Vare retur => de skal havde mit navn og ad~
Fra : Kylle

Dato : 17-09-05 11:50

Hej
Flere og flere butikker skriver at de tager varerne retur indenfor 14 dage
m.m. Her tænkes på fysiske butikker: Netto, Elgiganten, Expert m.m.
Men når vi kommer ind med varerne og vil havde pengene tilbage eller byttet
det til noget andet, vil de gerne havde vores navn og adresse?
Er dette lovligt?

De forlanger ikke id, så man kan i princippet bare opgive noget fiktivt...

Men siger loven?
Kan de tillade sig det?

Kylle

Fra : Skipper

Dato : 17-09-05 12:18

"Kylle" <jesper.hansen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
> Men når vi kommer ind med varerne og vil havde pengene tilbage eller
> byttet
> det til noget andet, vil de gerne havde vores navn og adresse?
> Er dette lovligt?

Jeg vil sige det på den måde; Hvis de ikke gør det får de problemer med
Told/Skat.
Ellers vil det hvis være en lidt for oplagt måde at trække penge ud af
kassen på udenom "Skattefar"

Skipper

Fra : N_B_DK

Dato : 18-09-05 12:15

Skipper wrote:
> Jeg vil sige det på den måde; Hvis de ikke gør det får de problemer
> med Told/Skat.
> Ellers vil det hvis være en lidt for oplagt måde at trække penge ud af
> kassen på udenom "Skattefar"

Ikke enig, ved status, vil der jo netop være = mellem varene på lageret, og
pengene i kassen (med eller uden navn på de kunder der har returneret varer)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : alexbo

Dato : 17-09-05 12:14

"Kylle" skrev

> Kan de tillade sig det?

Lige som du får en kvittering fra butikken med hvad du har betalt, ønsker
butikken en kvittering fra dig, med hvad de har betalt.
Det er da fuldt lovligt.
Hvorfor ønsker du ikke at kvittere for det modtagne beløb?

mvh
Alex Christensen

Fra : Kylle

Dato : 17-09-05 13:18

> [...]
> Det er da fuldt lovligt.
> Hvorfor ønsker du ikke at kvittere for det modtagne beløb?

Jeg snakkede med en kammarat, der netop arbejder i Elgiganten.
Han oplever kunder som ikke vil udlevere navn og adresse ved returvare.
I enkelte tilfælde bliver de sure når han beder om det, og så nægter han
tilgengæld at tage imod varen.
Men de kan som sagt bare opgive en fiktivt navn og adresse, der er ingen der
kan checke dette...

Kylle

Fra : alexbo

Dato : 17-09-05 13:27

"Kylle" skrev

> Men de kan som sagt bare opgive en fiktivt navn og adresse, der er ingen
> der
> kan checke dette...

Der er heller ingen der interesserer sig for det,
hvis kunderne ikke tør være sig selv, så dem om det.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 17-09-05 13:51

Kylle wrote:
> "alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
-snip-

> Men de kan som sagt bare opgive en fiktivt navn og adresse, der er ingen der
> kan checke dette...

Det handler nok om at elgiganten ikke må snyde med at overføre værdier
(sort) og derfor skal de kunne dokumentere overfor toldskat, til hvem
udgifterne i en sag er gået til, ligesom dit firma har brug for dit
cpr-nr til dokumentation i deres regnskab. Det vil normalt ikke blive
brugt til noget...

Årsagen til at de beder om det, er selvsagt at de er ærlige og lever op
til lovens krav mht. dokumentation. Hvis de skrev noget tilfældigt på,
ville dette være uærligt og "ulovligt", så de skal indenfor
rimelighedens grænse sørge for at have styr på egne rækker og hvis
kunderne skriver et fiktivt navn og adresse på, så er det godtnok
elgigantens problem men man kan sige at de (nogenlunde) har gjort hvad
de kunne for at undgå problemet.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-09-05 13:15

> [...]
byttet
> det til noget andet, vil de gerne havde vores navn og adresse?

Det er dem det stiller betingelserne, de kan bede dig om at hoppe på tungen
for at opnå deres returret.
Ellers er der givet meget gode begrundelser til hvorfor det er fornuftigt af
butikkerne at gøre som de gør, ekstern og intern revision.

Fra : Kylle

Dato : 17-09-05 16:18

Tak for svarene.

Nogle af min kammerats "kunder" mener at det var ulovligt og så ville jeg
lige sprøge i gruppen om dette var rigtigt.
Men det ser ikke ud til det...

God weekend
Kylle

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-09-05 04:40

"Kylle" <jesper.hansen@jubiipost.dk> skrev

> De forlanger ikke id, så man kan i princippet bare opgive noget fiktivt...
> Men siger loven?
> Kan de tillade sig det?

Ja, selvfølgelig. Der er jo noget som hedder revision og regnskab, og når
man udbetaler penge i en virksomhed, så skal det også fremgå , hvem der får
pengene.

Claus