Nødvendigt at jorde?
Fra : KB

Dato : 19-09-05 13:32

Jeg får trukket ny strøm til mit køkken i min lejlighed og elektrikeren
siger, at det ikke er lovpligtigt at jorde det, når der ikke forefindes jord
i bebyggelsen.

Er dette korrekt?
Hvor kan jeg læse om dette?

Fra : Allan Soerensen

Dato : 19-09-05 14:16

"KB" <kb@kb.kb> skrev i en meddelelse
> Jeg får trukket ny strøm til mit køkken i min lejlighed og elektrikeren
> siger, at det ikke er lovpligtigt at jorde det, når der ikke forefindes
> [...]

Ja, det er korrekt.
Ifølge 801.471.2 i Stærkstrømsbekendtgørelsen

<SNIP>
2. Udeladelse af beskyttelsesleder til tilslutningssteder.

Ved HPFI-beskyttelse i boliger opført før 1. april 1975 tillades
beskyttelseslederen udeladt i den del af installationen, der anbringes inde
i selve boligen (men ikke i f.eks. garager, carporte, udhuse og i det fri).
</SNIP>

Fra : KB

Dato : 19-09-05 15:48

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> wrote in message
> [...]
inde
> i selve boligen (men ikke i f.eks. garager, carporte, udhuse og i det

Nå for søren!
Jamen så er jeg jo kørende.
Får dog trukket femledet alligevel til den dag der kommer jord.

Tak,
KB

Fra : Tommy Fer

Dato : 19-09-05 19:04

Allan Soerensen skrev:
> [...]
> i selve boligen (men ikke i f.eks. garager, carporte, udhuse og i det fri).

Jeg har ikke nogen paragraffer fremme, men som du skriver, ny strøm. Så
læser jeg det som at du får renoveret dit strøm, så må det betragtes som
en ny installation. Og derved skal du have min 2 frie stikkontakter i
dit køkken og du skal have PE leder med fremme.

Har du ikke mulighed for en såkaldt nulling?

mvh Tommy Fer

Fra : KB

Dato : 19-09-05 19:12

"Tommy Fer" <NOSPAM@fotofer.dk> wrote in message

> [...]
> en ny installation. Og derved skal du have min 2 frie stikkontakter i
> dit køkken og du skal have PE leder med fremme.

Der renoveres og der er to ledige kontakter.
Der trækkes fem ledere derud.

> Har du ikke mulighed for en såkaldt nulling?

Niks. NESA forbyder det.

/KB

Fra : Ukendt

Dato : 19-09-05 19:19

"Tommy Fer" <NOSPAM@fotofer.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> en ny installation. Og derved skal du have min 2 frie stikkontakter i dit
> køkken og du skal have PE leder med fremme.

Der skal være minimum 3, og ikke 2 disponible stikkontakter i et køkken
idag.

> Har du ikke mulighed for en såkaldt nulling?

Det er ikke tilladt alle steder så man skal sikre sig, at det er tilladt der
hvor man vil etablere nullingen.

--
Dannie