Det Nye Testamente.
Fra : Claudio Adam

Dato : 10-10-05 12:03

Nytænkning:

Hvorfor i alverden skal eksempelvis poderne i skolen når De modtager
Bibel, belemres med Det Gamle Testamente?

Det må da være fyldestgørende nok:
For et Protestantisk barn at modtage Det Nye Testamente!

Hvorfor i det hele taget sælges Bibel her i Norden ikke kun med NT!

--
Mvh. Adam
www.sitecenter.dk/babylon

Fra : Knut

Dato : 10-10-05 12:32

On 10 Oct 2005 11:02:57 GMT, Claudio Adam wrote:

> Nytænkning:
>
> Hvorfor i alverden skal eksempelvis poderne i skolen når De modtager
> Bibel, belemres med Det Gamle Testamente?

Uten å ta stilling til ditt følelsesladede uttrykk "belemres", vil jeg
generelt si at det som vi kaller Det nye og Det gamle testamentet egentlig
burde hete Den nye pakt og Den gamle pakt. For å forstå Den nye pakt må man
kjenne til Den gamle pakt, dette fordi Den nye oppfyller Den gamle.

> Det må da være fyldestgørende nok:
> For et Protestantisk barn at modtage Det Nye Testamente!

Så det er altså slik at i Danmark deler man ut Bibelen bare til
protestantiske barn? Du verden.

> Hvorfor i det hele taget sælges Bibel her i Norden ikke kun med NT!

Her i Norden kan du få kjøpt enten bare Det gamle testamentet, bare Det nye
testamentet eller både Det gamle og Det nye testamentet i samme bok.

Hva er ditt problem egentlig?
En dårlig morgen i Danmark?

mvh Knut

--
Knut Heidelberg
http://heidelberg.no

Fra : jørgen

Dato : 10-10-05 16:39

"Claudio Adam (slet G2EN8)" <kraka@G2EN8c.dk> skrev i en meddelelse

> Nytænkning:
>
> Hvorfor i alverden skal eksempelvis poderne i skolen når De modtager
> Bibel, belemres med Det Gamle Testamente?

Fordi NT fungerer og udspringer af GT.
Desuden er GT en rig kilde til kundskab om Gud, idet Han har åbenbaret sig
ved, og talt gennem, GT's profeter og ved den måde Han har behandlet
bibelske figurer, eks. Jakob. Josef, Moses, Abraham etc. Jeg mener også at
GT er børnevenlig da der er mange historier der er enkle i forståelsen men
alligevel indeholder meget kundskab om Gud. (Tag bare Jonas bog som de
fleste børn kender).

mvh jørgen.

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-10-05 17:55

jørgen wrote:

> Fordi NT fungerer og udspringer af GT.

Næh, det gør den da ikke.

De græske skrifter udspringer til en store del fra de gnostiske skrifter
og videnskab - fra Paulus, og blev først senere koblet til de hebraiske
skrifter.

> [...]
> GT er børnevenlig da der er mange historier der er enkle i forståelsen men
> alligevel indeholder meget kundskab om Gud. (Tag bare Jonas bog som de

Det kan der være noget om, ja.

De kristne skrifter har en form for kundskab om en Gud - forskellig fra
de hebraiske skrifter - en anden filosofi og en anden verdens syn.

Faktisk er der en del forskel mellem Paulus' opfattelse, og det, der
fortælles i evangelierne.

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Proctologists are very probing people

Fra : AF

Dato : 10-10-05 18:51

Cyril Malka skrev i news:434A9CD8.4030509@nytestamente.org

[ ... ]
> De græske skrifter udspringer til en store del fra de gnostiske skrifter
> og videnskab - fra Paulus, og blev først senere koblet til de hebraiske
> skrifter.

Enten er du uvidende eller taler mod bedre vidende. Det er nok det sidste.

Du har jo absolut ingen belæg for at NT udspringer af gnostiske skrifter.
Der var næppe skrevet nogen gnostiske skrifter, som NT-forfatterne havde
adgang til, da de i midten af første århundrede skrev de skrifter der kom
med i NT.

Du burde være langt bedre til at forholde dig til fakta i stedet for
forvrængende og forvanskende, som du jo regel er når det handler om NT og
kristendommen.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Britt Malka

Dato : 10-10-05 21:12

On Mon, 10 Oct 2005 17:39:29 +0200, "jørgen"
<brothers_bisp@hotmail.com> wrote:

>Fordi NT fungerer og udspringer af GT.

NT = græske skrifter = ny religion med udspring i en måske fiktiv
person kaldet Jesus
GT = hebraiske skrifter = skrifter, som handler om jordens opståen,
jødernes udgang af Ægypten og deres gud.

Der er faktisk ikke meget, der tyder på, at den nye Jesus-religion
stammer fra jødedommen. Faktisk er der mere, der tyder på det
modsatte:

Jesus overholder ikke lovene, end ikke shabbatten. Han udfører ikke
den rituelle håndvask, inden han spiser. Han siger de ældre imod og
har ikke respekt for hverken dem eller sine forældre (sin mor og sin
stedfar).

Faktisk kan jeg ikke se et tegn i de græske skrifter på, at jesus
skulle være jøde, når man ser bort fra, at han nævnes som værende søn
af Maria.

Han beder ikke de jødiske bønner, men indstifter sin egen.

Han ophøjer sig selv til at være mellemmand imellem folket og Gud. Men
for den israelske gud er der ingen mellemmand.

Holder han Påske? Næh, han siger, at man skal drikke vinen og bryde
brødet i mindet om ham, og ikke ifølge det budskab, som den israelske
gud har givet (mindet om udgangen af Ægypten).

Så nej, det Nye Testamente har netop gjort som navnet siger, sat det
Gamle TEstamente ud af spillet, erstattet det, som hvis man går til en
notar og siger: Jeg har fortrudt. Jeg vil have gjort min
søn/datter/mor/far arveløs.

Det Nye Testamente er en ny religion, der ikke ønsker at bygge på
nogen anden, men som var tvunget til det for at overleve i sin tid, og
konservativt nok så hænger dette ved. Men det hænger ikke sammen.

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Ole Helms

Dato : 10-10-05 23:32

On Mon, 10 Oct 2005 22:11:32 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
skrev:

> [...]
>Gamle TEstamente ud af spillet, erstattet det, som hvis man går til en
>notar og siger: Jeg har fortrudt. Jeg vil have gjort min

Ja! Det er da forargeligt, ikke sandt? - og ikke kun for jøder, men
for alle mennesker.

K: L. Aastrup beskriver det så udmærket i DDS 587, Guds egen kære Søn

3
I ham er Lovens bud
opfyldt og slettet ud;
i ham er nu os givet
opstandelsen til livet;
med ham er alt vi fremme
og har hos Fader hjemme.

5
Det trøstes jeg da ved,
det er i dag min fred;
dermed har han mig givet
frimodighed til livet
og taget fra mig sorgen
for natten og i morgen.

K.L. Aastrup 1936 og 1938.

Se det er kristendom. Det gamle Testamente er af gode grunde
forståelsesbaggrund, og kristendommen påstår tillige, at Kristus er
den messianske forjættelses opfyldelse.

Tilmed postulerer kristendommen frækt nok, at Kristus har magt til at
løse mennesker fra synden.

Salme 274, Rejs op dit hoved, al kristenhed!

4
Ej mer du gruer for dommedag,
du ved, din dommer har ført din sag
og fra sig selv den vundet;
des mer du længes hvert morgengry,
til Herren dages på rosensky,
når nat er helt udrundet.

N.F.S. Grundtvig 1837.

- Det må da være kættersk og gudsbespottelig tale for en jøde.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-10-05 23:43

Ole Helms wrote:

> Ja! Det er da forargeligt, ikke sandt? - og ikke kun for jøder, men
> for alle mennesker.

Pfuuuiii....

Hvorfor kan kristne ikks nøjes med at svare til det skrevne i stedet for
at fortolke og flyve i fantasien uden at det har noget hold i virkeligheden?

Kan du citere hvor Britt fortæller at det er forargeligt, enten for
hende, for jøder eller for alle mennesker?

> - Det må da være kættersk og gudsbespottelig tale for en jøde.

Jeg er ked af at sige det, men næh.

Se, der er ikke os der brænder folk på bålet for ikke at tænke som os.
Det er ej heller os der lover helvedet til dem, der ikke tror som os.
Det er ikke os som skal underkaste os de andre nationer og "kristne"
dem, koste hvad koste vil.

Du er endnu længere ud i skoven end du plejer...

Har du røget noget, du ikke kan tåle?

Spist æggekage med champignoner?

Fra : Britt Malka

Dato : 10-10-05 23:44

On Tue, 11 Oct 2005 00:42:32 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Du er endnu længere ud i skoven end du plejer...

Du tager fejl af de to Oler ...

Men du har ret. Der er ikke længere så stor forskel imellem dem.

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-10-05 23:49

Britt Malka wrote:

> Du tager fejl af de to Oler ...

Nej, det ved jeg.

Jeg kan tydelig huske når Ole Helms flippede helt ud for nyligt...

Kan du ikke huske? Det var da han ikke kender forskellen mellem
"Kristen" og "folkekirke" og stampede i gulvet fordi han partout vil
bevise, at han "i hvert fald vidste mere end mig om det emne"...

Såhe... mnjo... Det er nok peu som peu med forskellen.

> Men du har ret. Der er ikke længere så stor forskel imellem dem.

Næh...

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... Death to all fanatics!

Fra : Ole Helms

Dato : 11-10-05 00:12

On Tue, 11 Oct 2005 00:49:17 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> skrev:

>Jeg kan tydelig huske når Ole Helms flippede helt ud for nyligt...

Gjorde jeg det? Det husker jeg sandelig ikke.

>Kan du ikke huske? Det var da han ikke kender forskellen mellem
>"Kristen" og "folkekirke" og stampede i gulvet fordi han partout vil
>bevise, at han "i hvert fald vidste mere end mig om det emne"...

Jeg stamper nu aldrig i gulvet, men jeg har da stor tiltro til, jeg
har langt større indsigt i dansk folkekirkeligt liv og dens anliggende
end du.

Til gengæld gør jeg mig ikke klog på Jødedommen!

Kan I ha' det godt begge to.

--
Venligst
Ole Helms

Fra : Cyril Malka

Dato : 11-10-05 23:34

Ole Helms wrote:

> Gjorde jeg det? Det husker jeg sandelig ikke.

Det undrer mig ikke Selektiv hukommelse ser ud til at høre
kristendommen til:

http://groups.google.dk/group/dk.livssyn.kristendom/msg/ccdac3dafb64548d?dmode=source

> Jeg stamper nu aldrig i gulvet, men jeg har da stor tiltro til, jeg
> har langt større indsigt i dansk folkekirkeligt liv og dens anliggende
> end du.

Hehehe Ja, Ole, du har større indsigt i det end mig.

Men vi talte nu om KRISTENDOM ikke FOLKEKIRKE.

> Til gengæld gør jeg mig ikke klog på Jødedommen!

Nej. På den anden side, når du ikke kender forskel mellem KRISTENDOM og
FOLKEKIRKE så var det måske en idé at slå op i en ordbog?

> Kan I ha' det godt begge to.

Vi har det fint.

(husk nu kamilletéen )

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... The sum of the intelligence on the planet is constant, population
increases.

Fra : Jens Bruun

Dato : 12-10-05 12:53

"Cyril Malka" <news@nytestamente.org> skrev i en meddelelse

> Det undrer mig ikke Selektiv hukommelse ser ud til at høre
> kristendommen til:

Ganske som pengepugning og åger hører jødedommen til.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 9/25/05)

Fra : Britt Malka

Dato : 10-10-05 23:43

On Tue, 11 Oct 2005 00:31:59 +0200, Ole Helms <olehelms@hotmail.com>
wrote:

>Ja! Det er da forargeligt, ikke sandt? - og ikke kun for jøder, men
>for alle mennesker.

At man ændrer sit testamente?

Nej, det er vel menneskeligt.

Men ikke guddommeligt.

>K: L. Aastrup beskriver det så udmærket i DDS 587, Guds egen kære Søn
>
>3
>I ham er Lovens bud
>opfyldt og slettet ud;

Se, enhver jurist vil hurtigt kunne lave en "objection" her, fordi i
de hebraiske skrifter gentages det gang gang, at loven gælder i al
evighed.

Hvis en ungdommelig jurist kommer og hævder det modsatte, bliver han
hurtigt sat på plads af dommeren.

Hvilket jo også skete

>Se det er kristendom. Det gamle Testamente er af gode grunde
>forståelsesbaggrund, og kristendommen påstår tillige, at Kristus er
>den messianske forjættelses opfyldelse.

Ja, men det vil den af gode grunde aldrig kunne bevise, eftersom Jesus
intet har med den jødiske messias at gøre.

>Tilmed postulerer kristendommen frækt nok, at Kristus har magt til at
>løse mennesker fra synden.

Fnis!

Det kan Arne Frandsen også gøre med spændetrøje på og det hele.

Alle kan påstå hvad som helst. Få har noget at have det i.

>- Det må da være kættersk og gudsbespottelig tale for en jøde.

Gudsbespottelig? Næh. Vi har tydeligvis hver vores gud. Det er bare et
spørgsmål om tid, hvornår en kristen sekt vågner op og ser det.

Bare vent og se

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-10-05 18:46

Claudio Adam (slet G2EN8) wrote:

> Nytænkning:
>
> Hvorfor i alverden skal eksempelvis poderne i skolen når De modtager
> Bibel, belemres med Det Gamle Testamente?

For ellers kan man ikke forstå, hvor vigtig Jesus Kristus er.

> Det må da være fyldestgørende nok:
> For et Protestantisk barn at modtage Det Nye Testamente!

Ikke helt: GT indeholder profetierne om Jesus, der for os kristne
verificerer at Han er Kristus (altså Messias).

Luther talte vist i denne henseende hhv. om "Loven og Forjættelserne" og
"Evangeliet" i GT og NT.

> Hvorfor i det hele taget sælges Bibel her i Norden ikke kun med NT!

Der sælges skam - og uddeles gratis af blandt andet Gideon-fonden -
gratis NT'er.

Anders Peter Johnsen

Fra : brahmamurti

Dato : 14-10-05 18:55

Claudio Adam <kraka@G2EN8c.dk> (slet G2EN8) wrote in

> [...]
> For et Protestantisk barn at modtage Det Nye Testamente!
>
> Hvorfor i det hele taget sælges Bibel her i Norden ikke kun med NT!

Fordi Kristus i NT kun kom med en del af en større sandhed. Desuden finder
man profetierne i GT om Kristi komme.

En åbenbaring er ikke større end den anden, da de komplementerer hinanden.
Uden den ene så kan den anden ikke forstås i sit fulde omfang.

Der er i alt syv Segl/åbenbaringer. Bogen, der var forseglet med syv segl,
er åbnet! Søg og du skal finde.

Venlig hilsen
Brahmamurti
www.maitreya.org