En gammel, mærkværdig sætning - hvad menes~
Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-10-05 22:25

"Hedninger og Jøder forenet i Kristus. " står der et sted -
nævnt i denne nyhedsgruppe - men hvad menes der egentlig med
ordet "i Kristus"? hvad har dette 'i' at gøre i den sætning?

Jeg er godt klar over hvad meningen er, men jeg forstår ikke
hvorfor der står "i" kristus . Det er vel ikke sådan at man
bogstaveligt skal mene at hedninger og jøder er forenet inde
i Kristus - eller hvad?

Og det er ikke en spøg eller sofisteri -jeg vil virkelig
gerne vide det.

--
ahw

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 10-10-05 00:29

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> i Kristus - eller hvad?
>
> Og det er ikke en spøg eller sofisteri -jeg vil virkelig

Det er ikke kun ordlyden i denne nyhedsgruppe, men også i Paulus' brev
til galaterne:

Gal 3,28: Her kommer det ikke an på at være jøde eller græker, på at
være træl eller fri, på at være mand og kvinde, for I er alle én i
Kristus Jesus.

Og forklaringen på betydningen af "i Kristus" kan også læses af Paulus'
ord i Gal 3,26: For I er alle Guds børn ved troen, i Kristus Jesus.

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 10-10-05 00:32

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:hmlo13xnme.ln2@myserver.jtranholm.dk...

> [...]
>
> Og forklaringen på betydningen af "i Kristus" kan også
> læses af Paulus' ord i Gal 3,26: For I er alle Guds børn

udmærket - men hvordan med dette "i" kristus?`Det lyder
mærkværdigt. Jeg hørte det også til begravelsen jeg var til
i lørdags - "i" kristus Jesus (plejer det i øvrigt ikke at
hedde Jesus kristus?)

--
ahw

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 10-10-05 00:52

Arne H. Wilstrup wrote:

> udmærket - men hvordan med dette "i" kristus?`Det lyder
> mærkværdigt. Jeg hørte det også til begravelsen jeg var til
> i lørdags - "i" kristus Jesus (plejer det i øvrigt ikke at
> hedde Jesus kristus?)

Mit bedste forsøg på at forklare dette involverer fortællingen om
vintræet, hvor Jesus bl.a. siger "Bliv i mig, og jeg bliver i jer". Og
formuleringerne lægger hele vejen op til, at de kristne skal være "i
Kristus"...

Joh 15,1-8:
v1 Jeg er det sande vintræ, og min fader er vingårdsmanden. v2 Hver
gren på mig, som ikke bærer frugt, den fjerner han, og hver gren, som
bærer frugt, den renser han, for at den skal bære mere frugt. v3 I er
allerede rene på grund af det ord, jeg har talt til jer. v4 Bliv i mig,
og jeg bliver i jer. Ligesom en gren ikke kan bære frugt af sig selv,
men kun når den bliver på vintræet, sådan kan I det heller ikke, hvis I
ikke bliver i mig. v5 Jeg er vintræet, I er grenene. Den, der bliver i
mig, og jeg i ham, han bærer megen frugt; for skilt fra mig kan I slet
intet gøre. v6 Den, der ikke bliver i mig, kastes væk som en gren og
visner; man samler dem sammen og kaster dem i ilden, og de bliver
brændt. v7 Hvis I bliver i mig, og mine ord bliver i jer, så bed om,
hvad I vil, og I skal få det. v8 Derved herliggøres min fader, at I
bærer megen frugt og bliver mine disciple.

Fra : Claudio Adam

Dato : 10-10-05 07:18

Jeg tænker i er, og kan være på Herrens mark,
kan en vel sige.

Afdelingen for Spøg og Skæmt eller en sandhed med modifikationer:

P./b/til/Gal.
Kristi Lov/
6/4
" Enhver skal vurdere sin hand..........

endvidere: " Advarsel og Fredsønske........

Altså to på hver sin måde selvmodsigelser,
- eller hvilken side af hegnet står man så på?

I mine øjne mejsler dette Luther lære fast med syvtommer søm,
- take it ore leave it!

Adam.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 11-10-05 23:01

Arne H. Wilstrup wrote:

> udmærket - men hvordan med dette "i" kristus?`Det lyder
> mærkværdigt. Jeg hørte det også til begravelsen jeg var til
> i lørdags - "i" kristus Jesus (plejer det i øvrigt ikke at
> hedde Jesus kristus?)

Jeg er lige i en anden tråd i denne gruppe faldet over et andet
skriftsted, der ligesom de tidligere forklarer begrebet "i Kristus":

2 Kor 5,16-17:
v16 Altså kender vi fra nu af ingen rent menneskeligt. Og selv om vi
har kendt Kristus rent menneskeligt, så gør vi det nu ikke længere. v17
Altså: Er nogen i Kristus, er han en ny skabning. Det gamle er forbi,
se, noget nyt er blevet til!

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-10-05 22:23

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:h9pt13xad9.ln2@myserver.jtranholm.dk...

> [...]
> det nu ikke længere. v17 Altså: Er nogen i Kristus, er han
> en ny skabning. Det gamle er forbi, se, noget nyt er

'Tak! Det lyder rimeligt.
--
ahw

Fra : Bjarte Runderheim

Dato : 13-10-05 07:25

"Arne H. Wilstrup" <detfaarduejatvide@invalid.dk> wrote in message

> [...]

Ellers behøver det vel ikke være mer merkverdig enn
et underforstått ledd: "... i (troen på) Kristus ..."
Denne syntaksen er da likevel ikke arameisk eller noe annet,
men dansk, også i bibelutgaven.

Bjarte

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 13-10-05 19:18

"Bjarte Runderheim" <bruntabortder@c2i.net> skrev i en
meddelelse news:c5n3f.6728$qE.1390096@juliett.dax.net...

> [...]
> et underforstått ledd: "... i (troen på) Kristus ..."
> Denne syntaksen er da likevel ikke arameisk eller noe

Det er ikke sædvanligt på dansk at man undlader et helt led
som er underforstået, men du kan godt have ret i at det er
dér hunden ligger begravet.

--
ahw