Defination på Postordre
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 17-09-05 11:57

Hej Ng,

Ved køb på internettet har man som bekendt 14 dages fortrydelsesret.

Men hvis nu en postordrebutik også har en fysisk butik, og man bestiller
varen via internettet, men afhenter og betaler for varen i den fysiske
butik. Har man så de 14 dages returret??

Grunden til atjeg spørger er at i det aktuelle tilfælde gør butikkens
netsted tydeligt opmærksom på at ved køb i butik har man ingen returret

Peter

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-09-05 12:09

Den 17-09-05 12.56 skrev Peter K. Nielsen følgende:

> Men hvis nu en postordrebutik også har en fysisk butik, og man bestiller
> varen via internettet, men afhenter og betaler for varen i den fysiske
> butik. Har man så de 14 dages returret??

Ja, det afgørende er, hvordan aftalen om køb er sket. Selvom du betaler
og afhenter varen i butikken, er det fjernsalg, hvis den fx er bestilt
via nettet.

> Grunden til atjeg spørger er at i det aktuelle tilfælde gør butikkens
> netsted tydeligt opmærksom på at ved køb i butik har man ingen returret

Det er for så vidt også korrekt - men er varen bestilt over nettet, er
der ikke tale om køb i butikken, så er det fjernsalg.

Der er en del butikker, der fejlagtigt betragter det som butikskøb, hvis
man afhenter varen i butikken. Det kan dog være håbløst at diskutere med
sådan en butik, og klagevejene er lange og besværlige. Personligt
undlader jeg at købe via nettet i den slags butikker, hvis jeg er det
mindste i tvivl, om jeg vil fortryde købet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slip musen fri, og styr i stedet computeren lynhurtigt med tastaturgenveje.

Fra : Thomas Scholz

Dato : 17-09-05 15:58

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
>

> Det er for så vidt også korrekt - men er varen bestilt over nettet, er
> der ikke tale om køb i butikken, så er det fjernsalg.

Hvad hvis jeg ringer til en fysisk butik, og siger jeg gerne vil købe en
ting, og jeg kommer ned og betaler for den. Er det så et fjernsalg?
Så vidt jeg kan forstå, er reglerne for fjernsalg lavet da man ikke kan
inspeciere varen før man betaler for den. Men dette kan være muligt hvis
der først betales ved afhentning.

--
Thomas Scholz

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-09-05 17:10

Den 17-09-05 16.57 skrev Thomas Scholz følgende:

> Hvad hvis jeg ringer til en fysisk butik, og siger jeg gerne vil købe en
> ting, og jeg kommer ned og betaler for den. Er det så et fjernsalg?

Ikke nødvendigvis. Det er kun fjernsalg, hvis butikken normalt tilbyder
fjernsalg på den benyttede måde.

> Så vidt jeg kan forstå, er reglerne for fjernsalg lavet da man ikke kan
> inspeciere varen før man betaler for den. Men dette kan være muligt hvis
> der først betales ved afhentning.

Som skrevet ovenfor er det, hvordan aftalen er indgået, der er relevant,
ikke om man får den tilsendt eller selv afhenter varen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar: Information at your fingertips.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-09-05 04:38

"Thomas Scholz" <thomas@scholz.dk> skrev

> Hvad hvis jeg ringer til en fysisk butik, og siger jeg gerne vil købe en
> ting, og jeg kommer ned og betaler for den. Er det så et fjernsalg?

Hvis butikken ikke normalt beskæftiger sig med fjernsalg, så er det ikke
fjernsalg. Dernæst, hvis du betaler varen i butikken, så er det en del af
aftalens indgåelse, og dermed er betingelsen for, at køber og sælger ikke
mødes under aftalens indgåelse ikke længere opfyldt.

Citat

§ 10 a. Som fjernsalg betegnes aftale om køb af varer, om tjenesteydelser
eller om løbende levering af varer eller tjenesteydelser, når aftalen

1) indgås ved brug af fjernkommunikation og uden, at parterne mødes, og

2) indgås som led i et system for fjernsalg, som drives af den
erhvervsdrivende.

§ 10 b. Ved fjernkommunikation forstås i denne lov enhver kommunikation, der
foregår, uden at forbrugeren og den erhvervsdrivende mødes fysisk.

Citat slut

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 399,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Andy

Dato : 25-09-05 05:39

> Dernæst, hvis du betaler varen i butikken, så er det en del af
> aftalens indgåelse, og dermed er betingelsen for, at køber og sælger ikke
> mødes under aftalens indgåelse ikke længere opfyldt.

Det er vist ikke helt korrekt. I dit tilfælde er aftale og betaling tydeligt
adskilt. Den lovgivning som du selv citerer omhandler kun aftalens
indgåelse. Derfor må det være fjernsalg når man bestiller pr. telefon og
afhenter fysisk, forudsat at sælger normalt tager imod ordrer pr. telefon.

Andy