WMA og iTunes og TDCmusik???
Fra : Anders

Dato : 22-10-05 21:37

Hej

Glad og frejdig har jeg downloadet hele Mews nye album fra TDC Musik efter
at have konsumeret et dusin McBacon's, downloadningen fungerer da også
ganske glimrende. Musikken er i formatet WMA og beskyttet med DRM og alt det
der gejl. Fint fint, tænker jeg... da jeg downloadede fra Apples iTunes
online music store var det også i WMA format, og der var ingen probs med at
få dem ind i min Ipod, MEN nu prøver jeg så at få iTunes til at importere de
downloadede sange, og gud hjælpe mig om den ikke NÆGTER... DA det er WMA
vil den konvertere herligheden til MP3 hvilket den jo selvfølgelig ikke kan
da det er bekskyttet...

Hvad gør man så???

Så kan man pænt lytte til sin musik på sin computer, men IKKE på sin
Ipod...der hvor man aller helst vil have den !?!?!?! eller hvad?!?!?

Mvh Anders

Fra : Sune Vuorela

Dato : 22-10-05 21:52

On 2005-10-22, Anders <andersvalenFjErN@mail.dk> wrote:
> Så kan man pænt lytte til sin musik på sin computer, men IKKE på sin
> Ipod...der hvor man aller helst vil have den !?!?!?! eller hvad?!?!?

Velkommen til den fagre nye verden med Digital Restriction Management,
lock-in og andet godt.

Den dag du ikke synes at iPods er det fedeste mere - og du har al din
musik i itunes-format, har også tabt.

Så derfor: køb kun musik i ogg-vorbis-format og ikke kopikontrol-cd'er.

Selv er jeg meget meget stor tilhænger af ophavsret og meget meget stor
modstander af Digital Restriction Management.

/Sune

Fra : Anders

Dato : 22-10-05 22:27

> [...]
>
> Selv er jeg meget meget stor tilhænger af ophavsret og meget meget stor
> modstander af Digital Restriction Management.

Så: hvis man har et musiknummer i AAC og et i WMA, så kan man få lov at
afspille AAC-nummeret på sin iPod og WMA-nummeret på sin (f.eks.) Zen
Micro...???

Det er jo absurd...

HVORFOR vælger så f.eks. TDC at udbyde sin musik i WMA formatet? Det gør jo
at de indsnævrer deres kundesegment HELT VILDT!!! dvs at ALLE der ejer en
iPod IKKE kan benytte TDC Musik fordi den ikke kan spille wma? Det er sgu
da skudt forbi målet hvis man kun kan downloade i WMA, da der immervæk er EN
DEL der render rundt med en iPod i lommen!!!

Mvh Anders

Fra : Morten S Hansen

Dato : 23-10-05 12:20

"Anders" <andersvalenFjErN@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sgu da skudt forbi målet hvis man kun kan downloade i WMA, da der immervæk
> er EN DEL der render rundt med en iPod i lommen!!!

Microsoft og Apple kæmper lige om hviket format der skal være standart -
nogle holder med Microsoft andre med Apple (eller rettere: alle andre
musikudbydere end Apple dvs. iPod holder med Microsoft) -sjovt nok ser det
dog ud til at kunderne holder med Apple!

Indtil de to får fundet en acceptabel løsning som ikke går ud over kunderne
er der kun den mulighed at bryde loven (eller ihvertfald bevæge sig ind i de
gråzoner som loven ikke klart definerer) for at kunne høre sin indkøbte
musik hvor man vil.
Der er dog håb:
Se denne artikel om konvertering fra WMA DRM til MP3 (artiklen nævner vist
også et program til AAC formatet)
http://ing.dk/article/20051018/WEBLOG/51014002/-1/weblog

/morten

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 23-10-05 13:04

Morten S Hansen skrev:

> [...]
> kunderne er der kun den mulighed at bryde loven (eller ihvertfald bevæge
> sig ind i de gråzoner som loven ikke klart definerer) for at kunne høre

Der er vel ikke noget ulovligt i brænde sin musik indkøbt på Apple Music
Store til cd i iTunes og derefter importere cd'en til det format, man nu
foretrækker.

Det er selvfølgelig en ret bøvlet løsning, men ikke desto mindre lovlig,
så vidt jeg kan se.

--
Jesper Juellund Jensen
http://cyrk.dk/musik/

Fra : Morten S Hansen

Dato : 23-10-05 13:10

"Jesper Juellund Jensen" <jjj@cyrk.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> foretrækker.
>
> Det er selvfølgelig en ret bøvlet løsning, men ikke desto mindre lovlig,

Ja det er rigtigt - og programmet jeg linker til er (sansynligvis) også
lovligt.

/morten

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-10-05 13:13

Den 23-10-05 14.03 skrev Jesper Juellund Jensen følgende:

> Det er selvfølgelig en ret bøvlet løsning, men ikke desto mindre lovlig,
> så vidt jeg kan se.

Helt enig. Men ud over at det er bøvlet, betyder det desværre også en
dårligere lydkvalitet, når man konverterer fra ét pakket format til et
andet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Slå tjenesten Messenger fra, så den ikke kan misbruges til spam.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 23-10-05 14:35

"Morten S Hansen" <undertegnede@SLETmail.dk> skrev:

> [...]
> bevæge sig ind i de gråzoner som loven ikke klart definerer) for
> at kunne høre sin indkøbte musik hvor man vil.

Det er lovligt at omgå kopispærringer for at kunne afspille musikken.
At APG udtaler noget andet skal man ikke tage så tungt og de bevæger
sig igen ud et sted hvor de ikke kan bunde.

Svar på spørgsmål om kopispærring
"Foranstaltninger, der forhindrer eller besværliggør den personlige
tilegnelse af et værk – typisk afspilning og afvikling af cd’er, dvd’er
osv. i privatsfæren – omfattes dermed ikke af beskyttelsen."
http://www.kum.dk/sw10376.asp

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Steen Jensen

Dato : 23-10-05 13:13

Anders <andersvalenFjErN@mail.dk> wrote:

> Hvad gør man så???

Personligt går jeg langt udenom WMA.
Kan dit problem ikke løses ved at brænde en CD (audio), og derefter
rippe til mp3?
--
Steen
http://isteen.blogspot.com

Fra : Anders

Dato : 23-10-05 18:13

> Personligt går jeg langt udenom WMA.
> Kan dit problem ikke løses ved at brænde en CD (audio), og derefter
> rippe til mp3?

tjoooo, så står jeg efter reencodningen tilbage med en mp3-fil af væsentlig
ringere lydkvalitet end startkvaliteten, og det er jo ikke fedt.

Men hvad med:

http://www.hymn-project.org/

Det virker interessant, men findes den ikke i en omvendt version, altså
WMA-->Mp3???

/Anders

Fra : Morten S Hansen

Dato : 23-10-05 21:25

> [...]
>
> Men hvad med:
>
> http://www.hymn-project.org/
>
> Det virker interessant, men findes den ikke i en omvendt version, altså

Jo! se mit foregående indlæg i denne tråd!

eller bare denne artikel:

Fra : Anders

Dato : 25-10-05 11:47

> Jo! se mit foregående indlæg i denne tråd!
>
> eller bare denne artikel:
> http://ing.dk/article/20051018/WEBLOG/51014002/-1/weblog

Hejsa

Det virker perfekt!