hjælp - jeg sidder i klemme i systemet ?!?
Fra : thomas jensen

Dato : 19-09-05 15:04

Jeg startede på mit studie 1/8-2005 - hertil har jeg ansøgt om SU, SU-lån og
SU-fødselsrater.

Men min skole har imidlertidigt glemt at validere fødselsraterne og har
derfor ikke sendt
papirerne videre til SU-styrelsen - ansøgningen havde de i hænde 14/7. Jeg
har disponeret mit forbrug efter disse ydelser og søgt at overholde mine
økonomiske forpligtigelser, hvilket har
resulteret i at jeg ikke længere kan forsørge min kone og 2 børn - banken
vil ikke hjælpe, da
forsinkede barselsudbetalinger resulterede i mange overtræk og nu vil de
ikke længere.

Så jeg hopper ned til rådhuset for at høre om de kan hjælpe med mad og
drikke og transport,
så jeg kan overholde mit studie - men det vil de ikke...

Så mit spørgsmål er om jeg har nogen sociale rettigheder, når jeg står i en
situation jeg
ikke selv har bidraget til og ikke på lovlig vis kan tage vare på mig selv
og min familie...

Mvh
Thomas Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-05 15:23

Thomas, du kan søge overlevelseshjælp (Lov om aktiv socialpolitik), dvs. en
enkeltydelse, men dette er som hovedregel mod tilbagebetaling, og ydes i
praksis yderst sjældent.
hvis du vil dette, så tror jeg du skal henvende dig på din kommunes
socialforvaltning.

Desværre er systemet/kommunen som regel langsomme når det kommer til
sagsbehandlingstider, men din kommune bør have en "vagt" der kan tage sig af
haste-sager.

Hvis det er muligt tror jeg dog den bedste løsning for dig/jer vil være hvis
I kan låne penge/naturalier eller hvad I nu har brug for, af venner,
familie, kolleger, bekendte osv.

Håber snart der går orden I alt det SU-bøvl for jer...

Mette M

Fra : thomas jensen

Dato : 19-09-05 15:51

Tusind tak for svaret - men mit netværk er håbløst fattigt :(

Ved du om det er noget jeg har krav på - for oppe på kommunen
mener de ikke vi skal have noget at spise før den 1/10 hvor min SU
går ind ? Detsuden betyder det ikke noget det er imod tilbagebetaling,
da jeg går ud fra at mine fødselsrater er med tilbagevirkende kraft...

Kan det virkeligt være rigtigt at jeg skal kopiere den sidste 50'er i
pungen for at få råd til at overleve ?

Skal lige siges at jeg hverkan har hus, bil eller formue, så det er ikke
fordi jeg snylter eller noget....

Mvh

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-05 18:07

> Ved du om det er noget jeg har krav på - for oppe på kommunen
> mener de ikke vi skal have noget at spise før den 1/10 hvor min SU
> går ind ?

Det er meget svært at afgøre om du har krav på hjælp, da jeg kun ved hvad du
har fortalt.
Men altså umiddelbart ud fra dine oplysninger vil jeg mene, rent
lovgivningsmæssigt, at du er i trang, ikke har midler til selv at afholde
udgiften og derfor vil være berettiget til hjælpen mod tilbagebetaling, men
om din kommune vil vurdere det samme kan jeg jo ikke vide.

Det bedste du kan gøre (synes jeg) er at gå op på kommunen og tale med dem
igen, og husk på at man kommer længst med venlighed !
(Nogle har en tendens til at blive lidt arrige når sagsbehandleren ikke er
så lydhør som ønsket, men desværre hjælper det ikke på kommunikationen at
blive arrig. Dette er ikke rettet specielt til dig, men en generel
påmindelse fra min side.)

Håber de på din kommune vil være lydhøre for din/jeres situation...

Mette M

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 19-09-05 20:43

Mette M wrote:
> [...]
> praksis yderst sjældent.
> hvis du vil dette, så tror jeg du skal henvende dig på din kommunes

Korrekt.

> Desværre er systemet/kommunen som regel langsomme når det kommer til
> sagsbehandlingstider, men din kommune bør have en "vagt" der kan tage sig af
> haste-sager.

Jeg ved ikke om der er en vagt, men spørgeren skal ihvertfald *huske* at
fortælle dem at det er en haste-sag, fordi det speeder processen op, ved
jeg...

Jeg syntes at spørgeren skulle medbringe dokumentation fra skolen,
hvoraf det fremgår at skolen har begået en fejl og derudover
konto-udskrifter, for ligesom at være forberedt til mødet med
sagsbehandleren så vedkommende kan se at sagen er reel nok.

Derudover skal vedkommende dokumentere at konen heller ikke har penge,
SVJH. For samboende med fælles børn er jeg lidt i tvivl, men der må
gælde det samme.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Henning

Dato : 20-09-05 09:07

>resulteret i at jeg ikke længere kan forsørge min kone og 2 børn - banken

Øhm, kan din kone ikke spæde til så hun i stedet kan forsøge dig?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Jens. B.

Dato : 22-09-05 06:16

thomas jensen wrote:
> [...]
> står i en situation jeg
> ikke selv har bidraget til og ikke på lovlig vis kan tage vare på mig

De kan vel hjælpe jer ved at fjerne jeres børn så de får noget at spise og
du ikke har de udgifter.

Kan din kone ikke arbejde så din su ikke skal dække 4 personer ?