Aktieoptioner. Konsekvensen ved manglende ~
Fra : Carsten Overgaard

Dato : 19-09-05 08:40

Som man kan læse i nedenstående artikler, så anerkender amerikanske
virksomheder slet ikke den højestretdom, som blev afsagt for nogen tid
siden.

http://www.crn.dk/index.php/news/show/id=16270
http://www.crn.dk/index.php/news/show/id=16272

Udover at der nu kun er et langvarigt økonomisk slagsmål tilbage for
medarbejderne gennem deres fagforeninger, er der så andre konsekvenser at
den manglende anerkendelse kan få for virksomheden?

De fleste medarbejdere i IT-industrien er jo nedslidt omkring de 40 år og
derfor er optionerne kombineret med et deltidsjob eller offentligt job stort
set den eneste måde at overleve på frem til efterlønnen.

Levner loven ikke mulighed for at myndighederne kan gribe ind, når de i
yderste konsekvens kan komme til at låne folk penge via bistandslovgivningen
imens at der ventes på at optionerne kan komme til udbetaling i respekt for
domsafsigelsen?

Carsten Overgaard

Fra : alexbo

Dato : 19-09-05 09:51

"Carsten Overgaard" skrev

> [...]
> stort
> set den eneste måde at overleve på frem til efterlønnen.

Det lyder ikke rart, ifølge dit link har en medarbejder 127.000 kr. til
gode, de rækker ikke langt når der er 20 år frem til en afskaffet efterløn.
Jeg kan forøvrigt slet ikke følge din tankegang med deltid og offentligt
job, som en pendant til fattiggården.

Nu kender jeg ikke dommen, sådant et link fik vi ikke,
men fordi et selskab er dømt, behøver alle andre selskaber jo ikke være i
samme situation.

Sådan en option være betinget af fortsat ansættelse, og så er det ikke
mærkeligt hvis en selskab nægter at lade optionen følge medarbejderen ud af
huset.

Det er en tvist mellem medarbejdere og arbejdsgiver, det blander
myndighederne sig ikke i.
Selv om højesteret har dømt i en sag, er der intet der forhindrer andre
lignende sager, hvis selskabet mener at de kan få et andet udfald, p.g.a.
andre vilkår i aftalen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 20-09-05 20:16

On Mon, 19 Sep 2005 09:39:50 +0200, Carsten Overgaard wrote:

> De fleste medarbejdere i IT-industrien er jo nedslidt omkring de 40 år og
> derfor er optionerne kombineret med et deltidsjob eller offentligt job stort
> set den eneste måde at overleve på frem til efterlønnen.

Ah, mon dog.

Det udsagn virker lige så tåbeligt som resten af din holdning til branchen.

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 22-09-05 06:32

"Sonny T. Larsen" <sonny@unix.dk> skrev i en meddelelse

> Ah, mon dog.
>
> Det udsagn virker lige så tåbeligt som resten af din holdning til
branchen.

Jeg har været i branchen siden 1986 og jeg har set min andel af folk som
arbejder sig til døde eller gik hjem og begik selvmord. Det er ikke fordi at
jeg vil hævde at det ikke er nødvendig engang imellem. Som bla. tidligere
bestyrelsemedlem hos en fremtrædende forhandler har jeg kunnet se
nytteværdien i at få skabt en industri, som kunne sælges til udlandet med
fortjeneste for landet til følge.

Men alle vores selvopfundne uddannelser for at skabe nicher i markedet, hvor
vi nemmere kan kontrollere timepriser og den forøgede stressmængde som følge
deraf, når vi har mindre tid til den enkelte opgave, hvis kunderne skal
skånes for den øgede pris, har gjort mig træt af branchen og i en alder af
39 år er jeg mættet og venter faktisk kun på efterlønnen.

Carsten Overgaard