Salg af fritidsgrund - ejendomsavancebeska~
Fra : ohahaahr@hotmail.com

Dato : 19-09-05 15:02

Hej Alle !

Jeg har købt en sommerhusgrund for 100.000 kr, pr. 31/12-04.

Nu er jeg blevet budt 150.000 kr. for den.

Er det korrekt opfattet, at jeg ifølge ejendomsavancebeskatningsloven
vil blive beskattet af 40.000,-, idet man må fratrække 10.000,- pr.
år, dog ikke salgsåret ?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg i 1999 solgte en anden grund, og
her fik jeg af skattevæsenet at vide, at jeg kunne fratrække 10.000,-
pr. år, dog ikke salgs- og KØBSÅRET.

Er jeg blevet snydt af skattevæsenet, eller er reglerne blevet lavet
om ?

Med venlig hilsen
Ole

Fra : Jokke

Dato : 19-09-05 17:23

<ohahaahr@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg har købt en sommerhusgrund for 100.000 kr, pr. 31/12-04.

Er det overtagelsesdagen? Det er tidspunktet for indgåelse af endelig
aftale, der er afgørende men det kan selvfølgelig også være 31/12-04...

> [...]

> Er det korrekt opfattet, at jeg ifølge ejendomsavancebeskatningsloven
> vil blive beskattet af 40.000,-, idet man må fratrække 10.000,- pr.

Ja, der kan ikke fratrækkes i afståelsesåret med mindre det er det samme som
anskaffelsesåret, jf. EBL §5,1. Du kan også fratrække omkostninger ved køb
og salg.

> Grunden til at jeg spørger er, at jeg i 1999 solgte en anden grund, og
> her fik jeg af skattevæsenet at vide, at jeg kunne fratrække 10.000,-
> pr. år, dog ikke salgs- og KØBSÅRET.

Jeg kan ikke huske hvordan reglerne var på det tidspunkt men jeg mener ikke
de er ændret på dette punkt.

> Er jeg blevet snydt af skattevæsenet, eller er reglerne blevet lavet
> om ?

Tror det ikke....

---
Jesper

Fra : ohahaahr@hotmail.com

Dato : 21-09-05 08:09

Overtagelsesdagen er 31/12-04. (Det er den dato, som står på skødet
som overtagelsesdato). Det må vel være den som er gældende. Det kan
vel ikke være den dato, hvor købsaftalen er underskrevet, som er
gældende, eller hvad ???

Mht. til at fratrække 10.000,- i købsåret, så huskede jeg forkert.
Jeg har lige tjekket brevet fra skattevæsenet. Man må GODT fratrække
10.000,- i købsåret.

Hilsen Ole

Fra : Jokke

Dato : 21-09-05 20:30

> [...]
> som overtagelsesdato). Det må vel være den som er gældende. Det kan
> vel ikke være den dato, hvor købsaftalen er underskrevet, som er

Det er datoen for aftalens indgåelse (underskrift af købsaftale) der er
gældende og IKKE overtagelsesdagen - uden tvivl.

> Mht. til at fratrække 10.000,- i købsåret, så huskede jeg forkert.
> Jeg har lige tjekket brevet fra skattevæsenet. Man må GODT fratrække
> 10.000,- i købsåret.

Jep.

---
Jesper

Fra : Rune Wold

Dato : 21-09-05 09:16

ohahaahr@hotmail.com wrote:

[klip]

> Er det korrekt opfattet, at jeg ifølge ejendomsavancebeskatningsloven
> vil blive beskattet af 40.000,-, idet man må fratrække 10.000,- pr.
> år, dog ikke salgsåret?

Har du undersøgt, om du er omfattet af § 8, stk. 2. I så fald kan du
sælge sommerhuset skattefrit.

/Rune Wold

Fra : ohahaahr@hotmail.com

Dato : 21-09-05 19:45