SPG *Spoiler for dem som endnu ikke har se~
Fra : Martin

Dato : 19-09-05 22:07

Læs ikke videre, hvis du ikke ønsker at få røbet noget af handlingen i
Per Flys seneste film.

ok

I filmen er 3 personer tiltalt for at have kørt en betjent ned, med det
resultat at han dør. Efter varetægtsfængslingen har ingen af de 3
personer røbet hvem gerningsmanden er. Derfor bliver alle idømt 6
måneders fængesel.

Er dette realistisk? når man ved at gerningsmanden er en af de 3
personer. Selvfølgelig kan man ikke begå justitsmord, men alligevel....

Her tænker jeg naturligvis også på blekingegadebanden

/Martin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-09-05 22:31

Den 19-09-05 23.06 skrev Martin følgende:

> Er dette realistisk? når man ved at gerningsmanden er en af de 3
> personer. Selvfølgelig kan man ikke begå justitsmord, men alligevel....
>

> Her tænker jeg naturligvis også på blekingegadebanden

Jamen, så kender du jo også svaret.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at fjerne spyware og undgå at få mere af skidtet ind på

Fra : Martin

Dato : 19-09-05 22:38

Så vidt jeg husker, fik alle medlemmerne vist omkring 10 års fængsel.
Burde lige have nævnt at i filmen, blev alle idømt 6 måneders fængsel.
Dette står vel ikke mål til forbrydelsen

/Martin

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-09-05 23:05

Martin <none@nospam.dk> wrote:

> Så vidt jeg husker, fik alle medlemmerne vist omkring 10 års
> fængsel. Burde lige have nævnt at i filmen, blev alle idømt 6
> måneders fængsel. Dette står vel ikke mål til forbrydelsen

Var de 10 år ikke for bankrøveri og anden kriminalitet, som man kunne
bevise at de (hver enkelt) havde deltaget i?

--
Jesper Lund

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-09-05 23:46

Den 20-09-05 00.04 skrev Jesper Lund følgende:

> Var de 10 år ikke for bankrøveri og anden kriminalitet, som man kunne
> bevise at de (hver enkelt) havde deltaget i?

Jo, ingen af dem blev dømt for drabet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til begyndere og uøvede computer- og internetbrugere.

Fra : Rune Wold

Dato : 20-09-05 07:33

Martin skrev:

[klip]

> Er dette realistisk?

Nej, ikke når de tiltalte alene vælger ikke at udtale sig. Flere
tiltalte er før dømt i drabssager under lignende omstændigheder.

[klip]

> Her tænker jeg naturligvis også på blekingegadebanden

I denne sag var problemet, at man ikke kunne bevise, at det overhovedet
var en af de tiltalte der gjorde det, eftersom den ene sagde det var
den anden, og den anden sagde at det var den tredje, og den tredje
sagde det var den fjerde osv.

/Rune Wold

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 20-09-05 14:55

"Rune Wold" <herr.wold@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Det er ikke helt rigtigt.

De tiltalte udtalte sig faktisk ikke om skyldsspørgsmålet i drabssagen, og
problemet var ikke bare, at man ikke kunne identificere gerningsmanden, men
også at man ikke kunne bevise, at der var tale om drab (dvs. et forsætligt
drab frem for et uagtsomt manddrab). Dermed blev det nemlig svært at bevise,
at de alle syv røvere havde været medvirkende til betjentens død ved deres
råd, dåd eller tilskyndelse, som det er formuleret i straffelovens
medvirkende-paragraf. Det er svært at aftale et uagtsomt manddrab...

Fra : Henning

Dato : 20-09-05 09:09

On Mon, 19 Sep 2005 23:06:34 +0200, Martin <none@nospam.dk> wrote:

> [...]
>resultat at han dør. Efter varetægtsfængslingen har ingen af de 3
>personer røbet hvem gerningsmanden er. Derfor bliver alle idømt 6

Nej, ikke "derfor". De idømmes 6 mdr. fængsel pga. indbruddet og
hærværket.

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 20-09-05 15:05

"Martin" <none@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> måneders fængesel.
>
> Er dette realistisk? når man ved at gerningsmanden er en af de 3

I Blekingegade-sagen blev ingen af de syv dømt for drab, fordi der manglende
beviser.

Dels var det ikke muligt at bevise, at der var tale om et sigteskud. Dermed
menes et skud, som faldt med overlæg, og som var rettet mod betjenten.

Dels kunne det ikke bevises, at røverne havde været medvirkende til drabet
ved deres "råd, dåd eller tilskyndelse", som det hedder i straffelovens §
23.

Jeg vurderer sagen som realistisk, i og med at jeg finder det sandsynligt,
at det vil være svært at bevise, at der på forhånd lå en aftale om, at
eventuelle forhindringer skulle "ryddes af vejen" med alle tænkelige midler.