Garanti på knallert?
Fra : Puk

Dato : 19-09-05 17:53

Hej alle,

Min kæreste købte i januar en knallert til omkring 20.000 kr.

Siden da har knallerten været til reperation en enkelt gang med en ledning,
der havde sat sig i klemme, så knallerten ikke kunne starte. Han betalte
ikke noget, og det mente jeg heller ikke han burde, da knallerten jo end
ikke var et år gammel og måtte forventes at kunne starte.

Nu har knallerten så igen været til reperation. Denne gang er den gal med
spedometer kablet så spedometeret ikke virker og starter kontakten virker
ikke på det ene håndtag.

Knallerten er stadig ikke et år gammel, men nu bliver han bedt om at betale.
Jeg synes det lyder forrykt, at sådanne ting ikke skulle indgå under den 1
års garanti eller være dækket af reklamationsret.

Kæresten bruger knallerten hver dag frem og tilbage til arbejde, ca. 10 km
hver vej. Så jeg mener jo ikke, han bruger den til noget ud over det
forventelige.

Kan det passe, at han skal betale for reperationen denne gang?
Forhandleren siger, at tingene hører under almindeligt slid, men kan det
virkelig være sandt? Ja og så nævner han noget om, at sådan er det, når det
regner i DK.

Men jeg ville jo mene, at en knallert skal kunne holde til at køre også i
regnvejr.

Der er ikke tale om, at min kæreste har ødelagt nogle af tingene ved at
vride eller hive i dem, vælte med knallerten eller lignende. De er bare
holdt op med at fungere efter, det jeg skulle mene var normalt brug af en
knallert (altså kørsel frem og tilbage over forholdsvis korte afstande).

Mange hilsner
Puk

Fra : Henrik Madsen

Dato : 19-09-05 21:18

On Mon, 19 Sep 2005 18:53:19 +0200, "Puk" <walnut@get2net.dk> wrote:

> [...]
>knallert (altså kørsel frem og tilbage over forholdsvis korte afstande).

Hvis det var mig ville jeg prøve at ringe til inportøren og høre om
det virkeligt kan passe at disse ting er så ringe at de ved alm slid
bliver defekte efter så kort tid / få kørte kilometer og når de så
siger nej så forklar demat det prøver forhandleren at bilde jer ind.

Det har jeg engang gjort i en lignende situation og det bevirkede at
jeg slap for regningen og forhandleren fik en røffel af importøren for
at prøve at tørre den af på mig.

Det smarteste er nok at give indtryk af at du har tænkt på at købe
sådan en men hørt at det skulle være et problem og når importøren så
har indrømmet sige at det altså er din kæreste der har sådan en og at
det du har beskrevet er sådan det er..

Havde det været bremser eller dæk så ville det være slid, jeg mener
ikke man på nogen måde kan køre knallerten så der slides uforholdsvis
meget på speedometeret og dette burde holde længere end det har gjort.

Henrik

Fra : Andy

Dato : 19-09-05 21:57

> [...]
> Jeg synes det lyder forrykt, at sådanne ting ikke skulle indgå under den 1
> års garanti eller være dækket af reklamationsret.

Du har 2 års reklamationsret, men kun garanti hvis det specifikt angives.

> [...]
> Forhandleren siger, at tingene hører under almindeligt slid, men kan det
> virkelig være sandt? Ja og så nævner han noget om, at sådan er det, når

Som kunde må man formode at en knallert er produceret i en sådan kvalitet,
at den kan benyttes udendørs.

Spedometer kabel og startknap som skal skiftes hvert år er ikke slid, det er
dårlig kvalitet.

Du må blot fastholde at knallerten er blevet brugt normalt.

Hvad siger manualen?

Andy

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-09-05 22:35

"Puk" <walnut@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Nu har knallerten så igen været til reperation. Denne gang er den gal med
> spedometer kablet så spedometeret ikke virker og starter kontakten virker
> ikke på det ene håndtag.

Hvis det er en Aprilia kan du forvente hvad som helst fra importørens side.
Forhandlerne tager desværre importørens "sorte" snak til indtægt i frygt for
at miste forhandlingen.

Snak med store bogstaver og kantakt om nødvendigt forbrugerstyrelsen. Det
var nødvendigt for mig.

Jeg kører ikke Aprilia mere.

--
Per, Esbjerg

Fra : Puk

Dato : 20-09-05 14:07

"Per Henneberg Kristensen" <phk_fjern_@esenet.dk> wrote in message

> [...]
side.
> Forhandlerne tager desværre importørens "sorte" snak til indtægt i frygt

Det er det ikke. Det er en Yamaha af en eller anden slags. En knallert 45.
Kan ikke lige huske modellen.

> Snak med store bogstaver og kantakt om nødvendigt forbrugerstyrelsen. Det
> var nødvendigt for mig.

Det vil jeg gøre. Tak til jer alle for jeres hurtige respons.

Jeg mente jo nok, at man burde kunne forvente en starter og et speedometer
burde være ting, man kunne forvente kunne holde i mere end et år. Og den
der med regn i DK........ altså hvis en knallert ikke kan køre udenfor, hvor
faen skulle den så køre?

Tak igen.

Mange hilsner
Puk

Fra : Klaus G.

Dato : 20-09-05 16:36

> [...]
> knallert (altså kørsel frem og tilbage over forholdsvis korte afstande).

Det er ved at være en del år siden jeg har rodet med scootere/knallerter,
men jeg mener bestemt ikke sådanne ting burde gå i stykker efter så kort
tid. Jeg kender flere som køre 30-40km hver dag på en scooter, og de køre
fint. Udover normalt slid, så har der ikke været problemer af den art der...

Ellers kan du spørger i dk.fritid.knallert om folks erfaring med
holdbarheden af speedo, og starter... Ellers er der det meget store danske
site om scootere/knallerter www.mopedgallery.dk hvor der er tilknyttet et
stort forum :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch