Familiars
Fra : Michael Jeppesen

Dato : 09-06-01 18:08

Hej
Jeg spiller D&D 3e og ville lige høre jeres mening om familiars. Kan en
Sorcerer/wizard have mere end en, eller er det en umulighed???

Fra : Wrathchild

Dato : 10-06-01 07:25

Som det står ser det ud til at hver Sorcerer/Wizard kun kan have én af
gangen - hvilket jeg personligt finder helt rimeligt ud fra et
balance-perspektiv

Wrath

Fra : Yulian K. Gaard

Dato : 10-06-01 13:27

Enig ! Det havde ellers været en rar extra kropsbygningsbonus med en 10-12
frøer !

--

Respectfully submitted.

" Magic is a way of life. "

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 10-06-01 13:51

"Yulian K. Gaard" <cfp8142@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Enig ! Det havde ellers været en rar extra kropsbygningsbonus med en 10-12
> frøer !
>
> --
> Jep - og i principet er det vel også fordi magen har bundet sig specifikt
til netop _det_ dyr. Det er imho også svært at forestille sig den klassiske
heks med mere end et kræ/tjenende ånd! Hexia de Trix har kun én ravn.

Jakob

Fra : Butch

Dato : 10-06-01 20:29

"Nex (Formerly known as Jakob, formerly known as Nex)"
<nexNOSPAM@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
klassiske
> heks med mere end et kræ/tjenende ånd! Hexia de Trix har kun én ravn.

Hej
Odin har to.
Hilsen
Thomas

Fra : Torben G. Hansen

Dato : 10-06-01 21:06

Odin er en gud......

Fra : Andreas Haugstrup - ~

Dato : 10-06-01 21:48

Torben G. Hansen skrev i meddelelsen ...
>Odin er en gud......

Det er der også flere karakterer der er

Fra : Torben AEgidius Moge~

Dato : 11-06-01 09:00

"Andreas Haugstrup - solitude.dk" <admin@solitude.dk> writes:

>Det er der også flere karakterer der er

Ja, karakteren 13 er i hvert fald Gud.

Jeg har aldrig brudt mig om at man oversætter "character" med
"karakter" (det grænser til decideret undersættelse. På dansk er
karakter noget man har, ikke noget man er). Min bedste bud er "figur",
hvorved "player character" bliver til "spillerfigur".

For ikke at køre for meget af sporet, så var det klart i de
oprindelige AD&D regler, at man kun kunne have én "familiar" (er der
nogen, der kender et dansk ord for det?). Jeg kender ikke 3E godt nok
til at vide om det er ændret, men jeg tvivler på det. Historisk set er
en heks/troldkarl blevet defineret som en, der har "a familiar
spirit", altså i ental. Man ser jo som regel også kun et dyr i
forbindelse med en heks eller troldmand. Nogen har allerede nævt Hexia
de Trix' ravn, derudover er der Merlins ugle, Gargamels kat, diverse
hekse med sorte katte, heksen i Disneys Askepot med sin ravn, diverse
eksempler fra Harry Potter osv. Odin er ret enestående ved at have to
ravne.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : Morten Bonnin

Dato : 11-06-01 09:25

Odin har også 2 ulve :)

Fra : Torben AEgidius Moge~

Dato : 11-06-01 09:58

Morten Bonnin <bonnin@nru.dk> writes:

>Odin har også 2 ulve :)

Og en hest. Og Thor har to geder og Frej et vildsvin (Gullinbursti).
Men hverken de eller ulvene i samme grad knyttet til deres ejere som
Hugin og Munin er til Odin.

   Torben Mogensen (torbenm@diku.dk)

Fra : Michael Jeppesen

Dato : 11-06-01 11:20

Jeg har fundet løsningen. I Dragonmagasin #280 er der en artikel om
familiars, og der beskrives der en feat der hedder "extra familiar", gøt
hvad den gør :)
Torben AEgidius Mogensen <torbenm@diku.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9g216e$b3d@grimer.diku.dk...

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 11-06-01 15:31

Jeg vil mene at i og med at Odin er en gud, så kan han tillade sig lidt mere
end en gennemsnits-heks eller 10 levels magiker

Jakob

Fra : Anders Kjaer Sloth

Dato : 11-06-01 14:32

Desuden er Odin vist mere druide end nogen form for acane spellcaster.

-Anders

Fra : Inger Marie

Dato : 12-06-01 08:43

Nope - Odin er ikke en druide. Odin er vist ret ligeglad med naturen - han
er gud for død, krig, viden og magi.. Hans favorit-våben er spyddet. Det er
en gammel skik at når man erklærer krig, så kaster man et spyd (det er også
noget man kan gøre på behageligt afstand af den anden hær .

Odin er lidt speciel i forhold til de øvrige guder, da han egentligt burde
være lawfull good, som den øverste gud. Men sådan som han klæder sig ud
(endda ved flere lejligheder i kvindeklæder, hvilket på den tid var
skilsmissegrund - men jeg formoder at hvis man er gift med gudinden for
ægteskab, så kan man tillade sig lidt mere). Han er en trickster.

Jeg formoder at hvis man sammenligner ham med jætterne, så er han god. Men
sammenligner man ham f.eks. med Jesus så havde han vel ikke sin bedste æon
i vikingetiden.

Egentligt minder han måske mest om Boccob, men har altså også død, krig og
ødelæggelse som sine domæner. Trickery er derimod noget han selv gør, men
som han til enhver tid vil straffe andre for...

Jeg har leget lidt med tanken om at lave en nordisk version af guderne med
tilhørende domæner fra DnD 3. edition. Men Odin skulle laves rigtig så
ville han blive den absolut bedste gud og alle clerics ville tilbede ham.
Dette stemmer ikke med at man i Danmark bedst kunne lide Thor og syd for os
var det Tyr. Øst for? Det har jeg glemt.

Så man skulle lave nogle restriktioner og ulemper for clerics af Odin, som
gjorde at man ikke ville vælge ham bare for at få hans fede domæner... Men
hvad skulle det være? En kirke som vil have 90% af alt du tjener/finder?
Det lægger det ret meget op til GM at sørge for balancen, hvis clericen
snyder, giver det meste til sine kammerater og "låner" det af dem. Kan man
finde på noget, hvor ulemperne er mere regelfaste?
--ingermarie

Anders Kjaer Sloth <anders_sloth@nospamhotmail.com> wrote in article
<3b24c889$0$197$ba624c82@nntp01.dk.telia.net>...

Fra : Morten Bonnin

Dato : 12-06-01 12:30

Man kan da bare give dem der tilbeder Thor ekstra gode kamp-evner ;)
Odin er jo ikke ligefrem ham der går i spidsen når der er kamp...han er mere
snu...
Det lyder fint med D&D3E med nordiske guder...så lærer man også lidt
historie...og de har de fedest magiske ting :)
Mail endelig hvis du har nogle forslag...

Fra : Anders Kjaer Sloth

Dato : 12-06-01 17:40

Nej lad endelig være med at maile. Post et indlæg istedet. Jeg vil f.eks.
også gerne se det.

-Anders

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 12-06-01 15:24

> [...]
os
> var det Tyr. Øst for? Det har jeg glemt.

Jeg kan ikke huske hvorvidt guderne blev brugt, eller rettere hvor meget de
blev brugt, i det desværre hedengangne Viking - er der nogen der kan huske
det?
Man kunne eventuelt drage inspiration derfra.

Jakob

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 14-06-01 22:24

"Nex (Formerly known as Jakob, formerly known as Nex)"
<nexNOSPAM@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
<Snip>
> Jeg kan ikke huske hvorvidt guderne blev brugt, eller rettere hvor meget de
> blev brugt, i det desværre hedengangne Viking - er der nogen der kan huske
> det?

Jeg sidder her med Viking foran mig, plus der ligger et komplet sæt i en
gavekasse oven på skabet, så helt hedengangen er det da ikke.

Der er 2 sider om guderene, men kun i en generel form. Guderne har ingen
indflydelse på hvilke evner din spilperson får. Det står dig fuldstændigt frit
for at bestemme hvem, og hvordan, din person skal tro på en eller flere af
guderne. Så det er altås "kun" en rollespilsmæssig fordel/ulpempe at tro på en
bestemt gud.

Ofte brugte vikingerne jo netop den gud der var brug for, så man behøvede ikke
at holde sig til en gud. Altså kunne man blote til Njord når man skulle sejle,
eller til Freja når konen skulle føde, eller Tyr når man skulle i krig.

Magien i Viking er ret anderledes end andre spil. Der er ingen sejd eller signen
(spellcasting). Der er derimod tre former for magi (kaldet evner), som hver
indeholder nogle underformer (kaldet færdigheder):

Gudeviden: Blot (ofring af et dyr eller ting til guden for at få hjælp til et
eller andet, i ekstreme tilfælde ofring af en træl eller et menneske). Spåning
(forudsigelse, ofte i kryptisk form).
Runer: Budskab (lægge skjulte beskeder til dine venner, som fjenderne ikke kan
finde). Kraftruner (runer som gør våben, værktøj og andre genstande bedre til
det de nu engang skal bruges til). Amulet (en personlig beskyttelse mod noget
specifikt).
Urteviden: Henbredende urter (hjælper med af blive rask efter sygdom).
Sårhelende urter (stoppe blødninger og forhindre betændelse). Skadende urter
(gifte eller mindre farlige urter).

> Man kunne eventuelt drage inspiration derfra.

Det er i hvert fald en mindre direkte måde at bruge magi på. Langt mere
interessant end Longsword +1, 7th level Fireball og Cure Major Wounds IMO.

Lars
--
Lars Wagner Hansen, Jagtvej 11, 4180 Sorø
l-hansen@post4.tele.dk http://home4.inte.tele.dk/l-hansen

Fra : Nex \(Formerly known~

Dato : 14-06-01 22:41

> [...]
> interessant end Longsword +1, 7th level Fireball og Cure Major Wounds IMO.

Enig! Og så var (er) det et yderst underholdende spil.

Jakob

Fra : Jan Ozimek

Dato : 10-06-01 17:03

"Inger Marie" <ija@scandihealth.com> wrote in message

> Så man skulle lave nogle restriktioner og ulemper for clerics af Odin, som
> gjorde at man ikke ville vælge ham bare for at få hans fede domæner... Men

En Cleric må kun vælge _to_ af en guds mulige domæner, så det er ikke en
fordel at vælge en gud med mange domæner. Altså bortset fra at man har flere
at vælge imellem når man laver sin character.

mvh. Jan Ozimek

Fra : N/A

Dato : 13-06-01 23:17

Fra : Jan Ozimek

Dato : 13-06-01 23:17

> Rigtigt. Men de guder der er i PHM har ikke destruction, war og strength
> sammen. Eller magic og war. Det er potentielt meget potente domæner at
> sætte sammen.
Det har du vel ret i. Jeg har bare ikke tillagt valget domæner den store
spiltekniske betydning, da der ikke er så stor forskel på dem, som der var
på "speciality priests" i "Faiths and Avatars". Jeg synes faktsik at der er
alt for lille forskel på præster i 3e.

> Nogle af de onde har, men så er de jo onde og det er/bør være en ulempe i
> sig selv.

Jeg kan ikke se hvorfor det _bør_ være en ulempe at være ond, men faktum er,
at det _er_ en ulempe at være ond præst; Spontane harm spells er meget
mindre anvendelige end spontane healing spells.

Jan Ozimek

> Man kunne naturligvis sige at man skal vælge om man vil benytte sig af
> Odins kamporienterede side (destruction og war) eller hans magi (knowledge
> og magic). Eller at man SKAL vælge enten Good eller Law som den ene af
> domænerne når man vælger Odin. Det vil i hvert tilfælde gøre antallet af
PC

Fra : Inger Marie

Dato : 20-06-01 11:28

Jan Ozimek <jan_ozimek@hotmail.com> wrote in article
<9gkh6t$nom$1@sunsite.dk>...
> [...]
> at det _er_ en ulempe at være ond præst; Spontane harm spells er meget
> mindre anvendelige end spontane healing spells.

Rent spil-teknisk så har onde præster et større potentiale for at slå
ihjel, hvilket af de fleste betragtes som en fordel, de har over de gode
præster - det er i hvert tilfælde sjovere at være i første række under kamp
fremfor at stå bagved og heale (nu taler jeg altså kun om de spells de kan
kaste og de evner de i øvrigt har.

Men successfuld interaktion med andre personer, PCere såvel som NPCere,
afhænger vel af om man er kendt for at være en træls type. En low level ond
person er stadig afhængig af at han kan samarbejde med andre (som så højst
sandsynligvis modarbejder ham, ikke vil sælge ham ting, ikke vil have ham i
byen mv). En high level ond person vil have en horde af gode og neutrals
(politi, dusørjægere og gør-det-selv-dommere) i hælene. Det er ulempen ved
at være ond.

Det er naturligvis op til GM at sørge for at en ond PCer også føler på hans
krop at andre er imod ham. Selvom han er god til at skjule det, så er der
jo stadig zone of thruth, speak with dead, detect <alignment> etc som gør
at det er svært at skjule at han har gjort meget onde ting = er ond.

(Ikke fordi jeg vil ind i en diskusion om hvorvidt at gøre onde ting
nødvendigvis er det samme som at være ond. Det må være nok at konstantere
at hvis en paladiner bevidst begår en ond handling, så må han gøre bod
eller blive ex-paladiner. Det samme må vel gælde alle andre mht alignment,
med den undtagelse at vi her taler om gentagne, eller meget, onde
gerninger.).

--ingermarie

Fra : Henrik

Dato : 20-06-01 13:27

Hejsa.

Tja, det er så spørgsmålet. Mange af de rigtigt onde personer i
virkeligheden (Dvs. den pseudoverden vi falder tilbage til mellem rpg
sessions) fremstår jo netop som sympatiske og venlige mennesker, indtil de
hamrer et eller andet stumt ned over éns fod eller det der er værre.

En ond person er vel heller ikke mindre interesseret i at samarbejde end en
god. Begge gør det i bund og grund for at fremme sine egne interesser.
F.eks. vil Onde Bent have lige så stor interesse i, at gruppen har success,
som Gode Albert. Begge får del i samme bytte eller opnår, hvad mål der nu
skal opnåes. Forskellen er vel bare de midler, som de vil tage i brug, og
mon ikke Onde Bent ved, at han hellere må holde de værste sider skjulte?

En person, der opfører sig ond i offentlighed er vel nærmere enten pys'kopat
eller snot dum, end han er ond.

Mvh.
Henrik

Fra : Lars Wagner Hansen

Dato : 14-06-01 22:00

"Anders Kjaer Sloth" <anders_sloth@nospamhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Desuden er Odin vist mere druide end nogen form for acane spellcaster.

Det paser nu ikke helt. I følge Legends & Lore til 2nd Ed.
(http://www.wizards.com/dnd/files/LegendsAndLore.rtf) er Odin's avatar 20. level
fighter og 12 level wizard.

Jeg kan ikke huske hvad han var i 1st Ed. og ved ikke hvad han er i 3rd Ed. hvis
han altså er blevet klassificeret.

Lars