Artikel om kristendom
Fra : Rune

Dato : 18-10-05 14:57

Jeg har lavet denne artikel om kristendom:
http://da.wikipedia.org/wiki/Kristendom

Jeg er ikke teolog. Hvad mener i? Skriv endelig hvis der er nogle der har
nogle kritikpunkter. Eller gå selv ind og ret til.

/Rune

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-10-05 23:53

Rune wrote:

> Jeg har lavet denne artikel om kristendom:
> http://da.wikipedia.org/wiki/Kristendom

Sådan en bør der også være.

> Jeg er ikke teolog. Hvad mener i? Skriv endelig hvis der er nogle der har
> nogle kritikpunkter.

Når nu du selv spørger: Der er *uhyre* mange stavefejl og sproglige fejl
i artiklen.

Rent religionsvidenskabeligt/teologisk virker det meste af det, du
skriver, som gængs viden. Dog undrede det mig en smule at finde den
anglikanske kirke på listen over "gamle og stadigt eksisterende
kirkesamfund" i selskab med kirker, der har sin oprindelse i den tidlige
kristne tid.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Rune

Dato : 19-10-05 09:42

> Sådan en bør der også være.

> Når nu du selv spørger: Der er *uhyre* mange stavefejl og sproglige fejl i
> artiklen.

Jamen. Så er det bare at tage fat. Jeg kan se der allerede er nogle der har
gjort det. Super! Mit oplæg var ment som et udgangspunkt, ikke som et
færdigt arbejde. Artiklen om kristendom der lå på wikipedia før var, efter
min mening, meget lidt sympatisk. Men bl.a. fakta som at kristendommen var
en betegnelse for en vifte af forskellige religioner og at kristendommen var
hængt op på europæiske kultur og indo-europæiske sprog.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 19-10-05 01:05

"Rune" <test@test.test> mælte sligt:

>Jeg har lavet denne artikel om kristendom:
>http://da.wikipedia.org/wiki/Kristendom
>
>Jeg er ikke teolog. Hvad mener i? Skriv endelig hvis der er nogle der har
>nogle kritikpunkter. Eller gå selv ind og ret til.

Hejsa Rune

Godt initiativ. Artiklen er som helhed ikke værst, men der er en del
ting, der trænger til at rettes ind efter gængs dansk sprogbrug (fx brug
af ord som "judaisme" og "gentile" for "jødedom" og "hedning"), samt en
del stavefejl og formatteringsfejl ("[Neros]" for "[[Nero]]s", gentagne
links af samme ord osv.).

Jeg har selv lige rettet en del i artiklens begyndelse, men orker ikke
at rette den hele igennem.

/Rasmus
--
"There is no such thing as sin.
There is only life and anti-life."

Fra : Mr. D

Dato : 25-10-05 21:10

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*gmail.com> skrev i en
meddelelse news:a73bl15a63r23mub9rjbrftpgphfareke2@4ax.com...
> "Rune" <test@test.test> mælte sligt:
>

> Godt initiativ.

Enig med Rasmus. Godt initiv - og jeg synes også opstillingen og udvælgelsen
af emner er udemærket...

.... I øvrigt, hvordan fordeler resten af de 590 mio protestanter sig, når
kun 64 mio er lutheranere?

Mr. D

Fra : rune

Dato : 05-11-05 13:59

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote in message

> [...]
> af emner er udemærket...
>
> ... I øvrigt, hvordan fordeler resten af de 590 mio protestanter sig, når

Der er metodister, pinsebevægelsen, anabaptister, reformerede, evangeleiske
kristne, calvanister, etc. Pinsebevægelsen alene har over 100 millioner
tilhængere.

Fra : Knut

Dato : 10-12-05 14:29

On Tue, 18 Oct 2005 15:57:24 +0200, Rune wrote:

> [...]
>
> Jeg er ikke teolog. Hvad mener i? Skriv endelig hvis der er nogle der har
> nogle kritikpunkter. Eller gå selv ind og ret til.

Enig med de andre som i tråden. Godt tiltak.
Det jeg savner er litt om den såkalte randsonekristendom. Det er de
retningene som ligger i grenselandet mellom kristen og ikke kristen, som
unitarene, Jehovas vitner, mormonerne osv. Bildet blir vel ikke komplett
uten randsonene

mvh Knut
--
Knut Heidelberg