Træer
Fra : G&H

Dato : 09-06-01 15:55

Jeg er den stolte ejer af en meget stor have, hvor der står en del gamle
træer. Nu vil jeg i gang med et projekt, hvor jeg bygger en ca. 2,5 m høj
støjvold. Fordi jeg ikke kan flytte alle mine træer, så vil jeg lade nogle
af dem stå og så bare fylde jorden op omkring dem, altså i op til ca. 2,5 m
højde.
Det drejer sig om, gran, fyr, birk, bøg, og det er kun træer som er 10 -> 15
m høje. Resten, de lavere, graver jeg op og flytter.
MEN går det ?
Hvad sker der, når nu rødderne pludselig kommer 2,5 m længere ned ?
Får de så vand nok ?
Kan stammen holde til det ?
Er der nogen der ved noget om det, evt. har prøvet noget lignende ?

Mvh
Thomas

Fra : Finn

Dato : 09-06-01 18:04

"G&H" <hendeham@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Får de så vand nok ?
> Kan stammen holde til det ?
> Er der nogen der ved noget om det, evt. har prøvet noget lignende ?

Det eneste der sker er at de dør, du kan heller ikke tåle at få 2.5 m. jord
ovenpå hovedet. De kan ikke ånde.

Finn

Fra : G&H

Dato : 10-06-01 09:27

"Finn" <cartman@hansen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
2,5
> 15

> Det eneste der sker er at de dør, du kan heller ikke tåle at få 2.5 m.

Hej Finn
Hvad gør man så ?
Jeg har ingen anelse om hvor dybt de går i jorden, kan man flytte så store
trær ?
Jeg har haft en ide om, at jeg ville pakke dem ind i en måtte af stenuld og
så sno en drænslange rundt om. Mest for at beskytte dem mod at barken blev
ødelagt, men også for at sikre at der kom vand nok ned til røderne.
Jeg havde så en ide om, at der ville komme nye røder længere oppe på
stammen, med tiden.

Jeg har før prøvet, at flytte og genplante nogen æbletrær fra en nedlagt
plantage, det gik fint. Der lagde vi en drænslange ned om roden og snoede
den op om stammen, så den stak lidt ud af jorden i færdigt niveau. Vi
genplantede træerne ca. 25 cm dybere end den oprindelige dybde, og rodede
godt rundt i jorden, omkring og under røderne.

Så mit egentlige problem lige nu er, at jeg er lidt nervøs for at skulle
håndtere de høje træer. Derfor vil jeg helst lade dem stå, for jeg kan ikke
nænne at fælde dem

Mvh.
Thomas

Fra : Finn

Dato : 10-06-01 14:55

> [...]
>
> Så mit egentlige problem lige nu er, at jeg er lidt nervøs for at skulle
> håndtere de høje træer. Derfor vil jeg helst lade dem stå, for jeg kan

En mulighed er at bare gøre det og hvis de går ud så kunne man plante nogle
slyngplanter som gror op og på den måde så holder træet "grønt".

Det vil koste en mindre formue hvis man skal have en gravemaskine og kran
til at
flytte de store træer, plus de skal rodstikkes nogle år før flytning.

Mvh. Finn

Fra : G&H

Dato : 10-06-01 16:16

> [...]
> til at
> flytte de store træer, plus de skal rodstikkes nogle år før flytning.

Hej igen Finn

Gravemaskine................. sådan en har jeg.............. købt til bl.a.
at sætte støjvolden med.
Det er i øvrigt ret spøjst at "lege" med, tror du lige det går hurtigt med
at flytte et 6 - 7 m. højt grantræ Godt 2 timer, så er træet flyttet 50
m., og mine frugttræer får meget mere lys
Men rodstikkes ? Mener du at "beskærer" rodnættet inden man flytter dem, det
har jeg ikke tænkt på..............
På de små træer, har jeg gravet så meget op af rodnettet som jeg har fundet
rimeligt.

Mvh
Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-06-01 20:57

On Sun, 10 Jun 2001 17:15:58 +0200, "G&H" <hendeham@worldonline.dk>
wrote:

>Men rodstikkes ? Mener du at "beskærer" rodnættet inden man flytter dem, det
>har jeg ikke tænkt på..............

Ja, det kan godt kaldes for beskæring af roden.
På mindre træer (5-10 år) foregår det ved at stikke en spade dybt i
jorden i en ring omkring stammen, så man får alle rødder skåret over,
f.eks. 30 cm fra stammen (helst mere)
Jo større træ jo længere skal man fra stammen.

Ideen i det er at når en rod skæres over, så kommer der flere nye små
fine rødder ud. Året efter rodskæringen kan træet flyttes, og graves
op lidt udenfor ringen hvor de blev rodstukket.

På planteskoler hvor man dyrker store træer rodstikker man dem altid.
Mange af træerne flyttes endda hvert andet/tredie år for at få en god
rodklump på dem. Man kan nemlig ikke bare grave et 15-20 år gammelt
træ op, og regne med at det går godt.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : G&H

Dato : 10-06-01 21:35

> Man kan nemlig ikke bare grave et 15-20 år gammelt træ op, og regne med at
det går godt.

> --
> Mads Lie Jensen
> Mads@gartneriet.dk
> ICQ #25478403
> http://www.gartneriet.dk

Øhhe............. det gør jeg Men jeg tager jo selvfølgelig også en
ordentlig klump jord med Og så må jeg jo håbe det også står der til
næste år... Men tak for rådet.................

Mvh
Thomas