - eller bede ham frasige sig ret til at
> arve mig når jeg dør som alle andre?

Du kan ikke selv gøre ham helt arveløs, - han har altid ret til sin
tvangsarv, som er halvdelen, at den arv der ellers ville tilfalde ham efter
arvelovens regler (hvor meget det er, kommer an på, hvor mange andre
arvinger der er ).

Ham kan imidlertid selv give afklad på sin arv efter arveloven:
§ 31. En arving kan over for arveladeren mod eller uden vederlag give afkald
på sin arveret. Afkaldet har også virkning for udstederens livsarvinger,
medmindre disses arveret er forbeholdt.

Om dette kan lade sig gøre i praksis, er du nok den bedste til at vurdere.

En advokat vil i øvrigt kunne hjælpe med et testamente, der begrænser
sønnens arv mest muligt. Der er også mulighed for at arbejde med skattefri
gaver til de andre arvinger, der kan begrænse din formue inden den skal
deles ved din død.

/Per

Fra : BOB

Dato : 21-09-05 15:32

Hej Per ...

1000 TAK for et hurtigt og fyldigt svar.

Det er som skrevet stod en trist sag, som går mig på,
men omvendt vil jeg behandles ordentligt.

Endnu engang mange tak for et flot og hurtigt
svar.

Nu har jeg noget et tænke viddere på ... !

MvH - BOB

Fra : rasmus carlsen

Dato : 21-09-05 15:35

"BOB" <bob@lite.dk> skrev i en meddelelse

> Det er som skrevet stod en trist sag, som går mig på,
> men omvendt vil jeg behandles ordentligt.

- ja, og uden at kende til historien vil jeg tillade mig at gætte på, at
hvis du beder ham om at fraskrive sig arven kan du nok være ganske sikker på
at I aldrig kommer overens ...

ras

Fra : Holst

Dato : 21-09-05 15:57

BOB wrote:

> [...]
> jeg ikke vil uddybe nærmere, da den berører mig dybt.
>
> Omvendt vil jeg ikke blot accepterer at blive kasseret som

Der vil altid være en tvangsarv.

Du kan råde over halvdelen af dine værdier. Denne halvdel kan du
testamentere til hvem du vil, f.eks. dit andet barn, kattenes værn eller
nogen helt tredje.

Den sidste halvdel er tvangsarven. Den går til dine tvangsarvinger,
herunder din søn.

Antager vi, at du kun har to tvangsarvinger (dine to børn) og en formue
på 1.000.000 kr. (dejligt rundt tal), kan vi forestille os følgende to
scenarier:

Du har ikke skrevet noget testamente: I dette tilfælde vil dine børn
hver arve en halvdel af dine formue, dvs. hver arver 500.000 kr. (hvoraf
de så skal betale noget i arveafgift, men det er en anden historie).

Har du derimod skrevet et testamente, kan du i det testamente sørge for,
at dit andet barn arver mest muligt. Dit andet børn vil dermed kunne
arve den halvdel, som du kan råde helt over, samt sin halvdel af
tvangsarven, dvs. 500.000 kr. plus 250.000 kr. (altså 750.000 kr. i
alt). Sønnen vil så kun arve sin halvdel af tvangsarven, dvs. 250.000 kr.

Din søn vil naturligvis, når den tid kommer, have mulighed for at
frasige sig arven ... men vil han det?

Fra : Lars L. Jensen

Dato : 21-09-05 20:09

Hej,

> Der vil altid være en tvangsarv.

Hvis der er en man ikke ønsker skal arve noget som helst, så er man nød
til at bruge det hele inden sin død.

> Din søn vil naturligvis, når den tid kommer, have mulighed for at
> frasige sig arven ... men vil han det?

Han behøver vel ikke vente?

Mvh
Lars

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-09-05 00:04

Lars L. Jensen wrote:

> Han behøver vel ikke vente?

Nej, den slags kan aftales når som helst.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : jones_net

Dato : 22-09-05 08:25

"Holst" <newssep05@shelter.dk> wrote in message

> [...]
> kun arve sin halvdel af tvangsarven, dvs. 250.000 kr.
>
> Din søn vil naturligvis, når den tid kommer, have mulighed for at frasige

Først: jeg er ikke jurist, men mener reglerne er ca således:
Du kan give dine børn pengegaver (og svigerbørn måske...) hvert år, som ikke
er skattepligtige (ca. 50.000,- per person). På den måde kan du nedbringe
arven, og forfordele de af dine arvinger, som du gerne vil have skal arve
mest.

Det gør sikkert ikke forholdet til din søn bedre, men det er en alternativ
måde at nebringe hans arv på. Husk dog, at hvis I skulle blive gode venner
igen, er det ikke muligt at trække pengene tilbage! Det er meget lettere med
et testamente!

/J

Fra : Holst

Dato : 22-09-05 11:38

jones_net wrote:

> [...]
> igen, er det ikke muligt at trække pengene tilbage! Det er meget lettere med

Nej, men i det tilfælde vil man så efterfølgende kunne skrive et
testamente, der tilgodeser sønnen mere end øvrige søskende, som
tidligere er blevet begunstiget med pengegaver.

Men vil knægten ikke have noget at gøre med faderen, så må han jo også
tage følgerne, både nu og i fremtiden, med.