Hvad har Jesus sagt af kloge ting
Fra : Britt Malka

Dato : 08-10-05 22:26

Hej i gruppen

Gang på gang ser vi, at nogle af de kloge ting, Jesus har sagt, har
været sagt før enten i de hebraiske skrifter, af Hillel eller Enoch.

Er der nogen ting, som Jesus har sagt, som ikke har været sagt før?
Bortset fra, at vi skal elske vores fjender er jeg ikke stødt på
nogen, men der må være andet?

Nogle *seriøse* bud?

(Useriøse bud og hånerier tages hermed som udtryk for, at Jesus ikke
har sagt noget fornuftigt, så kom bare med dem.)

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-10-05 03:30

Britt Malka wrote:
> [...]
>
> Er der nogen ting, som Jesus har sagt, som ikke har været sagt før?
> Bortset fra, at vi skal elske vores fjender er jeg ikke stødt på

Fra de personer I ikke har i filtret, formoder jeg?

> (Useriøse bud og hånerier tages hermed som udtryk for, at Jesus ikke
> har sagt noget fornuftigt, så kom bare med dem.)

Hvad med at du selv prøvede at finde frem til Jesu originale
skriftsteder i stedet for automatisk at forvente at vi andre skulle læse
Hillel?

Nåja, der er da faktisk eet skriftsted som til stadighed ligger mig på
sinde, når jeg ser dig og din mands ensidige afvisninger af Jesus, og
dèt ikke mindst nu:

Matthæusevangeliet 11, 16-19:

"Men hvad skal jeg sammenligne denne slægt med? Den ligner børn, der
sidder på torvet og råber til de andre: Vi spillede på fløjte for jer,
og I dansede ikke; vi sang klagesange, og I sørgede ikke. For Johannes
kom, han hverken spiste eller drak, og folk siger: Han er besat. Og
Menneskesønnen kom, han både spiser og drikker, og folk siger: Se den
frådser og dranker, ven med toldere og syndere!« Dog, visdommen har fået
ret ved sine gerninger."

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 10-10-05 18:42

Anders Peter Johnsen wrote:
> [...]

Noget af det mest originale vi har er selvfølgelig Bjergprædikenen
Matthæusevangeliet kapitel 5-7, hvor blandt andet Fadervor-bønnen - som
Jesus altså personligt skal have formuleret - indgår. Så er der
selvfølgelig også veråbene i Matthæus 23, som du givetvis ikke vil bryde
dig om...

(Er der nogen ikke-filtrede personer herinde der evt. gider at poste
ovennævnte svar under eget navn, da Madame Malka i panik har smidt mig i
sit kill-filter? Hun skal jo ikke snydes for ærlige svar på sine
"flinke" spørgsmål bare fordi hun angiveligt er for fej til at tåle reel
modsigelse...)

Anders Peter Johnsen

Fra : AF

Dato : 10-10-05 18:47

Anders Peter Johnsen skrev i

[ ... ]
> (Er der nogen ikke-filtrede personer herinde der evt. gider at poste
> ovennævnte svar under eget navn, da Madame Malka i panik har smidt mig i
> sit kill-filter?

Hun har vel smidt alle i filteret efterhånden som de har udtrykt uenighed
med hende, hendes mand, eller deres lydige discippel.

http://maranatha.dk/ + http://skabelsen.info/ + *DebatForum*
http://ravsted.dk/ - *også med DebatForum*

Fra : Lyrik

Dato : 09-10-05 12:29

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> været sagt før enten i de hebraiske skrifter, af Hillel eller Enoch.
>
> Er der nogen ting, som Jesus har sagt, som ikke har været sagt før?
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Man oprejser normalt ikke et nyt verdensimperium uden egne originale tanker.
Heller ikke Jesus efter hvem Kristendommen er opkaldt.
Johannes 15:12,13;
Og jeg giver jer dette bud: Elsk hinanden, ligesom jeg elsker jer. Ingen
viser større kærlighed end den, der sætter livet til for sine venner.
Den hidtidige tanke om lighed mellem kærlighed til selvet og -næsten,
udskiftes med princippet om at der er større glæde ved at give, end ved at
modtage. Større glæde ved at ofre sig for en bedre fællesskæbne til
menneskeheden, end ved at indkassere stakket profit.

Johannes 13:12-15;
Da Jesus havde vasket deres fødder, tog han igen kappen på, satte sig og
spurgte:" Forstår I, hvorfor jeg gjorde dette? I kalder mig "Herre" og
"Mester", og det er jeg. Men når jeg, der er jeres Herre, har vasket jeres
fødder, bør I også vaske hinandens fødder. Det var et eksempel til
efterfølgelse, jeg gav jer. Gør det samme for hinanden, som jeg har gjort
for jer.

Grundlægger hele tanken i det moderne demokrati om at de ledende er
"ministre"="tjenere".

Det han gjorde var ikke at rappe ord af sig, det var handlinger han
excellerede med.
Som eksempel kan jeg tage Johannes 11:43;

Så råbte han med høj røst: "Lazarus kom ud!"
Han sagde ikke bare ord, han var Ordet.

Hilsen
Jens

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-10-05 18:43

Lyrik wrote:
> "Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

> +++++++++++++++++++++++++++++++++++
> Man oprejser normalt ikke et nyt verdensimperium uden egne originale tanker.

Verdensimperium???

Har du fuldstændig glemt hvad Jesus selv siger i Johannesevangeliet kap.
18, v. 36?

Anders Peter Johnsen

Fra : Lyrik

Dato : 09-10-05 22:44

meddelelse news:4349568e$0$9179$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Verdensimperium???
>
> Har du fuldstændig glemt hvad Jesus selv siger i Johannesevangeliet kap.
> 18, v. 36?
++++++++++++++++++++++++++++++
Har du fuldstændig glemt at kigge dig omkring og at kigge i dine
historiebøger?
Og kunne det tænkes at du misforstod Jesu udtalelse?
Og kunne du tænke dig at komme og besøge mig næste gang sammen med Mogens
Kall, så stik mig en mail. Det kunne være sjovt at se dig.

Hilsen
Jens

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-10-05 23:42

Lyrik wrote:
> [...]
>
> ++++++++++++++++++++++++++++++
> Har du fuldstændig glemt at kigge dig omkring og at kigge i dine

Nej, tværtimod er det selve Luthers (og mange andre kristnes, både før
og siden ham) hovedproblem med Katolicismen, såvel som med visse
"sværmere" vi her har fat på: At Kristendommen misbruges af folk der vil
udøve _verdslig_ magt og dertil mener sig bemidlede til at oprette en
slags "præstestyre"-teokrati!

> Og kunne det tænkes at du misforstod Jesu udtalelse?

Er du selv helt sikker på at Jesus konkret ønskede at der skulle
oprettes et konkret, dennesidigt "Gudsrige"? Gudsriget er og bliver for
mig at se en ÅNDELIG størrelse og ikke nødvendigvis noget, der virkelig
indfinder sig decideret "imperie"-forstand på denne side af Dommedag!

Tanken forekommer mig ærligt talt dybt profan. Det er jo bare en søgt
"kristen" variation af Babelstårnet, vi således geråder os ud i...

Og det skræmmer mig ærligt talt at folk i ramme alvor kan ønske sig
"kristen" samfundsstyring, hvis dette forstås som værende på bekostning
af de selvsamme sækulære værdier, Kristendommen om noget har muliggjort
fordi den NETOP ikke handler om indførelsen af
"præstestyre"-samfundsmodeller (i direkte modsætning til f.eks. Islam.)

Læs selv hvad apostlene Peter og Paulus skriver om emnet og bemærk dig
desuden Jesu ord om at give Kejserens, hvad Kejserens er og Guds, hvad
Guds er...

1. Petersbrev kap. 2, 13-14:
"For Herrens skyld skal I underordne jer under enhver menneskelig
ordning, hvad enten det er kongen som magthaver eller statholdere, som
sendes af ham for at straffe forbrydere og rose dem, der gør det gode."

Paulus brev til Romerne, kap 13, 1-7:
"Alle skal underordne sig under de myndigheder, som står over dem, for
der findes ingen myndighed, som ikke er fra Gud, og de, som findes, er
forordnet af Gud. Den, som sætter sig op imod dem, der har en myndighed,
står derfor Guds ordning imod, og de, der gør det, vil pådrage sig dom.
De styrende skal jo ikke skræmme dem, der gør det gode, men dem, der
gør det onde. Vil du slippe for at frygte myndighederne, så gør det
gode, og du vil blive rost af dem; for de er Guds tjenere til dit eget
bedste. Men gør du det onde, må du frygte. Ikke for ingenting bærer
myndighederne sværd; de er Guds tjenere og skal lade vreden ramme dem,
der gør det onde. Derfor skal man underordne sig, ikke kun for vredens,
men også for samvittighedens skyld. Derfor betaler I jo også skat, og de
styrende er Guds tjenere, når de tager vare på det. Giv alle, hvad I
skylder dem: den, der har krav på skat, skat; den, der har krav på told,
told; den, I skylder frygt, frygt; den, I skylder ære, ære."

Gudsriget er altså et åndsfællesskab, der eksisterer mellem kristne
mennesker, (og forhåbentlig også viser sig gennem dem over for
ikke-kristne, så de kan komme til tro) men jeg vil meget, meget nødigt
se det forsøgt etableret konkret gennem rå magtanvendelse.

Vis mig derfor et "kristent Verdensimperium" og jeg skal omvendt kunne
vise dig noget er i alleryderste overhængende fare for at være et
råddent "Babylon"...

> Og kunne du tænke dig at komme og besøge mig næste gang sammen med Mogens
> Kall, så stik mig en mail. Det kunne være sjovt at se dig.

Det skal jeg overveje, men tak for tilbuddet!

Anders Peter Johnsen

Fra : Lyrik

Dato : 10-10-05 11:37

meddelelse news:43499cbd$0$9163$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> en ÅNDELIG størrelse og ikke nødvendigvis noget, der virkelig indfinder
> sig decideret "imperie"-forstand på denne side af Dommedag!
+++++++++++++++++++++++++
Jesus opfordrer til at omvende hele verden, alle folkeslagene til disciple.
Er det ikke noget der har med verdsligt imperium at gøre?
Hvis alle mennesker omvendes til kristen tankegang får det indflydelse på
den måde deres politik føres på. Endvidere den måde de tænker og handler på.
Det hele bliver gennemsyret og udmønter sig i kristne løsninger på
problemerne.
Summa summarum,- et kristent imperium.
Tydeligst med det britiske verdensrige og lidt mere utydeligt med det
anglo-amerikanske-protestantisk-katolske-verdensimperium.

Det der er i vejen med dine konklusioner er, at du ikke regner med at
kristendommen overhovedet har domineret verden. Du regner den for en idé der
har ligget brak og aldrig blev til noget.
Bortset fra din helt Martin Luther som sad ved sit davrebord og fantaserede.
Selv om Luther også postulerede rød i hovedet at "mit rige er ikke af denne
verden" så har protestantismen ligevel erobret den rigeste og mest dynamiske
del af det kristne verdensimperium.

"Mit rige er ikke af denne verden" er en udtalelse som skal redde disciplene
fra en dom som terrorister imod det romerske verdensimperium som slog hårdt
ned på oprørere.
Det var i et kort sekund sandt, fordi Jesus døde og forlod denne romerske
verden.
Vores kristne imperium er heller ikke en del af den romerske hedenske
verden, så vi kan også sige til romerne, såfremt de stadig var
repræsenteret:"Vores rige er ikke af jeres verden!"

Vores rige er som Daniel beskriver en lille sten fra Gud som er vokset og er
blevet til et mægtigt imperie-et bjerg der har fyldt hele jorden Dan.2:44;
Under denne alliances storhedstid skal Gud oprette et rige, der aldrig skal
forgå;...............

Det er et rige som henter styrke i kristendom og som hersker over sind og
hjerter. Derfra henter det sin dynamik, sin inovative kraft og sin
uovervindelige styrke og behersker verden.
Det kan godt være at de styrende giver plads i sine egne rækker for andre
tankegange og kulturer, men det er kun for at få dem ind i sin kulturelle
blender for hurtigere at kunne integrere dem i det kristne tankegods.
"I skal bare vedkende jer demokrati!-For det er fodvaskningen og Jesu
anordning for ledelse! Så går det fint. Ja men så er de jo ikke længere sig
selv! Så har de jo forladt deres kultur som måske har som ideal-noget
helt andet!"

Jo kristendommen er et verdensimperium. Et imperium som ikke kun holder sig
til landarealer, men regerer over hjerte og sjæl, gods og guld.-Det hele.

Hilsen
Jens

Fra : AF

Dato : 10-10-05 13:45

Lyrik skrev i news:didg9b$2i30$1@newsbin.cybercity.dk

[ ... ]
> Tydeligst med det britiske verdensrige og lidt mere utydeligt med det
> anglo-amerikanske-protestantisk-katolske-verdensimperium.

Og endnu tydeligere med det kaltolske rædselsregime op gennem middelalderen.
Nej lad os endelig blive fri for at pokitikere igen skal til at misbruge
kristendommens navn i deres magt- og pengebegær.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-10-05 02:29

AF wrote:
> [...]
> middelalderen. Nej lad os endelig blive fri for at pokitikere igen skal
> til at misbruge kristendommens navn i deres magt- og pengebegær.

Ja, for mig at se er det jo selve opskriften på det i
Johannesåbenbaringen profeterede dekadente "Babylon", når man i det
Herrens År 2005 spekulerer i "kristent Verdensimperium".

Herregud, her gik jeg lige og troede at det kun var muslimer, der var så
religiøst retarderede...

(Her ment i den oprindelige objektive betydning "underudviklede" eller
"tilbagestående" ej at forveksle med de evnesvage personer, det
historisk er brugt om mentalt, endsige nogen tiltænkt nedgørelse af
disse sidstnævnte.)

Anders Peter Johnsen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-10-05 02:24

Lyrik wrote:

> +++++++++++++++++++++++++
> Jesus opfordrer til at omvende hele verden, alle folkeslagene til disciple.
> Er det ikke noget der har med verdsligt imperium at gøre?

Nej, er du da rigtigt klog, mand!

Vi er jo for H******* da ikke fundamentalist-muslimer, der mener sig sat
til at skulle tilkæmpe vor religion "Verdensherredømme" ved sværdet!

(Noget andet er så at det kan være en pligt at forsvare sin næste i fald
man bliver angrebet...)

Jeg ikke få dine tilsyneladende fascinerede forestillinger om rå og
vulgær magtudøvelse til at passe med Jesus Kristus.

Selve ordet "IMPERIUM" er noget af det mest vederstyggeligt hedenske,
jeg overhovedet kan forestille mig associeret til Jesus Kristus, da det
oprindeligt er intet mindre profant end selve navnet på dèt primære
mandat (OVERherredømme) som den Romerske Kejser i sin tid fik (og siden
tiltog sig). Og som kristen har man det altså bare ikke for fedt ved en
kejsermagt som i sin tid først nedslagtede hundredtusindvis af kristne
for derefter at misbruge Kristendommen til at gøre sig selv til en slags
"Guds repræsentant på Jord"!

(Jeg beklager udråbstegnene: Jeg er ikke som sådan vred, men snarere
virkeligt chokeret over at du åbenbart vil gøre Kristi åndelige
herredømme til en verdslig magt...)

Vil du i ramme alvor gøre Jesus til en sådan slags "Kejser"?

Een ting er at Han ifølge vor tro er LANGT større og mere ophøjet end
nogen som helst jordisk Kejser, men ligefrem at ville fremstille Ham som
sådan een finder jeg både plat og profant. Jeg må dertil fastholde at
jeg absolut finder Kristus smukkest med Tornekrone og centurionkappe:
Jeg ville derimod meget, meget nødigt se Ham i purpurfarvet toga og
laurbærkrans, da det snarere er min værste mareridtsforestilling om en
magelig, selvfed Antikrist - den totale modsætning til Helten fra Golgatha!

> [...]
> den måde deres politik føres på. Endvidere den måde de tænker og handler på.
> Det hele bliver gennemsyret og udmønter sig i kristne løsninger på

Gudfaderfriogbevarmigallernådsigtvel...

Det er jo direkte een eller anden pervereret form "kristen sharia", du
her gør dig til talsmand for? Tror du virkelig at alle mennesker bare
spontant omvender sig og bliver fromme kristne? Og hvad har du tænkt dig
at gøre, i fald de altså forbeholder sig deres udmærkede, sækulære
religionsfrihed? Slå dem ihjel?

Så er vi netop tilbage ved det profane "Babylon", der skaber martyrer...

> Tydeligst med det britiske verdensrige

"Nåja, sammen med det danske Danelagen og det danske Østersøimperium?"

Det er fortid, Jens! Der er jo ikke andet end Commonwealth tilbage og de
gider sgu' knap nok at have medlemmer af det britiske kongehus rendende
i tide og utide længere!

> og lidt mere utydeligt med det
> anglo-amerikanske-protestantisk-katolske-verdensimperium.

Jeg skal edderstangbrodereme ikke nyde blot det fjerneste af at være den
allermindste lille-bitte smule meddelagtig i noget som helst verdsligt
"kristent imperium" sammen med pavetro katolikker!

Er du da rigtig klog, mand! Du må meget gerne beholde min påståede
"andel" i dèt!

Så kunne jeg jo i princippet lige så godt få mig et par store nydelige
"666"-tatoveringer, melde mig ind i en motorcykelbande med hang til
organiseret kriminalitet og afsværge min ganske kristentro ved eet eller
andet obskurt satanist-ritual med det samme!

Gad vide, hvilken af de to ting der mon på sigt ville være mest
risikabelt for min sjæl? (Hmmmmmm...Den er sgu' svær?)

> Det der er i vejen med dine konklusioner er, at du ikke regner med at
> kristendommen overhovedet har domineret verden.

(Jeg må nådigst straks betakke mig for at vi ikke lever på Jesu tid, da
jeg i så fald på nuværende tidspunkt ikke ville have ret meget tøj
tilbage på kroppen at sønderrive af hellig forargelse...)

Selve Kristendommens grundlæggende væsen er jo netop IKKE at "dominere
Verden"!

Har du helt glemt hvad Paulus siger om Kærligheden i 1. Korintherbrev
13, 4-7?

"Kærligheden er tålmodig, kærligheden er mild, den misunder ikke,
kærligheden praler ikke, bilder sig ikke noget ind. Den gør intet
usømmeligt, søger ikke sit eget, hidser sig ikke op, bærer ikke nag. Den
finder ikke sin glæde i uretten, men glæder sig ved sandheden. Den tåler
alt, tror alt, håber alt, udholder alt.

Opfatter du det da som "(sand?) kristen dominans", når man ser de
ufattelige ugerninger (herunder ved diverse koloniseringer, som er
begået i Kristendommens navn?

> [...]
> Selv om Luther også postulerede rød i hovedet at "mit rige er ikke af denne

Det er jo Kristi eget direkte udsagn - og ikke 'bare' Martin Luther - du
her underkender direkte! Hvordan i alverdens riger og lande kan du
fantasere om "kristent imperium", når du tydeligvis ikke engang evner at
respektere, hvad Menneskesønnen Himself ifølge Bibelen har sagt om
Gudsrigets forhold til Verden?

> så har protestantismen ligevel erobret den rigeste og mest dynamiske
> del af det kristne verdensimperium.

Helt ærlig: Jeg vil vedgå at protestantismen er domminerende i de mest
velstående dele af Kristenheden, men jeg kan af de grunde, jeg har
beskrevet ovenfor, slet, slet ikke greje din "imperie"-snak, der mest af
alt lyder som præcis dèt uhildede katolske storhedsvanvid, man finder i
den profane pavebulle "Unam Sanctam" fra 1302.

Og som bekendt står hovmod for fald!

> [...]
> ned på oprørere.
> Det var i et kort sekund sandt, fordi Jesus døde og forlod denne romerske

Æhm, nu ved jeg ikke helt hvordan det ligger med _din_ lokale udgave af
Trosbekendelsen, men Kristus befinder sig altså ifølge størstedelen af
Verdens kristne p.t. i Himlene, efter Genopstandelsen og Himmelfarten.
Og Han regner angiveligt med dukke op igen i det dennesidige på et ikke
nærmere angivet tidspunkt, om man så må sige.

> Vores kristne imperium er heller ikke en del af den romerske hedenske
> verden, så vi kan også sige til romerne, såfremt de stadig var
> repræsenteret:"Vores rige er ikke af jeres verden!"

Vor kultur er sådan set en direkte videreførsel af den græsk-romerske,
blot med judæo-kristen religion: Demokrati, retstænkning,
militærstrategi, sprog, filosofi, videnskab, arkitektur, idræt, kunst og
musik stammer altså IKKE fra Mellemøsten og har som sådan intet som
helst med Kristendommen at gøre i sit udgangspunkt, da disse kulturtræk
som sådan skabtes længe FØR Kristi Fødsel!

Som om vi ellers på nogen måde skulle være religiøs pålagt at leve i
groteske Saudiarabiske tilstande i en reaktionær-religiøs Verden, hvor
alt "ikke-religiøse" pr. definition er forbudt: Dernede prøver de
muslimske reaktionære p.t. at forbyde fodbold!

"Jamen, hvad har Islam dog med fodbold at gøre!", tænker I sikkert så?

Intet. Absolut intet. Og NETOP derfor skal det altså ifølge imamerne
dernede forbydes!

De er jo ikke rigtigt kloge.

(Dette oprigtigt ment som en sørgelig objektiv konstatering, ikke som et
hånligt smædeord jvf. Matt. 5,22)

Er det sådan noget, du stiler efter?

> [...]
> Under denne alliances storhedstid skal Gud oprette et rige, der aldrig skal

Jeg skal nødigt gøre mig klog på bibelske profetier, men jeg frygter som
sagt alligevel for at man ud fra en helt grotesk misforståelse ligefrem
frivilligt tilstræber at blive et regulært "Babylon": Selve den profane,
absolutte modsætning til Gudsriget.

> Det er et rige som henter styrke i kristendom og som hersker over sind og
> hjerter. Derfra henter det sin dynamik, sin inovative kraft og sin
> uovervindelige styrke og behersker verden.

Det er jo nærmest som at høre visse skribenter i dk.politik, der
sarkastisk (men dog i det mindste bevidst!) bruger begreber som
"Muhammedanien" om muslimske lande. Men der er i det mindste tale om den
muslimske "ummah", som netop er et sådant - blandt muslimske
fundamentalistfanatikere - konkret bergeb, hvor jeg i dèn grad da
opfatter Gudsriget som værende en helt anderledes, metafysisk størrelse!

> [...]
> tankegange og kulturer, men det er kun for at få dem ind i sin kulturelle
> blender for hurtigere at kunne integrere dem i det kristne tankegods.

"Or else?"

Deri ligger NETOP den samme problematik, som vi her taler om: Hvilken
rå, ugudelig og ukristen "imperial" magt har du tænkt dig at anvende,
hvis folk ikke bare spontant omvender sig? Og taler vi så om SAND
trosomvendelse?

> -For det er fodvaskningen og Jesu anordning for ledelse!

For så vidt enig, men forstår du da slet ikke selve symbolikken i
Fodvaskingen?

Jesus påtog sig en oprigtigt ydmyg handling, som det normalt var
overladt til laverestående slavemedlemmer i romerske husholdninger -
ELLER religiøse disciple & andre hangarounds - at udføre!

(Netop derfor protesterer apostlene også højlyt over dette "rollespil",
hvor Jesus altså frækt nok bytter plads med dem ved i en simpel gestus
at behandle dem som "mestre".)

> Så går det fint.

Hvis hvad?

Det to ting "imperium" og "fodvaskning" synes klart at modsige hinanden
diamentralt!

> Ja men så er de jo ikke længere sig
> selv! Så har de jo forladt deres kultur som måske har som ideal-noget
> helt andet!"

Dèt kan jo bare under ingen som helst omstændighed lade sig gøre gennem
selvindbildt "kristen imperiemagt".

Tværtimod er det altså Helligåndens suværene embedsområde, vi således
forsøger at møve os klodset ind på med sværd i hånd.

> Jo kristendommen er et verdensimperium. Et imperium som ikke kun holder sig
> til landarealer, men regerer over hjerte og sjæl, gods og guld.-Det hele.

Hvis jeg nu pænt og rart henviser dig til ovenstående forklaring af
selve begrebet "imperium", vil du så ikke godt være så sød og rar
genoverveje din betegnelse og evt. finde et værdigere, mere metafysisk
dækkende begreb?

(Dette ord alene får jo mine mest indædte lutherske aversioner imod
Katolicismen med alle alarmknapper hylende til psykologisk at krydses
direkte med tidlige barndomsminder om "Star Wars"-filmene, hvor jeg nok
første gang har hørte begrebet "Imperie" nævnt - og som de fleste nok
ved var det vist ikke lige i den absolut allerheldigste sammenhæng...
I har vel allerede set satirebilledet hvor nogle vittige hunde skam også
påpeger en ganske bizar fysisk lighed mellem hovedantagonisten fra dette
filmunivers og Chefinkvisitor Joseph Ratzinger, som p.t. optræder rundt
omkring under kunstnernavnet "Pave Benedikt XVI"?)

Anders Peter Johnsen

Fra : Claudio Adam

Dato : 09-10-05 19:04

Med al respekt Fraulein:

Når nu det er som det er, kan det være svært at nære sig:

Kolde vinde blæser atter over Golgata,
- den må da kunne bruges i dag kære frue?

Hvordan med Paulus brev til Efeserne 3:

" Hedninger og Jøder forenet i Kristus. "

Er det for skarp kost?

( Eller hvem tog røven på hvem? )

--
Mvh. Adam
www.sitecenter.dk/babylon

Fra : Claudio Adam

Dato : 10-10-05 08:14

Hvordan med: At Han Jesus var Guds Søn.
Han der går med Gud.

( - Hvilke tanker han puslede med på korset,
må og kan alle vel gøre sig tanker om? )

Få det dog ind i hovedet Jesus var ikke herfra,
hvornår siver den ind?

Jeg ved fra mig selv,
at det kan være vanskeligt at støde ind i elementer der er
vaksere en selv,
- men hvad, sådan kan det jo gå kære Frue,

Adam.

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 10-10-05 12:01

Claudio Adam (slet 6K6LZ) wrote:

> Få det dog ind i hovedet Jesus var ikke herfra,
> hvornår siver den ind?

Hvad mener du med denne sætning?

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Claudio Adam

Dato : 10-10-05 16:02

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev:

>Hvad mener du med denne sætning?

--
>Mvh. Jacob Tranholm
>http://jtranholm.dk/

Hvad jeg mener?
Jeg mener: At der var nogen-le på et tidligt tidspunkt,
- nogle som ikke var herfra,
altså:
Ikke Mennesker i Nogen Form for Afskygning-Er!

Om man så med al respekt:
Vælger at kalde vedkommende: Jesus/Allah/Buddha etc. er jo sådan
set i slig sammenhæng totalt underordnet.

Men så igen:
Er jeg/vi jo ovre i at tage eksempelvis Bibel som en
brugsanvisning på Skabelsen.
( Man skal nok lige kunne forstå at skille tingene ad? )

Med venlig Hilsen Adam.

ps. Som jeg nævne på min hjemmeside under Pyramiden:
Det er altsammen et spørgsmål om Markeds - Andele.

- At jeg så selv holder på den hvide race og er imod både
Zionisterne og Islam styring i Norden, er vel helt i orden?

--
Mvh. Adam
www.sitecenter.dk/babylon

Fra : Jacob Tranholm

Dato : 10-10-05 19:49

Claudio Adam (slet 90ZRD) wrote:

> [...]
>
> Om man så med al respekt:
> Vælger at kalde vedkommende: Jesus/Allah/Buddha etc. er jo sådan
> set i slig sammenhæng totalt underordnet.

OK... Og i denne sammenhæng betyder det mindre, at for de tre
religioner, som du hentyder til, er Islam den eneste, der er helt enig
med dig i, at Allah ikke er menneske i nogen form for afskygninger.

For Buddhismen kan det diskuteres, hvorvidt Siddhartha Gautama
nogensinde har været menneske, da han bliver undfanget som Boddhisattva.
Der er nogle menneskelige tendenser i barndoms- og ungdomsårene, men det
vil være muligt at argumentere for, at Buddha aldrig har været menneske.

For Jesus Kristus skal du til gengæld opfinde din helt egen selvstændige
variant af kristendommen, hvis det menneskelige skal anfægtes. På
konsilet i Efesos (i år 431) blev det fastslået at Jesus var én person,
der er fuldt ud menneske og fuldt ud Gud. Og alle kristne trossamfund
(undtagen den assyriske kirke) anerkender dette konsil. Og så vidt jeg
kan forstå, vil din opfattelse af Jesus Kristus ikke stemme overens men
nogen som helst af de kristne opfattelser... Der findes visse Newage
tanker, der ligner dine, men umiddelbart ikke nogle kristne.

--
Mvh. Jacob Tranholm
http://jtranholm.dk/

Fra : Claudio Adam

Dato : 11-10-05 07:18

Jacob Tranholm <jacob_tranholm@hotmail.com> skrev:

> [...]

Hvis man skiller tingene ad, kan man notere følgende:

1. ( Respekt for alle religioner bør man have.
og er uden tvivl en hjælp i fattige lande, hvorimod den i I lande
uden tvivl vil blive afviklet på sigt, efterhånden som vor viden
om universet vil vokse, det kan rent faktisk drje sig om få
hundrede år før dette vil ske.
Derved vil Videnskab og Forskning blive en ny form for Religion,
og højst tænkeligt noget i stil med Z der er mere gennemsigtig og
derved selvfølgelig svære at styre, ( altså selvfølgelig folket. )

2. Nu er det jo bare det at Jøder haver udtænkt det så snedigt at
uanset om man er til GT eller NT, vil man altid ende op med at
forsvare en Jøde.

3. Vedrørende Islam om den er muligvis mere gennemsigtig, måske?

4. Religion er i det hele taget, og kan som så være meget
udmarvende. Og haver i den hemseende som så ikke meget med troen
på Gud at gøre!
Blot: På hvordan hver enkelt Religion / Land: Kan udvide sine
magt beføjelser/markeds andele.

5. Som et NB. kan jeg tilføje at der stadigvæk findes personer i
eksempelvis Dagens Danmark der ikke minder at Jødedommen og for
den sags skyld Islam øver politisk indflydelse på infrastrukturen.

( 6. Jeg kan kun sige sov bare videre! )

- no hart feelings,

med venlig hilsen Adam.

--
Mvh. Adam
www.sitecenter.dk/babylon

Fra : Claudio Adam

Dato : 11-10-05 07:22

Rettelse: Med Z: Mener jeg naturligvis Zen Buddishme.

Adam.

Fra : Vidal

Dato : 10-10-05 20:55

Claudio Adam (slet 90ZRD) wrote:

> - At jeg så selv holder på den hvide race og er imod både
> Zionisterne og Islam styring i Norden, er vel helt i orden?

Hvad er det for en styring du ser?

Hvem er zionisterne?

Synes du islam styrer norden?

FUT: dk.politik

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : N/A

Dato : 10-10-05 12:45

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-10-05 12:45

"Jacob Tranholm" <jacob_tranholm@hotmail.com> wrote in message

> På konsilet i Efesos (år 431) blev det fastslået at Jesus var én person,
> der er fuldt ud menneske og fuldt ud Gud. Og alle kristne trossamfund
> (undtaget den assyriske kirke) anerkender dette konsil. En udtalelses
> som "Få det dog ind i hovedet Jesus var ikke herfra" er muligvis
> (afhængig af din betydning med udtalelsen) i modstrid med konsilet i
> Efesos eller evt. konsilet i Kalkedon.

Spørsmålet er bare om der er mulighet for at konsilet tok feil.

HM

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 10-10-05 11:28

Britt Malka wrote:

> [...]

> Er der nogen ting, som Jesus har sagt, som ikke har været sagt før?
> Bortset fra, at vi skal elske vores fjender er jeg ikke stødt på

Nu siger du "bortset fra, at vi skal elske vores fjender", som om det
ikke havde spor betydning. Meget af kristendommen ligger i den lille
sætning.

> Nogle *seriøse* bud?

Der er ikke tons af nyt i det, Jesus sagde. Jesus stiftede ikke (efter
kristen selvforståelse) en splinterny religion, men ryddede blot op i
gammel visdom. Der er dog i hvert fald én banebrydende forskel, som vi
kan læse om hos Johannes 14,6:

»Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved
mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham
og har set ham.«

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Harald Mossige

Dato : 10-10-05 12:48

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> Nu siger du "bortset fra, at vi skal elske vores fjender", som om det
> ikke havde spor betydning. Meget af kristendommen ligger i den lille
> sætning.

Nå?
Fortell oss hvordan praksis gjennom hundreårene har vist at det stemmer.

HM

Fra : Cyril Malka

Dato : 10-10-05 14:52

Kevin Edelvang wrote:

> Nu siger du "bortset fra, at vi skal elske vores fjender", som om det
> ikke havde spor betydning. Meget af kristendommen ligger i den lille
> sætning.

Jeg ser ingen kristen der "elsker sine fjender". Kristendommens blodig
fortid og nutid og den had der dagligt udgydes af kristne tyder på at vi
må antage, at den sidste kristen døde på korset.

> Der er ikke tons af nyt i det, Jesus sagde. Jesus stiftede ikke (efter
> kristen selvforståelse) en splinterny religion,

Hvordan, det han stiftede ikke *efter kristen forståelse* en ny religion?

Er det fordi du mener at set med kristne øjne, så er det ikke en ny
religion, men set med jødiske øjne, så er det det?

> men ryddede blot op i gammel visdom.

Mener du at det, at han afskaffede en del af de love, der står i Bibelen
er "rydde op i gammel visdom"?

> [...]
> »Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved
> mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham

Jeps, og det må vi så sige er en ny religion. Vi andre har en
direkte linje

--
Venligst,

Cyril

Det Nye Testamente - Fortæller man alt? http://www.nytestamente.org
.... The average person thinks he isn't.

Fra : Britt Malka

Dato : 10-10-05 20:50

On Mon, 10 Oct 2005 15:51:38 +0200, Cyril Malka
<news@nytestamente.org> wrote:

>Mener du at det, at han afskaffede en del af de love, der står i Bibelen
>er "rydde op i gammel visdom"?

Han afskaffede dem ikke, men ifølge traditionen (overleveringen,
fortællingerne, skrifterne, whatever) så ville han nok gerne have
gjort det.

Fra : Britt Malka

Dato : 10-10-05 20:49

Hej Kevin

Tak for dit svar.

On Mon, 10 Oct 2005 12:27:41 +0200, Kevin Edelvang
<virker@ikke.invalid> wrote:

>Nu siger du "bortset fra, at vi skal elske vores fjender", som om det
>ikke havde spor betydning. Meget af kristendommen ligger i den lille
>sætning.

Nej, jeg siger "bortset fra", fordi det er den eneste sætning, som jeg
ikke er stødt på før. Som jeg faktisk skriver.

Det er ikke alt, der skal tolkes

Desuden mener jeg skam, at det er en vigtig del af kristendommen, det
med at "elske sine fjender".

Jeg har ikke mødt nogen, der gør det, men jeg mener, at det er en
vigtig grund til, at kristendommen ikke kan undgå at splittes før
eller senere, netop fordi det er så selvmodsigende.

Faktisk er det også gud-imod-sigende, idet det flere gange nævnes i de
hebraiske skrifter, at israelerne skal slå deres fjender ihjel.

Så Jesus er ikke her enig med den hebraiske gud.

>Der er ikke tons af nyt i det, Jesus sagde.

Nej, men det troede jeg faktisk før i tiden. Det havde jeg fået
indtrykket af ud fra det, der blev sagt.

>Jesus stiftede ikke (efter
>kristen selvforståelse) en splinterny religion, men ryddede blot op i
>gammel visdom.

Det kan man kalde det, ja, når man forkaster visdom.

Jeg ville personligt ikke kalde det "rydde op", men af respekt for
gruppen her vil jeg undlade at fortælle, hvad jeg ville mene om at
forkaste visdom.

> [...]
>
>»Jeg er vejen og sandheden og livet; ingen kommer til Faderen uden ved
>mig. Kender I mig, vil I også kende min fader. Og fra nu af kender I ham

Det er rigtigt, ja. Tak for det.

Det har hverken Hillel eller nogen i Talmud vovet at sige endsige
Enoch.